Hoppa till innehåll

Sage SP 590


Kaisan

Recommended Posts

Jag har ägt fyra olika SP, 389-5, 589-5, 590-3 och 590-2. Jag vet egentligen inte varför jag envisades med att köpa dom, jag gillade dom aldrig men glömde väl efterhand varför jag sålt dom.. Kanske köpte jag dom igen för att dom var så otroligt snygga…  :blush:

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Vet att den femdelade 589:an har många nöjda ägare men jag tyckte den var väldigt olik 590-2 och den föll inte mig i smaken. 

589 kändes i jämförelse inte alls lika krispig. 489:an tyckte jag däremot att de hade lyckats bättre med :) Märkligt att olika spön i samma serie kan vara så olika. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Hi-Lo said:

Ja, lite märkligt.
 

Thors, har du hela listan på SP serien?

Klasser, längder etc.

Jag ska se om jag kan hitta nån loop-katalog från tiden. :) 

Vad gäller femmor är jag relativt säker på att det förutom nämnda (590-2 och 589-5) även fanns 590-3 och 586-2. Säkert ytterligare några. 

/Mikael 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Olsson84 said:

Otroligt tjusiga spön.

Sitter på en mysig liten samling som tagit lite tid att få ihop.

389-5, 489-5, 589-5, 690-5 och 890-5.

fanns det en 7a? Har aldrig sett någon till salu någonstans.

Wow, vilken samling! Grattis! :) 

Tycker du också det är stor skillnad mellan modellerna 489 och 589? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Olsson84 said:

Otroligt tjusiga spön.

Sitter på en mysig liten samling som tagit lite tid att få ihop.

389-5, 489-5, 589-5, 690-5 och 890-5.

fanns det en 7a? Har aldrig sett någon till salu någonstans.

Hittade denna i en loopkatalog från 1989, lite märkligt att man inte gjorde en 7:a.

Kul att ha hela serien 5-delade:)

20230319_110242.jpg

Redigerad med Sburn
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om trycket i Rpl+, har ett fint fabriksbyggt 590-2 som är riktigt grymt.

favoriterna att fiska med är nog för mig egentligen xp. Försöker bygga ihop en liten samling sådana också, men dom blir också svårare och svårare att hitta. Nån som sitter på något?😃

Redigerad med Olsson84
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Karl T said:

Känns det lite som att Sage hade bättre anseende fram till för 15-20 år sedan? 

Tycker att man får den bilden både här och på US-forum.

Har de haft en duktig designer som har slutat? 

 

De var nog ett gäng entusiaster som hade kunskap och teknik att göra fina spön. Nånstans på vägen blev det nog stort och mer pengar än entusiasm. Winston tror jag går att säga samma sak om dessvärre. 

På många äldre sådana spön tycker jag även komponenter och arbetet är perfekt medan nya spön sällan känns lika välarbetade. Har erfarenheter av rullfästen som släpper, klingor som spricker i holkar och stora epoxiblobbar vid ringarna på toppseltionen på de nyare spöna, inte de äldre. Ja, det var bättre förr, och inte minst när du hittar begagnade spön mellan 1500-3000 kr och de nya har passerat 10 tkr. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Olsson84 said:

favoriterna att fiska med är nog för mig egentligen xp. Försöker bygga ihop en liten samling sådana också, men dom blir också svårare och svårare att hitta. Nån som sitter på något?😃

Har ett XP 490-4 som jag gått med nästan hela förra säsongen med på västkusten. Det är en ganska tuff fyra så tillsammans med en schysst intermediate (GL camo pro) har jag inte känt mig begränsad. Planerar dock att fiska mer med en annan favorit kommande halvåret (Sage Xi3 589-4). Men jag har gjort misstaget att sälja spön jag ”fiskat in mig på” tidigare, detta behåller jag :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sage har ju haft olika spökonstruktörer; den första var väl Don Green? Senare Jerry Siem och för R8 tydligen den unge Peter Knox och givetvis har dessa haft olika ideal. För egen del har jag haft ett litet antal Sagespön; RPL och Sp men numera har jag enbart ett kvar: ett One 9,5 fot # 7 , kom över en klinga ganska billigt 2017 för 2000 kr och byggde spöt noggrant , vill nog hävda att man kan "slå" fabriksbyggda spön eftersom man kan ta det lugnare vid bygget; ja man kan t.o.m tejpa ringarna och provkasta!

Skulle nog säga att jag inte är så imponerad av finishen på en del spön i dagsläget...som exempel hjälpte jag  någon att få fast rullfästet som gick "runt-runt" på ett tvåhands. Det visade sig att rullfästet satt med ett papprör som distans till klingan. Det var "bara" att ta bort det nedre handtaget och åtgärda eländet. Sedan tillverka ett nytt nedre handtag (och jag hade förstås ritat av originalet).

IMG_20170928_174344.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, M.Thors said:

Har ett XP 490-4 som jag gått med nästan hela förra säsongen med på västkusten. Det är en ganska tuff fyra så tillsammans med en schysst intermediate (GL camo pro) har jag inte känt mig begränsad. Planerar dock att fiska mer med en annan favorit kommande halvåret (Sage Xi3 589-4). Men jag har gjort misstaget att sälja spön jag ”fiskat in mig på” tidigare, detta behåller jag :) 

Haha, 490 på kusten var ju rätt läckert. Kan tänka mig att det är bra känsla i den när något kliver på!

Har en xp 691-4 som jag kör på kusten då och då, den är också riktigt skön.

Trotjänaren i saltvattnet är dock en xi2 790. 
 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Olsson84 said:

Haha, 490 på kusten var ju rätt läckert. Kan tänka mig att det är bra känsla i den när något kliver på!

Det är inte så farlig skillnad mot en femma eller sexa och spöt har lite kraftigare topp än de flesta. Men visst böjer det sig med fisk på :) Sen fiskar jag ju västkusten där det ofta finns lite skärgård och jagar inte pålandsvind hela tiden. Därtill haspelspö också. Uppskattar dock den lite lättare presentationen fyrans lina ger när man smyger på uddfiskarna på sensommaren/hösten (ja, det finns uddar där det nästan alltid parkerar nån). 

Xi2 790 har en kompis, men det blir oftast nämnda SP 590 för honom :) 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...