Jump to content

Lätta Abborre Flugor?

Ixoye

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha tips på lätta flugor som ändå är tillräckligt stora för att locka Abborren till hugg, jag tänkte nämligen prova att fiska Abborre i ån där jag bor med mitt klass #3 spö, jag fiskar normalt abborre på min UL-Haspel utrustning och det är mycket roligt, så grövre grejer ser jag inget nöje att använda för fiske efter abborre.

Problemet är ju att flugorna inte får vara för tunga för en klass #3 utrustning, jag har fiskat abborre med framgång för många år sedan med en Mickey Finn, det är ju en lätt dressad  fluga som man kan gå upp i storlek på utan att den blir allt för tung.

Är det någon som har erfarenhet av att fiska Abborre på lätt utrustning så skulle jag bli tacksam för lite tips på flugor, och då helst sådana som går att köpa på tex flugor.se då jag slutat binda själv.

• Like 1

Jag har haft framgång med Juletraet (ska stavas med danskt ä...) och den suger inget vatten och är lättkastad. Fiskade med en #3/4 8´ Blackmaster (gammalt mjukt spö köpt beg på blocket) och det var fantastiskt roligt.

Fanns även en variant (på Flugor.se) Juletraet GTI som verkade ändå bättre för Abborren.

Rickard.

Jag har haft framgång med Juletraet (ska stavas med danskt ä...) och den suger inget vatten och är lättkastad. Fiskade med en #3/4 8´ Blackmaster (gammalt mjukt spö köpt beg på blocket) och det var fantastiskt roligt.

Fanns även en variant (på Flugor.se) Juletraet GTI som verkade ändå bättre för Abborren.

Rickard.

Tack för tipset, den ser giftig ut  :)