Hoppa till innehåll

Dockie

Recommended Posts

Hej

Efter ett fantastiskt gensvar på mina senaste fråga så hoppas jag på liknande hjälp även här.

Jag har börjat jaga havsöringen och (laxen) i Norge. Jag har börjat intressera mig för liknande ställen i Sverige. Jag har helt enkelt sålt min själ till tvåhandsfisket. Pallar inte en sväng till med enhandsspöt. Jag behöver till att börja med ett tvåhands-allroundspö, sett till längd och klass.

Så till frågan.... Jag har möjlighet att köpa ett nytt Loop Cross S1 13,2' #8 (6delat) för ca 4000kr. Ska jag göra det?

Jag kan inte kasta med tvåhandsspö. Kurs beställd i maj samt att mina vänner är duktiga tvåhandsfiskare så nog lär jag mig kasta tillslut. Men idag kan jag inte provkasta spöt, och jag kan inte vänta för då försvinner chansen.

Jag hade tänkt lägga typ 3500kr på ett spö....kunde inte drömma om att ramla över ett Cross för nästan den pengen. Men tar jag mig vatten över huvudet? Bör man vara minst semiproffs för att kunna hantera ett Cross spö?

Är det en bra idé med ett 6delat spö?

Har ni någon erfarenhet av just Loop Cross S1 13,2' #8 eller de runt omring denna längd och klass?

Säg åt mig vad jag ska göra....och varför om ni orkar ;-)!

//Niclas

Redigerad med Dockie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som representant för Loop borde jag skämmas men jag har inte kastat just det spöt. Däremot #6 & #7 i travelserien. De spöna är bland de bästa jag kastat i klassen. De kostar minst det dubbla. Resten får du fundera på, jag kan inte tipsa om ett spö jag inte kastat.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som representant för Loop borde jag skämmas men jag har inte kastat just det spöt. Däremot #6 & #7 i travelserien. De spöna är bland de bästa jag kastat i klassen. De kostar minst det dubbla. Resten får du fundera på, jag kan inte tipsa om ett spö jag inte kastat.

Vh

Staffan

En fråga till dig Staffan. Aspekten att spöt skulle vara för svårt att hantera för en nybörjare...är det något jag bör ta hänsyn till? Vet inte om liknelsen är bra men om man ser till golf så bör inte amatören använda proffsklubbor. Dessa klubbor kräver mycket god teknik och en näst intill perfekt bollträff. Därav så kommer amatören bli galen av att slå orena och dåliga slag mest hela tiden. Trots det fina kapet han gjorde på proffsklubborna så blir slutnotan dyrare då amatören måste köpa nya klubbor. Förstår du vad jag e ute efter? Redigerad med Dockie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är den sista att ge råd angående 2-hands, men jag tror att ett flugspö är mer förlåtande än en golfklubba. Jag skulle ha köpt det om jag var i din situation, kommer ni inte överens så får du säkerligen pengarna tillbaka om du säljer det.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Redigerad med Hatchmania
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till dig Staffan. Aspekten att spöt skulle vara för svårt att hantera för en nybörjare...är det något jag bör ta hänsyn till? Vet inte om liknelsen är bra men om man ser till golf så bör inte amatören använda proffsklubbor. Dessa klubbor kräver mycket god teknik och en näst intill perfekt bollträff. Därav så kommer amatören bli galen av att slå orena och dåliga slag mest hela tiden. Trots det fina kapet han gjorde på proffsklubborna så blir slutnotan dyrare då amatören måste köpa nya klubbor. Förstår du vad jag e ute efter?

Finns inget sådant du behöver ta hänsyn till. Möjligen med riktigt snabba spön,men så är inte fallet här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inget sådant du behöver ta hänsyn till. Möjligen med riktigt snabba spön,men så är inte fallet här.

Det blev köp av ett Loop Cross S1 13,2' #8. Kanonnöjd är jag. Särskilt med priset, 4150kr. Tack för hjälpen!

Redigerad med Dockie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...