Hoppa till innehåll

Tabergsån


urskogen89

Recommended Posts

Hej!

 

Som nybilven smålänning och Jönköpingsbo är jag på jakt efter vatten med vild öring att smygfiska med torrfluga till sommaren. Att hitta en bäck eller å där man inte riskerar att störa ett skört öringsbestånd är ju som bekant inte lätt och jag har letat länge efter vattendrag där man kan bedriva ett hållbart sportfiske som inte innebär att kasta streamers efter regnbåge i P&T vatten (superroligt fiske! men variation förnöjer!). Det enda vattnet i min närhet jag funnit är Tabergsån som är öppet för fiske med fiskekort. Har kikat in mig på en del av ån mellan Hovslätt och Bårap där det verkar vara fritt från sankmark (se bild). Är det någon här som har fiskat i ån och känner till hur beståndet är samt vilka platser som bäst lämpar sig bäst att flugfiskas? Tacksam för all info och tips!   

 

/ Johan

post-18205-0-30805000-1428853949_thumb.p

post-18205-0-26006000-1428853951_thumb.p

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul! Då kanske vi ses där när säsongen börjat. Får se till att införskaffa ett par vadare och ett nytt spö först bara. ;)

 

Vet du om det går att köpa säsongskort eller blir det till att åka förbi närhandeln och köpa kort varje gång?

Redigerad med urskogen89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också fiskat sträckan en del, vackert lite som att gå i en park och det är ju ett promenadstråk med en del folk men väldigt få fiskare, inte stött på någon! Sträckan Bårarp-golfbanan är lite sank på ett par ställen men det finns en stig att följa på Hovslättsidan. Här blir fisket lite "buskigare" men gläntor finns och det är såpass skyddat och ostört i ravinen så att Bävern trivs här, har stött på dom ett par gånger på nära håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som nybilven smålänning och Jönköpingsbo är jag på jakt efter vatten med vild öring att smygfiska med torrfluga till sommaren. Att hitta en bäck eller å där man inte riskerar att störa ett skört öringsbestånd är ju som bekant inte lätt och jag har letat länge efter vattendrag där man kan bedriva ett hållbart sportfiske som inte innebär att kasta streamers efter regnbåge i P&T vatten (superroligt fiske! men variation förnöjer!). Det enda vattnet i min närhet jag funnit är Tabergsån som är öppet för fiske med fiskekort. Har kikat in mig på en del av ån mellan Hovslätt och Bårap där det verkar vara fritt från sankmark (se bild). Är det någon här som har fiskat i ån och känner till hur beståndet är samt vilka platser som bäst lämpar sig bäst att flugfiskas? Tacksam för all info och tips!   

 

/ Johan

Även jag är hyffsat nybliven smålänning och Barnarpsbo och söker efter liknande fiske, har hört ryckten om bra fiske runt hembygdsgården i hovslätt. Avlägg gärna en rapport så man vet om det är något att satsa på :)

// Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns harr i ån mer än någon enstaka. Harren lever väl i Vättern hela året förutom under leken, och vad jag vet sker ingen harrlek söder om Dunkehallaån. Men eftersom fiskeförbudet sträcker sig till maj så kanske det finns några lekande harrar i ån så här års. Avlägger en rapport efter premiären. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Norrahammars Centrum är en het plats, de stora poolerna håller fisk i hyfsad storlek! Även sträckan från slutet av Norrahammar och ner mot Hovslätt är ett bra ställe som håller mycket fisk, även nån större! Sträckan från bårarp och nerströms är väldigt läcker att fiska på, men tyvärr så är det bara fåtalet platser som håller fisk, misstänker tjuvfiske som orsak!

Hembygsgården i Hovslätt lämpar sig ypperligt för torrflugefiske! Ha ett riktigt skitfiske, så får vi se om vi stöter på varandra vid ån nån gång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var där idag en kortare stund, vid hembygdsgården. Såg ett par flugfiskare på vägen tillbaka (edge:are?) och det var även en hel del dagisbarn som levde rövare. Hann inte fiska så mycket och såg inga vak förrän vid bilbron vid hembygsgården där det stod en öring och vakade. Presenterade en torrfluga som fick driva under bron och fisken tog flugan men jag missade motthugget då jag slog spöet i betongbron... Ska dit snart igen och testa lite mer. Årskortet kostade tydligen bara 150kr, stämmer det verkligen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provfiske visar att det har varit mindre öring på sträckorna runt Bårarp och nedåt i många år. Gädda förekommer ju också i större utsträckning i åns nedre delar, kan vara en anledning. Annars kan det ju ha att göra med den allmänna vattenkvalitén och hur bottnen ser ut i åns nedre delar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade en annan sträcka idag, lite längre uppströms. Något mer aktivitet idag med lite vak och hoppande små öring, såg även en del bäcksländor. På de lite mer strömmande partierna och de mer svårkastade stråken prövade jag lite nymf-fiske vilket bara ledde till irritation och bottennapp som vanligt. Under en liten vak-period lyckades jag kroka två öringar på torrfluga, varav en tappades. 

 

En liten men fin öring på runt 20 cm. Förhoppningsvis träffar jag på någon större nästa gång.post-18205-0-58480000-1431274104_thumb.j

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Det finns både stationär öring och öring som är avkomma från vätteröringen. Öringen vandrar från Vättern genom Munksjön och kommer ända upp till dammen mellan Norrahammar och Taberg. Om sådär en 5-6 veckor kan se skådespelet när de vandrar upp.

Fiskekort säljer väl bl. a. ICA i Hovslätt. Ska du fisk får du skynda dig för det är tillåtet till den 15/9.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår var debuten i Vättern efter Harr. Och idag blev det premiär vid Tabergsån. Dagsform 20kr 1,5h och 4 öringar. Alla 4 högg på fridriftande Nattsländor. Fick en som var lite storlek på. Efter ett tag gick jag uppströms Hovslätts hembygdspark. Men där var det segare. Nerströms hembygdsparken fanns många trevliga platser. Men ingen lycka. Över lag trevligt ställe. Kommer garanterat återkomma. Firren på bilden var nog dagens minsta.

post-12356-0-69174800-1441709590_thumb.j

post-12356-0-27616500-1441709605_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...