Jump to content

Tabergsån

urskogen89

Recommended Posts

Sista rycket för i år vid Tabergsån. Var ju tvungen att passa på. Planen var att ta några kast vid Hovslätts hembygdspark och sen dra vidare till norrahammar. Men öringen högg friskt värre. När sjätte öringen var fångad och återutsatt, tänkte jag ta några sista kast vid fallet. Jag höll på att slita på mig. Stora fina öringar försökte hoppa upp för fallet. Tyvärr misslyckades försöken. Flödet till laxtrappan var avstängt. Jag undrar hur det påverkar öringen som får slita i onödan vid fallet. När fisken hoppar så högt, misslyckas och faller tillbaka i vattnet. Är det någon som vet om det skadar fisken. Jag filmade de hoppande öringarna. De lär komma upp på min blogg framöver.

Storleken på fisken jag fick:

post-12356-0-30396500-1442346392_thumb.j

• 1 month later...

Är ny på detta forumet och inom flugfiske överlag så tänkte kolla med er vad ni tycker lämnar sig för klass på spöt för bäcköringsfiske?  :)

Bor i Huskvarna, men tänkte testa Tabergsån till våren  :) Verkar vara ett grymt kul fiske!

Skitfiske på er! 

Tycker du ska köra på klass 5 om du vill ha ett spö som funkar både för åar, sjöar och fjällresan. Har själv bara en 5:a och har fiskat en hel del i Tabergsån. Fastna i buskar och träd gör man hursomhelst vid fiske i denna typ av vattendrag. Att ta med ett klass 3 spö till fjällsjöar när vinden ylar kommer bli jobbigt. Dessutom landar du större fisk lite snabbare så dem inte tar lika mycket skada vid c&r.

• 7 years later...