Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tycker att inspirationstråden för Woolly Buggers är en riktig hit, så varför inte köra igång en snarlik med inriktning på zonkers och matukor?

Jag använder själv väldigt sparsamt med hackel i mina vingar, men tar gärna emot tips, råd och inspiration från er som gör det.

Jag inleder med ett väl beprövat mönster: Lothar original.

Jag band det första exemplaret inför min första kolaresa 2001. Tanken var att flugan skulle efterlikna en liten lake, och det är även därifrån namnet kommer. Flugan blev en omedelbar succé och gav mig redan på första resan min hittills största öring, en rödprickig skönhet på 3,9 kg.

post-824-0-38433900-1426259029_thumb.jpg

Lothar Original

Tråd: UNIthread 8/0 camel

Krok: Gamakatsu F-314

Förtyngning: 10 varv medium blytråd

Rib: Guldwire

Kropp: Ekorre

Vinge: Kanin

Hackel: Tjädertupp

Huvud: Ekorre

• Like 2
Posted

post-824-0-70021300-1426494356_thumb.jpg

Lothar Dragonfly

Fungerar alldeles utmärkt i vatten med mycket trollsländor.

Fiska med lång tafs precis ovanför bottenvegetationen. Håll ögonen på tafsen! Vid minsta dragning lyfter du spöet direkt, smack!

Posted

Här kommer två lite mer "extrema" zonkerflugor. En artikulerad 'Ice pick' mönster av rich strollis. Är grym på storöring i fjällen. Särskilt när inget annat fungerar.

Den andra är en variant av Drugges 'chinese dragon' (tror jag flugan kallades). Man syr in en stingerkrok med backing i zonkern. Fungerar mycket bra när det är kallt i vattnet eller när det är trögt.

post-11600-0-86540400-1426528679_thumb.j

post-11600-0-64292600-1426528688_thumb.j

Posted (edited)

Bra ide att starta även zonker tråd. Det är ju den andra fluga som är lätt att binda, effektiv att fiska. Här är en med hackel av kanin.post-11746-14265681505604_thumb.jpg

Edited by seppo_orma
Posted

post-824-0-09630300-1426593789_thumb.jpg

Lothar Rynda Style aka Lothar Fire Ass Edition

Den här band jag som en kusin till den svarta Woolly Buggervarianten Kola killer/Torills killer. Den har fungerat mycket bra i de ryska älvarna, och då speciellt i Rynda. Jag vet inte varför.

Här bunden på Dohiku S, stl 6.

• Like 1
Posted

attachicon.giflothar_ryndastyle_hand.jpg

Lothar Rynda Style aka Lothar Fire Ass Edition

Den här band jag som en kusin till den svarta Woolly Buggervarianten Kola killer/Torills killer. Den har fungerat mycket bra i de ryska älvarna, och då speciellt i Rynda. Jag vet inte varför.

Här bunden på Dohiku S, stl 6.

Ojojoj den är giftig!!!!

Kör mycket själv med en liknande men lite större huvud

Posted

Härliga flugor allihopa! =)

Här kommer en 'barley legal'. Lägger upp den då man med lite fantasi kan tycka att det är en matuka variant.

Denna fluga är artikulerad med en #8 och en #6 gamakatsu f314.

post-11600-0-87404300-1426663930_thumb.j

• Like 2
Posted

Egentligen borde jag kanske inte visa upp mina "alster" här med tanke på hur fina flugor ni andra visar upp MEN den här och Woolly bugger-tråden) fick mig att testa ett helt nytt område och nya material, tack för det!

post-15825-0-39610200-1427139062_thumb.j
Zonkerstrip, Pearl flash och sculpin wool.

post-15825-0-85045900-1427139067_thumb.j

Zonkerstrip, röd STF och sculpin wool

post-15825-0-71030400-1427139073_thumb.j

Zonkerstrip och sculpin wool i olika färger

post-15825-0-22903100-1427139079_thumb.j

Zonkerstrip och Ice wing

Nu hoppas jag att jag blir lika bekväm med Zonker/Bugger-bindandet framöver som jag i normala fall är när jag knypplar ihop diverse småkryp i betydligt mindre storlekar.

• Like 5
Posted

Egentligen borde jag kanske inte visa upp mina "alster" här med tanke på hur fina flugor ni andra visar upp MEN den här och Woolly bugger-tråden) fick mig att testa ett helt nytt område och nya material, tack för det!

P1050846.JPG

P1050847.JPG

P1050848.JPG

P1050850.JPG

Zonkerstrip och Ice wing

Nu hoppas jag att jag blir lika bekväm med Zonker/Bugger-bindandet framöver som jag i normala fall är när jag knypplar ihop diverse småkryp i betydligt mindre storlekar.

Dom där ser ju grymma ut! Särskilt den svarta. Riktig storöringfluga.

Posted

Ibland är en minzonker den rätta medicinen.

post-824-0-70515300-1427442693_thumb.jpg

Krok: Kamasan B-170, stl 8

Vinge: Bisamråtta

Kropp: Ekorre och SLF

Huvud: Ekorre

Posted

Måste fråga om hur ni brukar fästa in hårmanen på flugan. Binder ni fast den fram och bak eller säkrar med tråd runt kroppen? Jag lindar mina med tråd runt kroppen men om det går att slippa vore det skönt.

Jag har sett en teknik att man använder en synål. Det blir då enklare att få igenom tråden utan att binda ner hår från stripen. Ska om inte annat testa den metoden.

Från telefon.

Posted

Nu är jag uppenbarligen ingen expert men jag testade att fästa in den fram, stenhårt med gsp eller liknande och sen ribbar jag fast den bakifrån med ultrawire; ribb och säkring av zonkerstrip på samma gång.

....men jag har ju inte fisktestat det än, ha ha

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Posted

Du gör som jag fast jag kunde inte uttrycka det. Jag tror att du och jag gjort ungefär lika många zonkers för övrigt. Mina blir lätt vanskapta iaf.

Från telefon.

• Like 1
Posted

Jag gillar att binda in muddlerhuvud bakom ett conehead på mina zonkers. Inbillar mig att det nedklippta hjorthåret skapar lite turbulens som får zonkerremsan att simma extra fint samtidigt som det skapar lite vibrationer och ljud i vattnet :)

Posted (edited)

attachicon.gifP1050846.JPG

attachicon.gifP1050847.JPG

attachicon.gifP1050848.JPG

attachicon.gifP1050850.JPG

Zonkerstrip och Ice wing

Stekheta hela bunten.......riktigt Silvergodis if u ask me....

/S

Edited by Silverbågen
Posted

Måste fråga om hur ni brukar fästa in hårmanen på flugan. Binder ni fast den fram och bak eller säkrar med tråd runt kroppen? Jag lindar mina med tråd runt kroppen men om det går att slippa vore det skönt.

Jag har sett en teknik att man använder en synål. Det blir då enklare att få igenom tråden utan att binda ner hår från stripen. Ska om inte annat testa den metoden.

Från telefon.

Jag binder fast fram och lindar ultra wire eller koppartråd genom vingen, någon sådan har aldrig gått sönder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Jag binder fast fram och lindar ultra wire eller koppartråd genom vingen, någon sådan har aldrig gått sönder.

Drog av guldwire senast igår. :)

Det är en vanesak som allt annat. Har jag gjort sex stycken zonkers totalt är det bra.

Från telefon.

Posted

Drog av guldwire senast igår. :)

Det är en vanesak som allt annat. Har jag gjort sex stycken zonkers totalt är det bra.

Från telefon.

Då får du väl köra med växelwire till cyklar! :-D

Posted

Då får du väl köra med växelwire till cyklar! :-D

Kan inte hjälpa att jag är biff. [emoji16]

Fast det är jag ju visst inte.

Från telefon.

Posted

Fukta zonkerremsan så är det enklare att dela på håret. Jag använder dubbingnålen som jag sticker in ända nere vid skinnet och drar uppåt. För att inte linda ner håren ska delningen inte vara vinkelrät mot remsans ytterkant, utan lite vinklad.

Posted

Fukta zonkerremsan så är det enklare att dela på håret. Jag använder dubbingnålen som jag sticker in ända nere vid skinnet och drar uppåt. För att inte linda ner håren ska delningen inte vara vinkelrät mot remsans ytterkant, utan lite vinklad.

Bra tips! Tack.

Från telefon.