Jump to content
Sign in to follow this  
Backpacker

Roman Moser minicon loops för stor

Recommended Posts

Hej!

Köpte ett paket Roman Moser minicon loops i storlek trout för att sätta på min Opti Stream #5, uppstod dock ett problem när jag skulle sätta på en ögla på linan. Öglan är för stor, glider på linan utan något som helst motstånd, fäster inte för fem öre. Som jag har fattat det så ska dom passa linor upp till #7 så det ska ju fungera till en #5. Ska jag behöva klippa av en bit av linan för att komma in på den tjockare delen eller hur funkar det?

Mvh

Du menar själva tuben antar jag? Det ska ju gå ganska lätt att trä på den,hur sitter den när du drar ner den röda krympslangen?

• Like 1

Jo det kan man tycka men då linor diffar rätt mycket i tjocklek får man testa lite innan man hittar vilka som passar bra.

Fäst med bindtråd som the grappler säger. Skulle aldrig lita på anvisningarna (igen). Har varit med om att de släpper, både vid gräskastning och vid drillning.

kör två eller tre nålknutar med flätlina . släpper aldrig. har du liquisole så kan du lägga lite sånt över knutarna o massera in det i själva flätan med .

• Like 1

Jag undrar om du verkligen har fått rätt storlek, det kanske har blivit felpackat från fabrik för jag har då aldrig varit med om att dom varit för stora, plasthylsan ska gå väldigt trögt att dra över skarven, sen lägger jag en droppe lim i framkant av hylsan enligt instruktionen, och mina sitter som berg.

• Like 1

håller med om att du nog fått fel storlek på öglorna,kört med öglor i 20 år och aldrig varit med om att de lossnat om man limmat slangen till öglan däremot har det hänt med billiga skitöglor och jag fuskat och bara dragit dit slangen utan lim.

De små moser öglor Mike Barrio säljer via sin sida är riktigt kanon,torka bort ev. fett från linan dit med öglan på med litet liquisole eller liknande  stövellagning  där slangen ska sitta och skjut på slangen och dra till så har du en ögla som sitter som berget.

Ja kanske är så att det har blivit något fel men har nu limmat fast den och tänkte göra några nålknutar som ni rekommenderade. Får se hur det sitter efter det!