Hoppa till innehåll

Intresse för sjö med stor RB nära Norrköping?


jakobj

Recommended Posts

En kompis till mig har arrenderat en mindre sjö där han satt stor regnbåge. 2-6kg+ Första laddningen i höstas. De har överlevt vintern och är i mycket god kondition, ser inte ut att ha magrat över huvud taget faktiskt. Sjön saknar predatorer men är proppad med kräftor och mindre vitfisk som sarv, mört och småruda, samt insekter av alla de slag förstås.

Planen är att fylla på med mer fisk i samma storlek och enstaka våldsamma firrar uppemot 8-10kg också.

 

Sjön är som sagt liten, grumligt vatten. Saknar kastbryggor för närvarande och har mycket svårkastade stränder med skog, vass och sly. Kanske kommer ut några bryggor i vår/sommar.

 

Så, finns intresse för att fiska i denna sjö? Han har funderingar på att sälja ett och annat dagkort. Flytringsfiske kan vara aktuellt om intresse finns. Finns också en liten båt i sjön.

Vad kan det vara värt? Ligger i Söderköpings kommun, ca 15 minuter från själva samhället. Dagskortpris, vad tycker ni det kan vara värt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att få folk att betala så mycket mer än 100 kronor per dag. Dels på grund av att det verkar svårkastat, dels på grund av att sjön är liten. Ska ni få dit något folk och få dem att komma tillbaka måste ni nog röja eller sätta dit bryggor. Sedan har jag personligen lite svårt att förstå varför man ska sätta i sådana där enorma pelletsgrisar. Jag tycker det är roligare att fiska regnbåge som är runt kilot, bara de har fina fenor.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stor/liten är sjön? Kommer det endast bedrivas flugfiske i sjön? Svårt att sätta en prislapp. Men jag tänker på Nävsjön som ligger i närheten av mitt boende. Sjön är ca 80ha, finns en hel del stora bågar i sjön, pris dygnskort 140kr. Fördelar; chans på stor fisk, flytring är tillåtet, man kan hyra båt, bra sjö för familjeutflykt (familjekort kostar bara 160kr). Nackdelar enligt mig är väl att det mesta fisket är tillåtet, fullt med bottenmetare och powerbaits.

Kvalitén på fisken känns viktigare än storlek.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att få folk att betala så mycket mer än 100 kronor per dag. Dels på grund av att det verkar svårkastat, dels på grund av att sjön är liten. Ska ni få dit något folk och få dem att komma tillbaka måste ni nog röja eller sätta dit bryggor. Sedan har jag personligen lite svårt att förstå varför man ska sätta i sådana där enorma pelletsgrisar. Jag tycker det är roligare att fiska regnbåge som är runt kilot, bara de har fina fenor.

 

Jo det behövs nog bryggor. Men tanken är egentligen inte att sälja dagkort, det är en annan typ av arrangemang det handlar om. Men jag tycker att han kan gott sälja dagkort när det är ledigt där. Pelletsfisk är dom alla oberoende av storlek och de han får tag i är riktigt fina i fenorna faktiskt. Och de verkar ha anpassat sig fint till sjön och all mat som finns där pga avsaknaden av predatorer så fisket kan bli rätt intressant.

 

Hur stor/liten är sjön? Kommer det endast bedrivas flugfiske i sjön? Svårt att sätta en prislapp. Men jag tänker på Nävsjön som ligger i närheten av mitt boende. Sjön är ca 80ha, finns en hel del stora bågar i sjön, pris dygnskort 140kr. Fördelar; chans på stor fisk, flytring är tillåtet, man kan hyra båt, bra sjö för familjeutflykt (familjekort kostar bara 160kr). Nackdelar enligt mig är väl att det mesta fisket är tillåtet, fullt med bottenmetare och powerbaits.

Kvalitén på fisken känns viktigare än storlek.

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Den är max 5 ha. Kommer inte att finnas annat än flugfiskare där och jag kan tänka mig att det blir max 3-5 om dagen. Bra kvalitet på fisken, iallafall första laddningen! Som sagt, det är en "arrangemangsjö" av högsta klass men kan tänkas säljas kort under obokad tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att få folk att betala så mycket mer än 100 kronor per dag. Dels på grund av att det verkar svårkastat, dels på grund av att sjön är liten. Ska ni få dit något folk och få dem att komma tillbaka måste ni nog röja eller sätta dit bryggor. Sedan har jag personligen lite svårt att förstå varför man ska sätta i sådana där enorma pelletsgrisar. Jag tycker det är roligare att fiska regnbåge som är runt kilot, bara de har fina fenor.

+5

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara vetskapen om att det kan finnas stora fiskar tycker jag är roligt men det får inte vara FÖR lättfiskat. Känslan av att fiska i ett stort akvarium får inte vara för stor.

Hmm, detta är ju bara mina åsikter men någonstans 100-200kr tror jag folk kan betala.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Redigerad med Hatchmania
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

I Vinnalt (Småland - Hallandsregionen) tar man ca 200Sek för kortet. Sen får man betala lika mycket för upptagen fisk. Detta är 2st könlösa dammar och en liten å. Allt uppgrävt. Tänk på vad kilopriset är på isatt Regnbåge. Självklart beroende på tillgänglighet osv. En del fiskare vill ju hoppa ur bilen och ha 10meter till vattnet.

Ett fint vatten ska inte vara för billigt. Inga kastbryggor kanske gör att de får dit seriösa fiskare som KAN kasta och vill betala för att få fin fisk.

Tankar från Järpen en lördag :)!

Redigerad med kaxeshusse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo. Det är alltså en arrangemangsverksamhet som kompletterar skärgårdsfiske efter gädda. Men 100-200 per dag tycks vara budet ni ger. Låter väl rimligt antar jag? Vi får se vad det blir! Jag tror vi börjar med ett provfiske med några hugade regnbågsfiskare som får komma och testa och ge sin åsikt efteråt, jag meddelar i tråden när det är dags så är det bara att hojta till om ni vill testa. Gratis förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo. Det är alltså en arrangemangsverksamhet som kompletterar skärgårdsfiske efter gädda. Men 100-200 per dag tycks vara budet ni ger. Låter väl rimligt antar jag? Vi får se vad det blir! Jag tror vi börjar med ett provfiske med några hugade regnbågsfiskare som får komma och testa och ge sin åsikt efteråt, jag meddelar i tråden när det är dags så är det bara att hojta till om ni vill testa. Gratis förstås.

Jag testar gärna när det blir aktuellt! :)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror säkert man kan ta 300 kr per kort och dag om fisken är fin, lite större, miljön kring sjön är fin och det är ett begränsat antal kort per dag. Är det rikligt med insekter är ju det också ett stort plus.

300 kr/dag för regnbågsfiske i en sjö/tjärn på max 5 hektar där vattnet är grumligt? Du måste skoja...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag betalar ca 5000:- för 1,5 dag med boende i Borensberg/Norrbyströmmen för regnbågsfiske. Men då krävs det något extra.

 

5000 kr för att fiska i en konstgjord ström med boende :o  ????  Fy fan så svinigt dyrt .....skulle inte lägga många kr för att fiska där men det är jag det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...