Jump to content
Edgeforum

När natten föll för flugbindaren...

Recommended Posts

Varianter och eget experimenterande. Något som alltid varit hörnstenar i min egen flugbindning. Oftast har man fiskat med dom som funkat förr medan den allra största delen har förblivit oanvänt... versioner av mönster, eget experimenterande, foamflaggor, motorcyklar och microflugor. Det går ju inte att begränsa sig till endast det som kommer att användas. Binda för bindandets skull... bara för att det är så jäkla kul. För mig svängde det dock i en annan riktning och mer och mer började det kännas som bindandets skull... men bara för att det skulle göras. Man satte sig vid städet och tänkte "Vad ska jag binda nu då?". Inte "Vad ska jag binda FÖRST?"... som man tänkte förr. Känslan var fel och inspirationen började droppa av. Till slut tog jag beslutet... SABBATSÅR... så jag inte skulle tröttna helt.

Det blev dock något längre än så och när det väl började kännas frestande igen och jag planerade att städa ur flugbindningsrummet, som fästmön nu börjat använda som förlängning av källarförrådet, började andra saker hända runtomkring, det ena efter det andra. Min far gick bort... fästmöns syster gick bort... två av mina bästa vänner gick bort... och lite annat. Sammantaget blev det ett nattsvart år och inspirationen som börjat leta sig tillbaka försvann igen (tillsammans med inspirationen till mycket annat).

Flugbindningsrummet fortsatte att fyllas på med allt möjligt och har för länge sedan passerat extremgränsen. Flera gånger har jag tänkt gå in och tvinna ihop något... "testa" känslan av att sitta och släppa lös fantasin igen. Men som det ser ut nu går det inte. Nackdelen med mycket material - organiserat och utspritt. Begränsat med material i en låda som man kan öppna... inga problem. Hälften instängt/begravt av kartonger och skit... vad kan man binda av det man får fram? En jävla massa dubbing... inte ett hackel... en jävla massa gummiben... inte en foamskiva... etc. etc. Hur ska man kunna testa om det känns bra när man inte ens får välja vad man ska binda? Men jag vet vad som skulle hända om jag började plocka ihop där inne. Fästmön skulle känna sig skyldig att göra sitt bombnedslag ogjort. Hon skulle inte låta mig göra det ens om jag bad att få göra det... och eftersom hon oftast har hemskt ont (och även trött pga sina smärtstillande) har det inte känts värt det bara för att få "testa" något. 

Men någon gång, nu eller sen, måste ju ämnet ändå tas upp eftersom det bara blir värre och värre. Jag har t.o.m. försökt hjälpa mig själv genom att tala om för flugbindarkompisar att "min paus nu är över och nu är jag snart tillbaka igen"... i ett försök att skapa någon form av press på mig själv, eftersom den egna viljestyrkan inte verkar vara tillräcklig. Trots det har det ändå fallit på osäkerheten i "testa"... osäker på resultatet, men helt säker på vad det skulle innebära för henne. 

Men nu har folk här inne har gett mig vad jag behöver veta utan att behöva testa något....

Inspirationstråd Wolly Bugger: tack till alla som bidragit där. Ni påminde mig om nöjet i det där experimenterandet framför städet. Er samling av versioner och varianter gjorde att det direkt började klia i fingrarna. Mina egna bilder var flera år gamla, men jag kände tydligt att jag ville skapa nytt.

Ismo... inte att förglömma: Tack till dig för ditt galna YouTube-klipp i Selfie-tråden. Den visan ledde mig till en julsång (av samma tveksamma karaktär)... och den ledde mig till Adolphson & Falk's 'Mer Jul'. När jag såg den kom jag ihåg min egen version "Mer Foam", som jag postade här 2009... och rysningen som gick genom ryggraden när jag sen läste igenom den igen verifierade att den nyväckta känslan av inspiration inte var inbillning. Jag ville sitta där igen med min skumplast.   ^_^

Ett tag var jag rädd att inspirationen försvunnit helt... precis vad jag försökt förhindra med det inledande sabbatsåret. Men den var fortfarande vid liv och verkar ha återhämtat sig och det enda som krävdes var något som talade om det för mig. Efter en lång svart natt ser det ut som att solen tittar fram igen.   :)

• Like 16
  • 4 months later...