Jump to content
Edgeforum

Finalresultat - Switchcast Competition 2015

Recommended Posts

Finalen i Switchcast är precis klar, här är resultaten:

1 Magnus Hammarström 26.19

2 Ronny Landin 25.67

3 Staffan Dahlbom 25.50

4 Normann Kotzurek 25.10

5 Cato Vivelid 24.79

6 Jonas Nordigårds 22.62

7 Robert Hansson 22.32

8 Marcus Hermansson-Thorvald 21.30

9 Nicklaus Bauer 21.09

10 Victor Gustavsson Deltog ej

• Like 1

Grunden för friidrottsgrenen spjutkastning är att antingen du springer i skogen och kastar på djur eller att någon annan samtidigt kastar spjut på dig. Varför får vi inte sådana tävlingar på tv Ismo? Om det nu är viktigt att det ska vara som på riktigt? ;)

Från telefon.

Grunden för friidrottsgrenen spjutkastning är att antingen du springer i skogen och kastar på djur eller att någon annan samtidigt kastar spjut på dig. Varför får vi inte sådana tävlingar på tv Ismo? Om det nu är viktigt att det ska vara som på riktigt? ;)

Från telefon.

Good point :D

Från telefon.

En spjutkastare kastar aldrig fr. linjen!...då gör 99% övertramp. Har aldrig förstått att en mäter var en står...minst 3m ut skall en mäta enl. mig ...vid flugkastning. Fäller jag ned spöt(utan att ha kastat!)...vid linjen...så har jag "kastat" lite mer än 3m...

Vad mer behöver du veta? :P

Så är ditt problem att tävlingarna inte handlar om att hänga upp och ner i ett videsnår med huvudet i vattnet eller att man borde dra bort 2.72 meter från den kastade distansen? ;)

En kulstötare stannar precis vid linjen, det är ju en tröskel där, men kastarmen är över densamma i leveransen. Borde då man dra bort de decimeter som hand och arm förlänger stöten, från linjen sett? Kan ju vara betydelsefulla centimeter eller decimeter. Vinst, förlust, landslagsplats, sponsoravtal m.m.

För min del får man gärna tycka att kasttävlingar är skittöntiga, det är okej, så länge man inte förringar de som ställer upp eller hur duktiga de är. Om man inte vet hur svårt det är att kasta riktigt långt mot ett måttband (alltså inte räkna antal meter fluglina utanför rullen och inte fatta hur mycket slack som ligger mellan tuss och kastare) ska man vara försiktig med att uttala sig. Det här sista rör förresten inte dig Ismo.

Från telefon.

Så är ditt problem att tävlingarna inte handlar om att hänga upp och ner i ett videsnår med huvudet i vattnet eller att man borde dra bort 2.72 meter från den kastade distansen? ;)

En kulstötare stannar precis vid linjen, det är ju en tröskel där, men kastarmen är över densamma i leveransen. Borde då man dra bort de decimeter som hand och arm förlänger stöten, från linjen sett? Kan ju vara betydelsefulla centimeter eller decimeter. Vinst, förlust, landslagsplats, sponsoravtal m.m.

För min del får man gärna tycka att kasttävlingar är skittöntiga, det är okej, så länge man inte förringar de som ställer upp eller hur duktiga de är. Om man inte vet hur svårt det är att kasta riktigt långt mot ett måttband (alltså inte räkna antal meter fluglina utanför rullen och inte fatta hur mycket slack som ligger mellan tuss och kastare) ska man vara försiktig med att uttala sig. Det här sista rör förresten inte dig Ismo.

Från telefon.

Tycker det skall vara fiske-likt helt enkelt!..minns en polare söder...över!. Duktig(riktigt bra) som fan på att kasta på GRÄS!!!/brygga...vart å fiskade en sommar...gick inte så bra då...BUSKARNAS fel helt plötsligt! :blink: ...dom lååånga kasten vart helt plötsligt 5-10m kortare.. :lol:

Edited by Ismo

Längden(kast) av deltagarna imponerar!......inget annat sagt om detta......men skulle vilja ha ett annat upplägg!..men kanske bara jag som tycker det,?

Tycker det skall vara fiske-likt helt enkelt!..minns en polare söder...över!. Duktig(riktigt bra) som fan på att kasta på GRÄS!!!/brygga...vart å fiskade en sommar...gick inte så bra då...BUSKARNAS fel helt plötsligt! :blink: ...dom lååånga kasten vart helt plötsligt 5-10m kortare.. [emoji38]

Jo men så är det ju. Miljön sätter sätter gränser men det är inte poängen. Att tävla i kastning är att få veta hur långt det överhuvudtaget är möjligt att hiva en lina. Då kan man inte stå i en hinderbana.

Från telefon.

Jo men så är det ju. Miljön sätter sätter gränser men det är inte poängen. Att tävla i kastning är att få veta hur långt det överhuvudtaget är möjligt att hiva en lina. Då kan man inte stå i en hinderbana.

Från telefon.

Varför inte stå då i en hinderbana?

Från min lilla Dator..

Edited by Ismo

Jag gillar när det blir svårt...kasta med tvångströja t ex.   Renar i kastlinjen,en Älg som bråkar...en Björn som vill gripa tag om taskan!

Fan!..en kan ju göra övertramp fr. ett podium..vid flugkastning.

Varför inte stå då i en hinderbana?

Från min lilla Dator..

För då får man inte veta hur långt det är möjligt att kasta en lina. Ge spjutkastaren två meters ansats så blir det 20 meterskast istället för 80 meter. För att när man kastade spjut på djur eller människor så hade man inte 20 meter att öka farten på eller så kastade någon något tillbaka på en. Spjutkastning i full legionärsutrustning kanske borde vara något för dig? ;)

Från telefon.