Hoppa till innehåll

Sunshine Coast


herrhellman

Recommended Posts

Då jag nu bor i området så kommer jag skriva lite rapporter här. Om det är någon som är ute och reser och behöver lite tips eller fiskekompis så är det bara att skriva här.

Arter hittils: GT, whiting, multe, flathead, golden trevally, bream, toad fish, happy moments, diamond fish, tailor, estuary cod, dart, school mackerel, spanish mackerel, bonito, mac tuna, longtail tuna, big eye trevally

Arter i sikte: tarpon, queenfish, jewfish, cale cale trevally, 

Redigerad med herrhellman
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens rapport: började fiska i Noosa river runt kl 8 på morgonen, rejält högvatten kl 9. Mest mulet och lätt vind. Gick och småkastade lite i väntan på tidvattnet skulle börja dra ut. Ingen större aktivitet första timmen men när det blev drag i vattnet så vaknade fiskarna och gjorde korta räder i ytan. Såg ett större stim härja hej vilt 100 m bort och sprang för kung och fosterland för att hinna fram innan kalaset var över, väl framme såg jag ett mindre vak, ut med clousern, ser vattnet resa sig bakom flugan men hugget uteblir, sätter spöt i armhålan och turbohalar lina, enorma virvlar bakom flugan, fumlar med linan när det är ca 5 m kvar och en riktigt stöddig fisk vänder precis bakom flugan när den tappar farten. Gissningsvis stor GT. En likande historia upprepar sig med en mindre fisk trots flugbyte. Polaren, som kör popper med haspel, springer iväg mot ett annat stim som härjar i ytan, efter någon missad kontakt lyckas han kroka en mindre queenfish. Sen blir det dött på platsen och vi knatar vidare. På nästa plats drar det riktigt fint i vattnet över ett sandrev. Ser omgående fisk och något kast senare drar det i riktigt gott, känner lite tyngd och sen bär det av rätt ut i älven, ren tur att ingen båt passerade, fisken kommer tillbaka ganska smidigt och kan efter lite stångande landas. Nytt pb på trevally :) någon här som kan assistera med artbestämmandet, ny på detta men gissar på liten GT?

post-9907-0-24863800-1429519607_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett par timmars fiske idag i Noosa river. Kraftig motvind och lågvatten sänkte förhoppningarna. Såg nästan ingen aktivitet överhuvudtaget, hittade till slut ett hyfsat stim med betesfisk och det tog inte många kast innan något sög tag i flugan. Fighten blev kort och ganska omgående kan jag stranda min första flathead. Kul med ny art! Efter det var det dags att gå mot jobbet, tog vägen förbi havet och herre jösses vilket kalas det var i det stora blå, tonfiskar bara hundra meter ut och så långt jag såg åt alla håll. Tyvärr väntas 3 m vågor i helgen men så fort tillfälle ges ska jag ut med kajaken, bara hålla tummarna att dom finns kvar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett kort pass i noosa idag mellan 9-11, fortfarande grumligt vatten från senaste ovädret. Väldigt fin dag med lite vind och lagom varmt. Varken såg eller kände något men precis när jag tänkte ge upp så dök en fin virvel upp 10 m bort och i nästa sekund vände en fin fisk bakom flugan som befann sig bara en spölängd ut. Gissar på mangrove jack i 2 kg + klassen. Efter en hälsosam mängd svordomar så skickade jag iväg ett långt kast och omgående sprattlade det till, ingen tyngd och landade snabbt en liten trevally. Ett par kast senare samma visa. Efter det så hände inget mer och sysslorna hemma kallade.

Har knatat mycket längs kusten senaste dagarna och tonfiskarna har lugnat ner sig, enda stimmet värt att bry sig om hade krävt en paddeltur om 15km t&r till ett ställe vid namnet Hells Gate, dit paddlar man helst inte själv....

post-9907-0-19353400-1431002538_thumb.jp

Redigerad med herrhellman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Havet har legat som en spegel senaste två dagarna men tyvärr verkar dom stora tonfiskstimmen dragit vidare så det blev ännu ett kort pass i Noosa river 11-13.

Enstaka moln, vindstilla, klart vatten, inget drag i vattnet. Tyckte mig se några dugliga fenor på långt håll. Parkerade mig mitt på en långgrund remsa med mangrove i ryggen, hittade en liten lucka så det gick att peta ut flugan. Ett stort moln gömmer solens strålar och gör det omöjligt att se nåt. Känns lite hopplöst och ska precis byta ställe när något tar flugan som en hästspark, som nyväckt står jag och kollar på linan som far av rullen, backingen far ut och snart ser jag inte ens fluglinan i vattnet. En krabbbur med bojar ligger 20 talet meter ut som fisken självklart simmar runt, försöker hitta ett buskage att slänga av ryggsäcken i så jag kan vada/bada ut till bojarna, blir spännande steg ut i grumligt vatten (löjligt mycket stingrockor idag) men lyckas få loss linan, fisken har under denna tid bara fortsatt sin rusning. En segelbåt som ligger för ankar nästan 100 bort börjar röra sig lite underligt. Nu har iaf fisken slutat rusa, tunga gungningar varvas med kortare rusningar, tyvärr pekar linan spikrakt mot segelbåtens för. Börjar få tillbaka lite backing på rullen och känner hur det blir stumt när fisken når ankarlinan, skit, låter fisken rusa lite, pumpa tillbaka, byta riktning och efter kanske 10 min kommer den loss. Fisken följer med in ganska lätt och efter en stunds brytande på kort lina så kan jag taila min första Golden trevally. Helt otroligt att den fighten gick vägen. Snabbt kort och sen simmade fisken vidare...

post-9907-0-81913200-1432205880_thumb.pn

Redigerad med herrhellman
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kort sväng mitt på dagen idag, vindstilla och lågt kristallklart vatten men fullmåne så lite hopp fanns. Fiskade min vanliga sträcka i Noosa men såg i det närmaste inget, varken bete eller fisk. Nötte lite längst bort på sträckan där det drog fint från djupt vatten upp över ett sandrev. Knöt på en ny kreation som är rejält förtyngd och lät den sjunka till botten, så fort jag började hemtagningen sög det i, hyffsad tyngd men ingen tokrusning och efter en kort fight så kan jag landa en bream i fin storlek, får 5 st sammanlagt varav en riktigt fin. En helt ok vinterdag :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spenderade gårdagen vid Noosa river

post-9907-0-18217300-1434023813_thumb.jp

Blandat väder, fiskade både låg- och högvatten, klart vatten och i det närmaste ingen betesfisk. Dagens enda ytaktivitet var ett monster till fisk som gick upp i ytan precis framför mig och svalde en liten firre som jag skrämde ut på dödligt vatten... Försökte med gäddflugor, mindre fiskimitationer och räkor tyvärr utan varken följe eller hugg. Tror det var en Jewfish.

Promenerade mycket under dagen och försökte hitta lite jagande fisk men icke, fick till slut en bream att ledsna på mitt flugtjat iaf

post-9907-0-25540800-1434025328_thumb.jp

Gick även ut till mynningen en sväng och spanade lite efter torpederna i det stora blå, mycket fåglar som flög runt men såg bara fisk som bröt ytan lååångt ut och i några sekunder. Hade det vart lite bättre väder så hade kajaken åkt i så man kanske kunde få ett svar på vad det var fåglarna följde....

post-9907-0-98479300-1434025238_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tackar!

Har blivit lite av en smygblogg men skönt att ha detaljer nedskrivet någonstans och Kul att kunna dela med sig av fisket

Fick denna rackarn sist

post-9907-0-08443200-1435339993_thumb.jp

Hade även en jewfish runt 10 kg som simmade förbi, hoppas kunna kroka en av dom snart....

På vägen hem så knatade denna filur över vägen

post-9907-0-11539600-1435340278_thumb.jp

Redigerad med herrhellman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klagar inte :)

Körde ett pass idag 09-17 i Noosa, fiskade på sjunkande vatten, glömde att det är skollov så det var lite väl mycket folk i farten för min smak, i övrigt soligt och lätt vind. Lite lustigt att fiskarna blir slöa vintertid, ca 20 C i vattnet. Helt dött förutom 5 minuter tokrace, dök upp ett gäng mini mac tuna(ca 2kg) på en sand flat som var knädjup, hade följe som var nog så spännande men inget hugg...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Västliga vindar gjorde havet relativt platt idag så jag passade på att ge Point Perry(utkiksplats och udde) i Coolum Beach en chans. Hann med en timmes fiske och lyckades få två fiskar, en fjutt av okänd art och en tailor runt 45 cm som bjöd på gott motstånd. En härlig vinterdag!

post-9907-0-61625500-1436785289_thumb.jp

Precis där högg den :)

Redigerad med herrhellman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Var och kikade på en ny fiskeplats idag, "älv"mynningen i Mooloolaba. Kraftig inåtström, massor av ostronskal på stenarna vilket kan vara ett snabbt slut för en fluglina, klart vatten och såg fisk i kilosklassen som patrullerade fram och tillbaka vilket visade sig vara luderick. Tyvärr äter dom bara sallad och gröna flugor hade jag noll så det var bara att se men inte röra... Såg även ett större stim som drog förbi i en jäkla fart, kan ha vart bonito, hann aldrig kasta på dom . 20 talet delfiner jagade precis utanför vilket var väldigt underhållande, så himla glad att man inte föddes liten fisk i stora blå, småstressigt liv.

Band min första krabba idag

post-9907-0-29307600-1438273384_thumb.jp

Även några clousers och surf candys

post-9907-0-81933800-1438273522_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tillbaka vid vattnet med riggat spö i jakt på aktiv fisk

post-9907-0-92901400-1440599065_thumb.jp

Fiskade bara ett par timmar mitt på dagen, extremt lågt vatten.

Lyckades lura en bream och en flathead runt 50 cm

post-9907-0-57235500-1440597988_thumb.jp

Mycket multe i farten så snart blir det nog lite mer ytaktivitet.

Om ett par veckor blir det en tur till Hervey Bay igen, denna gång i jakt på stor tailande golden trevally så förhoppningsvis får den tråden en uppdatering

Redigerad med herrhellman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...