Jump to content

Guideline DDC Connect Belly

Recommended Posts

Någon som vet vart man kan få tag i enbart Klumpen till DDC Connect systemet?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kan du inte bara ta och modifisera en PT i framkant?  Jag har gjort så och det fungerar mkt bra.  Lite längre bellies änn ordinära Connect kan du ochså få. - jag gillar lite längre linor.

Hur brukar du få en vettig pt till en belly,, klipper du av en pt 9 -10 till en 9-10 eller tar du en 8-9 till ett spö som vill ha 36 gram,, för att få lite längre belly,, om jag får låna tråden lite

Hur brukar du få en vettig pt till en belly,, klipper du av en pt 9 -10 till en 9-10 eller tar du en 8-9 till ett spö som vill ha 36 gram,, för att få lite längre belly,, om jag får låna tråden lite

Jag använder huvedsakligen spetsar på 8 til 9,5gram.  Connectspetsar med Orange eller Grön markering.  Rio Versitip 15' i klass 8 -9.  Loop Adapted Long front 8/9 Röd markering,  Loop Adapted Regular front 9-10 Blå markering, 9-10 Orange markering samt 10-11 Brun markering.  Altså spetsar från 3,3 til 4,6meter.

Til et 15' spö klass 11 använder jag en standard PT klass 10/11  på 13,5m.  I front klipper jeg bort 3m, sän smälter jag  ögla med en dubblad bit runningline 0,035" (30-35lb).  Om linan har en baktaperning behåll denna.  Gjör samma ögla med en bit dubblad runningline i ändan på linan.  Denna linan bliver totalt 13,8 til 15,1 meter och väger ca 46 gram och levererar stora flugor med autoritet.

Til 14' spö klass 10.  PT 9-10 kapas 3-3,5m i spets.  Längd klump 8,9meter, öglas båda ändar som ovan.  Totallängd  12,2 - 13,5meter och väger ca 38 gram.

Til 12'6" spö klass 9.  PT 8-9 kapas 3 -3,5m i front.  Längd klump 7,5meter, öglas båda ändar som ovan.  Totallängd  ca 12 meter och väger 30 gram, här använder jag enbart 8/9 spetsar på 4,3 til 4,6 m och 8 gram.

Om man gillar korta linor får man häller gå upp en klass på bas linan.

Edited by Norrbaggen
  • Like 1

Tack för en bra förklaring,,, har funderat på många olika typer av linor och klippningar,, bra vägledning kör själv med 14 fot spö, rio 15 fot spetsar, och vill ju kunna justera på vår och lite senare på säsongen,,