Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej, jag har ett problem!

Jag vet att denna fråga ställts 1000 ggr på Edge. Men med en ny säsong med nya linor i antågande så tycker jag att det finns utrymme för att diskutera den alltid så aktuella frågan. Vilken lina ska jag ha?

DETTA VILL JAG HA MÖJLIGHET ATT GÖRA

Jag önskar att mina 20-25 meters kast skall presentera flugan (ofta torrt) lite lugnare. Jag vill att tafsen rullar ut vackert och att det lugna selet förblir lugnt. Jag vill för den delen inte välja bort de gropigare strömmarna, de kortare kasten eller att spöt laddas relativt snabbt.

Jag fiskar idag med en Rio Dart för min lokala kille tycker det. Den funkar kanon i oroliga strömmar där det är lite trångt. Inga problem att pricka fläckar både 10, 15 och 20 meter bort. MEN man hamnar ju oftast vid de vackra selen med de lockande vaken. Väl där så krävs det ofta att man får iväg linan 25 meter med en 12 fots tafs. Jag har slitit mitt hår under alla försöken med Rio Darten. Det plaskar och det landar allt som oftast ett skatbo precis där det ska landa en lugnt presenterad dagslända.

Använder ett Hardy Demon #5. Skulle säga att spöt är åt det snabbare hållet snarare än åt det långsamma.

Jag är inget proffs på att kasta. Jag är väl ungefär som de flesta, helt ok. Borde träna mer men tycker inte jag hinner utan försöker köpa mig genvägar genom materialet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det e så härlig att svaren strömmar in på påskafton. Allas tankar driftar iväg till passionen när lugnet lägger sig oavsett dag.

Fortsätt ös på med svar. Orkar ni så skriv varför men det e inte nödvändigt. Ni har ju läst mina önskningar så jag utgår från att linan är svaret på mina frågor. Flest "röster" vinner.....dvs det blir den lina jag köper. Jag VET att man borde provkasta och så, men med kids och mitt i livet så hinns det som inte med. Jag får helt enkelt öva efter köp. Man kan ju faktiskt sälja om det inte passar och köpa nytt. Linor är tack och lov inte lika dyra som spön så man har ju faktiskt "råd" att prova sig fram...lite i alla fall.

Nu mer ägg...

Redigerad med Dockie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom linorna som nämts, Highwater och Trout Lt är riktigt bra. Måste jag välja en så är det nog Highwater, lite mer allround tycker jag.

Har även hittat en ny favorit, Cortland 444 SL. Dock bara gräsmatta kastad ännu, vet ej hur den presenterar flugorna. Ruggigt skjut i denna lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är otroligt svårt för folk på ett sådant här forum att egentligen ge en bra rekommendation, då flertalet kanske bara testat 3-4 linor.
En väldigt liten skala har testat fler än 5. 
Och en otroligt liten procent har testat mer än 10. 

Jag har fiskat brunöring otroligt länge, och är en riktigt lin-nörd. 
Har jobbat med fiske i över 11 år, bla i butik i över 7 år och har haft turen att testa i stort sett nästan alla linor på marknaden under dom åren. 
Så jag har 2 linor att rekommendera till det du beskriver. 
( MEN, sen har det ju även med kastteknik och hur actionen på spöet arbetar med linan. )

Annars är mitt tips att du pratar med någon duktig butiksägare/arbetare som är bra på just det fisket du beskriver. 
Tex Rene Palmer på FFM. 
 

Rio LT Trout. Eller SA Trout. 

 

Redigerad med jflyfishing
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog påstå att jag också är en "lin-nörd". Jag har betat av märke efter märke i jakt på linor som passar mej. Jag köper, provfiskar och säljer. Internet är fantastiskt! Jag anser att  AFTM inte existerar längre. Numera borde alla linor BARA anges i klumplängd, klumpvikt och typ av tapering. Att väga dom första 9,15 meterna på en Opti Stream och på en longbelly säjer ingenting, möjligtvis på en DT-lina. Ta tex en WF6 flyt Loop Multi med 10,5 meter klump som väger 13 gram. Sedan tar du en WF6 flyt Guidline Highwater med 14 meter klump som väger 17 gram. Båda kallas WF6 men kan bli svåra att kasta med samma spö. Så tänker jag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog påstå att jag också är en "lin-nörd". Jag har betat av märke efter märke i jakt på linor som passar mej. Jag köper, provfiskar och säljer. Internet är fantastiskt! Jag anser att  AFTM inte existerar längre. Numera borde alla linor BARA anges i klumplängd, klumpvikt och typ av tapering. Att väga dom första 9,15 meterna på en Opti Stream och på en longbelly säjer ingenting, möjligtvis på en DT-lina. Ta tex en WF6 flyt Loop Multi med 10,5 meter klump som väger 13 gram. Sedan tar du en WF6 flyt Guidline Highwater med 14 meter klump som väger 17 gram. Båda kallas WF6 men kan bli svåra att kasta med samma spö. Så tänker jag.

Håller med! Det är ett enda virrvarr gällande vikter till höger och vänster. Det som många ggr bör avgöra är ju vad man ska ha linan till. 

Jag använder några mina klass 5-linor på mina klass 3 spön ibland, just för att taperingarna passar bättre till vissa typer av spön, fiske och vissa distanser. 

Spöna klarar mkt, men man bör som sagt tänka vad man vill att linan ska göra. 

Och sen bör man också lära sig kasta bättre istället, vilket man kan få ut otroligt mycket mer av. :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror iofs att en annan lina kommer hjälpa dig men till viss del kan du kanske justera tafsen och uppnå lite av det du är ute efter? Om linan vänder över lite för kraftfullt kanske den kan lugnas ned med en 12-15 fots taperad tafs plus ett par meter spets? Påverkar mer än vad man tror och hjälper dig få linplasket bort från fisken. Värt att testa om du inte redan gjort det.

Av de nämnda i tråden gillar jag nog SA trout mest. Highwatern är inte heller dum.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror iofs att en annan lina kommer hjälpa dig men till viss del kan du kanske justera tafsen och uppnå lite av det du är ute efter? Om linan vänder över lite för kraftfullt kanske den kan lugnas ned med en 12-15 fots taperad tafs plus ett par meter spets? Påverkar mer än vad man tror och hjälper dig få linplasket bort från fisken. Värt att testa om du inte redan gjort det.

Av de nämnda i tråden gillar jag nog SA trout mest. Highwatern är inte heller dum.

Tror också att en lite längre tafs skulle kunna fixa en del av plaskandet...å så gillar jag också HWn. även om Trout LT, SA Trout också är jättefina... men först och främst tror jag att det handlar om att trådstartaren har (precis som Jon antyder) sin akilleshäl på precis samma ställe som det flesta av oss andra... i kasttekniken! Svagheten blir ju titt som tätt uppenbar när nån kastfantom greppar ens prylar (samma prylar som man själv upplever vara otillräckliga...) och skickar iväg ett perfekt presenterat kast till andra sidan galaxen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror också att en lite längre tafs skulle kunna fixa en del av plaskandet...å så gillar jag också HWn. även om Trout LT, SA Trout också är jättefina... men först och främst tror jag att det handlar om att trådstartaren har (precis som Jon antyder) sin akilleshäl på precis samma ställe som det flesta av oss andra... i kasttekniken! Svagheten blir ju titt som tätt uppenbar när nån kastfantom greppar ens prylar (samma prylar som man själv upplever vara otillräckliga...) och skickar iväg ett perfekt presenterat kast till andra sidan galaxen...

Huvudet på spiken Jani; )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt med så många kloka råd och tips! Tackar ödmjukast. Naturligtvis så sitter den stora förändringen i att förbättra kasstekniken, självklart. Jag har ingen övertro på linor och spön utan syftet med denna tråd var, att med era kunskaper, skapa mig så bra förutsättningar som möjligt. Sedan är det upp till mig att förvalta kunskaperna på bästa sätt, dvs att öva med den lina jag väljer. Men som det är idag så fiskar jag med en lina jag inte tror fungerar för mina syften och då är det, i alla fall för mig, dödsdömt.

Längre tafs - check! (För mig brukar det bli tvärtom...ju sämre jag kastar/presenterar ju mer kortar jag tafsen)

Känns som att GL Highwater, SA Trout och Rio Trout LT ligger bäst till. Kanske inte blir fel oavsett vilken jag väljer. Ska försöka låna ihop linorna och ge dom några timmar. Då blir det sannolikt kristallklart vilket snöre som "talar till mig"!

Tack bröder och systrar. (Behöver för den delen inte sluta att diskutera linor på denna tråden)

//Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu kommer jag sent in i diskussionen, en lina som alltid är aktuell (och kraftigt underskattad) är Cortland 444 SL. Bra klumplängd, mycket bra tapering och marknadens finaste coating. En lättkastad bra och hållbar lina helt enkelt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du ute efter en lina som ska presentera mjukt och fint så ska du leta efter en lina med lång avsmalnande fronttapering, Wulff TT är väl den mest specifika speciallinan för ändamålet, annars är väl Rio Trout LT en av flera bra kompromisser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...