Jump to content
Sign in to follow this  
Creek

Vilken hullinglös krok?

Recommended Posts

Tänkte köpa in någon hullinglös böjd krok och är inne på Hends BL 500, Knapek P eller Partridge CZF.

Är det någon av dessa som är bättre med tanke på krokningsegenskaper och eventuella uträtningar av kroken?

Eller är det någon av dessa tre jag absolut ska undvika?

Jag har testat Partridge CZF och CZ. Båda är bra och riktigt vassa och krokar bra (de få fiskar som har huggit har fastnat). Om du ska köra enbart nymfer på dem tror jag att CZ är att föredra, CZF funkar bra men kanske behöver mer förtyngning, dock funkar den även till torrt/kläckare.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Knapek är bra skit. Vassa som f-n, och har aldrig varit i närheten av att räta någon. Har inte testat just den modellen av Hends, men bundit mycket på 407 (om jag nu kommer ihåg rätt...) och tycker att även dessa krokar är bra. Rätt kurs också.

Tackar, Sahlberg och YoSki.

Tänker ha dessa till torrt/kläckare och nymfer. Där av att jag tittar mer på CZF än CZ.

Hends 404BL köpte jag in i vintras men har inte hunnit fiskat och testat de krokarna ännu.

Det är ingen av de nämnda krokarna som är något riktigt bottennapp (fniss) tolkar jag det som.

Har haft problem med Knapek.

Dels att de går av (typ redan när jag binder flugan) och att min tafs inte gick att knyta på utan att gå av hela tiden. Tror det senare beror på att godset i öglan inte är jämn. Har haft samma problem med vissa mikroringar. Fick kasta alla mina knapek krokar inklusive de flugor jag bundit på dem. De var billiga iaf...

Hends gillar jag dock!

Edited by peke

Tackar, Sahlberg och YoSki.

Tänker ha dessa till torrt/kläckare och nymfer. Där av att jag tittar mer på CZF än CZ.

Hends 404BL köpte jag in i vintras men har inte hunnit fiskat och testat de krokarna ännu.

Det är ingen av de nämnda krokarna som är något riktigt bottennapp (fniss) tolkar jag det som.

Vid närmare eftertanke är det nog 404 jag kört på också. Klarar att hålla 1,3 kg öring pall i stark ström i ett par minuter iaf. Stl 14 Klink :) På väg att dra under bron var den, men det löste sig.

Ajdå, lät ju inget bra med problemet med Knapek.

En följdfråga angående inklämd hulling. Hur är det med fiskevatten där man bara får använda hullinglösa krokar?

Är det okey att fiska med inklämd hulling i sådana vatten?

Hejsan.

I de fvo där jag hjälper till med tillsynen så räknas inklämd hulling såsom hullinglös..

Mvh

Edited by hallonraden

Har haft problem med Knapek.

Dels att de går av (typ redan när jag binder flugan) och att min tafs inte gick att knyta på utan att gå av hela tiden. Tror det senare beror på att godset i öglan inte är jämn. Har haft samma problem med vissa mikroringar. Fick kasta alla mina knapek krokar inklusive de flugor jag bundit på dem. De var billiga iaf...

Hends gillar jag dock!

Har själv haft exakt samma problem med Knapek..riktig snygg krok, men vad hjälper det när kroken var fullständigt värdelös..fick också kassera alla..

Ja, då går Knapek bort. Det får bli Hends.

Och ja, det är Mistpool som kommer att få leverera.

Jag köper i det närmaste allt flugbindningsmaterial från dem.

I bland från Flugbindning.com.

Jag har haft problem med att hends 404BL har rätats vid lite större fisk. Skulle rekommendera 454BL istället.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Vad har ni för erfarenhet av dohiku?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag har använt Dohiku nästan uteslutande de senaste 2-3 åren och de har inte gjort mig besviken en enda gång. Bra modeller, starka i godset, håller skärpan bra, billiga.

• Like 2

Jag har använt Dohiku nästan uteslutande de senaste 2-3 åren och de har inte gjort mig besviken en enda gång. Bra modeller, starka i godset, håller skärpan bra, billiga.

Tips på några bra modeller och nätbutiker man hittar dom i?

Tips på några bra modeller och nätbutiker man hittar dom i?

Direkt från www.dohiku.eu.

Jag kör mest med 302 till både torra och våta samt S till streamers.

302 är egentligen en våtflugekrok, men jag gillar att köra med lite kraftigare krok även till torrfluga. Det beror såklart på att jag nästan alltid får så grov fisk...

• Like 2

Jag brukar binda på HDG644 och gillar den. Stabil i godset, iaf tillräckligt för att det alltid tafsen som smäller när jag nymfar och fastnar i botten... Kan inte säga hur den beter sig med en vildsint 2-3kg öring på( och kommer nog aldrig att få uppleva det heller så därför vågar jag lita på dessa krokar).

För torrt brukar jag binda på HDD301 och den är också rätt stabil för att vara en torrflugekrok, den är iaf markant stadigare än Partridge SLD.

Edited by Sahlberg

Jag gillar modellen - lagom grov wire, stort krokgap och lagom böj på skaftet. Jag har bundit på den men vet inte om jag fått fisk på flugorna. Jag har iaf inget negativt att säga om den.

• Like 1

Jag gillar modellen - lagom grov wire, stort krokgap och lagom böj på skaftet. Jag har bundit på den men vet inte om jag fått fisk på flugorna. Jag har iaf inget negativt att säga om den.

Förutom diverse puppor har jag bundit kläckare och typ Klinkhamer på den. Funkar perfa.

Förutom diverse puppor har jag bundit kläckare och typ Klinkhamer på den. Funkar perfa.

Lite så jag hade tänkt använda den.

Jag har också bundit en del på den här: http://dohiku.eu/claw-barbless/910-claw-barbless-c-211-dry-hooks.html

Löjligt billig. Traditionell modell som funkar bra till det mesta. Jag har t.ex. bundit Sömmepuppan på stl 12 och drillat tvåkilosöring utan problem.

Såg intressant ut... testat denna?

http://dohiku.eu/home/1291-claw-barbless-c-214-dry-hooks.html