Hoppa till innehåll

Ledade öringflugor - superhet vårtrend


Jonas

Recommended Posts

Ni som kör med St croix bankrobber spöt, Är det stor skillnad mot våra "vanliga" spön som vi har här? 

Eller är det att en bankrobber #6 motsvarar en #8 i våra spön? 

Har bara hört o läst att bankrobber kastar stora flugorna enklare.

Har ni jämfört med samma lina o klass bank robber mot andra spön? 

 

Redigerad med JSC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago JSC sa:

Ni som kör med St croix bankrobber spöt, Är det stor skillnad mot våra "vanliga" spön som vi har här? 

Eller är det att en bankrobber #6 motsvarar en #8 i våra spön? 

Har bara hört o läst att bankrobber kastar stora flugorna enklare.

Har ni jämfört med samma lina o klass bank robber mot andra spön? 

 

Tjena.. Toppen är mycket mjukare så det blir enklare att lyfta linan från vattnet och lättare att ladda spöt.. Bra med kraft i Butten.. Men det är inte som en klass 8 liksom utan med aktionen i spöt som är lite speciell... Clutch Arcipelago är ingefärspäron Bankrobber fast lättare och lite mer "premium" känsla över dom..:-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Speeds sa:

Tjena.. Toppen är mycket mjukare så det blir enklare att lyfta linan från vattnet och lättare att ladda spöt.. Bra med kraft i Butten.. Men det är inte som en klass 8 liksom utan med aktionen i spöt som är lite speciell... Clutch Arcipelago är ingefärspäron Bankrobber fast lättare och lite mer "premium" känsla över dom..:-)

Ok låter nice. 

Skulle vara kul att testa ett BR ifall man skulle satsa på en är lite mycket pengar för ett spö man kanske inte passar mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick också i tankarna att köpa ett BR men jag chansade och köpte ett TSD Initium istället och den funkar finfint för mig. Jag blev riktigt positivt överraskad hur bra man kunde trycka i väg flugorna, har kört med både outbound short och tellis Tsd trout taper i #6.

Kanske kan vara värt att iaf försöka provkasta ett TSD.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I normalfallet: Polyleader, i lämplig sjukhastighet, på runt 3 fot sen 2-3 fot 0.28-0.33 spets. Ska prova acetafsarna på 6 fot nästa vecka. Tror inte skillnaden mellan poly och ace kommer vara märkbar men man kan ju alltid prova

Redigerad med Messenjah
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 25 juli 2016 at 15:04 Speeds sa:

Tjena.. Toppen är mycket mjukare så det blir enklare att lyfta linan från vattnet och lättare att ladda spöt.. Bra med kraft i Butten.. Men det är inte som en klass 8 liksom utan med aktionen i spöt som är lite speciell... Clutch Arcipelago är ingefärspäron Bankrobber fast lättare och lite mer "premium" känsla över dom..:-)

Ingefärspäron?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat dessa en del nu i sensommar men utan större framgång tyvärr. Däremot har det varit mycket bra att se uppbyggnad av flugan och tänk kring fisketekniker med dessa!

Så jag har kopierat av de delar av konceptet som tilltalat mig och modifierat ett eget gammalt mönster och vävt in delar av fisketekniken för dessa articulated vilket funkat väldigt bra! Ett gäng stora 3+,  till riktigt stora, 5+, fiskätande brunöringar har det gett för mig. Kan inte uttala mig kring vandringsöring då jag avstått att fiska såna i år.

Så jag tackar glatt för tråden och all inspiration som var en bra vitamininjektion i mitt fiske!

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
49 minutes ago GurraF sa:

Nyss börjat binda flugor och tycker dom börjar se hyfsade ut nu iaf (förutom hjorthårsskallar..)! Om öringen tycker det återstår att se..

Här är några som jag bundit

 

14722110802111203098460.jpg

1472210977330-1786049773.jpg

1472210904194-1331454465.jpg

1472210818147810834278.jpg

14722107479711248871274.jpg

Riktigt fina! Det är klart öringen gillar dem! :)

För att få hjorthårsskallarna bra måste du klippa håren kortare än du gjort på fluga nr 2 (som jag för övrigt gillar bäst. Giftiga färger!). Tycker du att de blir för små eller glesa har du använt för lite hår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...