Jump to content

Ledade öringflugor - superhet vårtrend

Jonas

Recommended Posts

Om jag blundar kan jag nästan höra hur det smackar till när den träffar klingan.. Värre än å tänka på ormar :)

Dom är fantastiskt fina och gör att flugorna jiggar.. Ihop med allt annat får det de mesta att se blekt ut i jämförelse ;-)

Tycker också dom ser fina ut! Kollade länken som meek postade och såg att de fanns i en genomskinlig variant som de kallade för fish mask. Dom såg trevliga ut typ,som en uv-skalle

• 1 month later...

Tjusiga flugor!..måste jag säga. MEN!!..kan ingen göra en i enkel svart/vit kombo?..svart rygg...vit undersida...lite silverflash kanske. Lr. brun ovansida..å vit undersida...TACK!

Ser väldigt intressanta ut! Hur funkar det att kroka fisk på såna där? Har ofta haft problem på liknande flugtyper, knte likadana men långa helzonkers med tandemkrok och mosers sculpinhuvuden. Fiskar grymt men krokar dåligt av nån anledning.

För att fiskar har gälar och för att m a n vill ha en strike point!! Därför kanske!?!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Förstår att fiskar har gälar! ...men hela fisken behöver inte ha dom.......lite gömda är dom trots allt.

Ser väldigt intressanta ut! Hur funkar det att kroka fisk på såna där? Har ofta haft problem på liknande flugtyper, knte likadana men långa helzonkers med tandemkrok och mosers sculpinhuvuden. Fiskar grymt men krokar dåligt av nån anledning.

Dom krokar bättre än allt annat jag prövat...

Det e inte helzonker utan delade men matchade så dom ser ut som en hel strip;-)

Tubflugan är på utdöende ;-) *skojar*

Dom krokar bättre än allt annat jag prövat...

Det e inte helzonker utan delade men matchade så dom ser ut som en hel strip;-)

Tubflugan är på utdöende ;-) *skojar*

Vad för krokar? Karpkrok?

• 2 weeks later...

Efter att ha sett en lämpligt bunden Bottoms Up simma så måste jag erkänna att jag är ganska såld!  :D

Så kom igen nu, materialtips! Fjäder och hår är inget konstigt, men vad kör ni för wire, beads, och krokar?
Jag utser Mustad C52S (BLN) till passande onödig främre krok, om den inte blir ersatt av en shank. Bakre?
Wire hittade jag Beadlon och Econoflex på webben. Lite låg hålfasthet på dem kan jag tycka. Någon som kan tipsa om ett bättre alternativ?

Beads. Glas? Plast? Size? Source?

Rädda mig (lite) från trial-and-terror!  B)

Efter att ha sett en lämpligt bunden Bottoms Up simma så måste jag erkänna att jag är ganska såld! :D

Så kom igen nu, materialtips! Fjäder och hår är inget konstigt, men vad kör ni för wire, beads, och krokar?

Jag utser Mustad C52S (BLN) till passande onödig främre krok, om den inte blir ersatt av en shank. Bakre?

Wire hittade jag Beadlon och Econoflex på webben. Lite låg hålfasthet på dem kan jag tycka. Någon som kan tipsa om ett bättre alternativ?

Beads. Glas? Plast? Size? Source?

Rädda mig (lite) från trial-and-terror! B)

Tjena och kul att du är sugen på att pröva nåt som funkar på RIKTIGT;-)

Kör uteslutande Partridge Attitude Streamer krokar.. Grymt bra krokgap och lagom lång skaft.. Som wire kan man köra mycket olika.. Tex Partridge 40 pounds wire... Pärlorna kan du köra vad som.. 6 mm är typ standard på andra sidan sjön'!!!

Hade sjukt bra fiske på ledat i Stavre förra veckan...

Kör hårt;-)034b02645da7add0b4351f4f3f91fb6a.jpg

• Like 1

• 2 weeks later...

Tunga, ledade dubbelflugor är svåra att kasta, men kul att binda och effektiva vid vattnet. Jag scannade YouTube och hittade ett klipp där Charlie Craven binder Double Gonga. I princip en dubbel Woolly Bugger, och det kan ju inte bli annat än dubbelt så bra... Originalet finns på bild 5. Bästa fisk hittills: en gulbukig öring på 52 cm.

Överförde tekniken på min egen Lothar och fick fram ett tiocentimeters monster. Riktigt coolt, men ännu ofiskad.

Slutligen var jag förstås tvungen att köra en dubbel Skater. Resultatet blev riktigt bra, men jag utelämnade pärlorna för att inte försämra flytförmågan, vilket gör att flugan gärna hakar upp sig. Bästa fisk hittills: öring 55 cm.

post-824-0-57528000-1437720320_thumb.jpg

post-824-0-45510900-1437720341_thumb.jpg

post-824-0-86587600-1437720351_thumb.jpg

post-824-0-81368900-1437720372_thumb.jpg

post-824-0-86345900-1437720380_thumb.jpg

post-824-0-28463800-1437720390_thumb.jpg

Tunga, ledade dubbelflugor är svåra att kasta, men kul att binda och effektiva vid vattnet. Jag scannade YouTube och hittade ett klipp där Charlie Craven binder Double Gonga. I princip en dubbel Woolly Bugger, och det kan ju inte bli annat än dubbelt så bra... Originalet finns på bild 5. Bästa fisk hittills: en gulbukig öring på 52 cm.

Överförde tekniken på min egen Lothar och fick fram ett tiocentimeters monster. Riktigt coolt, men ännu ofiskad.

Slutligen var jag förstås tvungen att köra en dubbel Skater. Resultatet blev riktigt bra, men jag utelämnade pärlorna för att inte försämra flytförmågan, vilket gör att flugan gärna hakar upp sig. Bästa fisk hittills: öring 55 cm.

Snyggt Johan..

Men håller inte med om att dom är svåra att kasta.. Kör flugor som är 2 tum längre på min Bankrobber klass 6...

Och kastar ut en hel Airflo Streamer Max..:-)

Det jag vill säga är att det behövs andra grejer än våra vanliga klass 6-8 spön med en "vanlig" lina..

Men visst simmar dom sjukt fint!?!

Hade sjukt bra fiske på mina i Stavre...

Fisken "dödar" dessa på ett sätt man bara kan drömma om..

Articulated Streamers är här för att stanna"because MATCH the HATCH is for PUSSIES " ;-)

• Like 1

Jag började med ett relativt mjukt #6-spö (Winston LT), longbellylina (Horizon) och 0,25-spets. Det var inte så lättkastat. Bytte till ett styvare #8-spö (Harvest), kortklumpad lina (Bullet) och kortare 0,33-spets. Då gick det bättre! :)

Sedan är det skillnad mellan blyögon och "brass dumbbell".

Till saken hör också att det blåste ganska kraftig nordlig vind och vi fiskade från älvens södra sida = motvind...

Guld från kalfjället 54cm smakade på...blv några till brutala hugg och någon mer landad....

Allt annat vi prova gick bet...blåsete endel och körde av sjön med vanliga buggers osv. Bytte till den där och denna fisk högg på kast nr 2.

Fiska med min scott tidal 7a med interm. Lina. Dvs en pasande havsörings set up.

klara 12 m/s från flytring bra.post-9503-0-46670600-1437763729_thumb.pnpost-9503-0-46670600-1437763729_thumb.pn

Edited by Flugan85