Hoppa till innehåll

Hjälp med torrflugor


klimpen

Recommended Posts

Hej!

 

Jag skall i år börja fiske med torrfluga och det är en djungel med alla dessa olika flugor. Därför tänkte jag försöka använda mig av er kompetens. Jag skulle vilja börja med några olika typer som om möjligt täcker in de flesta situationer. De får gärna vara "lättfiskade". Vilka är era favoriter, i vilka storlekar, när använder ni dem och hur. Vilka är mina måste torrflugor i asken helt enkelt?

 

Jag fiskar en hel del put an take efter regnbågen, men kommer även fiska öring och harr i strömmande vatten.

 

Jag binder inte själv än, det får bli ett projekt för nästa vinter.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

F-fly i svart, brunt och olive, storlek 16-22 för fjädermygg, små dagsländor och nattsländor.

Cdc elk hair caddis i storlek 12-16 funkar hela sommaren, imiterar en nattslända.

Superpuppa i amber/svart storlek 14, testa korta ryck om fisken inte tar den när den ligger stilla.

Streaking caddis storlek 12.

Klinkhammer i olika färger, storlek 12-18.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funeralopolis var inne på en riktigt bra lista, Snor och lägger till.

 

Kläckande dagsländor:

Klinkhamer, fiskar bra och flyter så bra att det är svårt att misslyckas med den. Oliv och någon brun variant bör täcka färgbehoven men kan kompletteras med grå (allround) och svart (i de mindre storlekarna) och strl 12-20 (de små storlekarna kan imitera diverse små kryp samt baetis)

 

Dagsländor, kläckta/dun:

Parachute Adams-vaianter. Samma storlekar/färger som Klinkhamer men även gul för att täcka in Gul forsslända (strl ca 12)

Dagsländor, döda/Spent spinner:

Spent spinner, gärna med foamrygg. Samma storlekar/färger som ovan.

 

Nattsländor, puppor:

Superpuppor, åk aldrig hemifrån utan några såna i asken. Amber/svart, grön/svart, lila/svart. Strl 12-18 typ. Flyter riktigt bra men fiskar även bra om de skulle draggas lite under ytan.

Och/Eller:

Hjorthårspuppor i strl 12-18. Flyter som en kork.

 

Nattsländor:

Streaking caddis i strl 12-16

Och/Eller:

CDC n Elk alternativt Elk hair caddis i strl 12-16

Goddards caddis i strl 12-16. Av hjorthår, flyter som en kork.

 

Alltiallo/små nattsländor:

F-fly, precis som Funeralopolis skriver.

 

Många kommer säkert att skrika efter E-12. Den funkar säkert bra men jag tycker att nattsländemönstren ovan är lättare att fiska med och bättre.

Redigerad med Sahlberg
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett kul tips med nattsländorna kan vara att testa dem svingade "down and across" om fisken inte vill ha dem i fridrift. Kasta snett nedströms, tvärs över strömmen och låt flugan stripa över strömmen tills linan hänger rakt nedanför dig och det är dags för nytt kast. Särskilt bra kan det fungera i skymningen när fisken börjar vaka i riktiga plaskvak efter kläckande och äggläggande nattsländor. Om flugan fiskar på, i eller under ytfilmen verkar inte alltid spela så stor roll, rörelsen verkar vara nyckeln :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du hittar en bra imitation av stora sjösansländan/åsandsländan måste du slå till. På våren funkar de grymt även när fisken inte vakar så mkt, fick väl de flesta av mina firrar på sådana förra våren, och fick betydligt mer fisk än vad jag brukar (första säsongen jag hade bra imitationer).

 

Här har du en variant, men föredrar en med en sk 'extended body' om du hittar det nånstans...

http://www.flyfishingmasters.se/en/Flies/Morten-Lindh-flugor/ML-CDC-Vulgata-Dun.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra kompletterat, som om jag skrivit det själv. ;)

Nån fluga med gummiben är också ett måste. Typ en madam-x i lite större storlek, 10-12. Chernobyl ant är också ett bra alternativ!

Vågade inte skriva in Chernobyl ants, finfiskare skulle ju kunna drabbas av hjärtinfarkter.

(Själv är jag inte lika nogaräknad och har därför bundit upp ett gäng av dessa hädelser till sommarens fiske....)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...