Jump to content
Sign in to follow this  
Marcus123

Ska börja flugfiska

Recommended Posts

Hejsan!

Har under en tid blivit mer och mer intresserad av att börja flugfiska. Så nu har jag tänkt att köpa mig ett flugspö och allt som behövs för att komma igång.

Så innan jag gör det skulle jag vilja ha svar på några frågor jag har. Har kollat lite på nätet på ett Sameo Classic Jade klass 6, Sameo Peregrine 4-6 rulle och en VTS flytlina från flugor.se som ett färdigt set. Eftersom jag inte kan något om flugfiske känns det som att det är enklaste att köpa ett färdigt set.

Är det ett bra val? Och om inte, vad borde jag då kika på istället i samma prisklass eller billigare?

För att lättare svara på vad som kan passa mig så kan jag berätta att jag har tänkt att fiska öring, harr, regnbåge m.m. i både tjärn och strömmandevatten.

Något som jag hittat mindre info om är val av lina. Bör man skaffa både flyt- och sjunklina och ha en extra spole så man lätt kan byta? Eller någon annan lina?

Att välja flugor har jag ännu mindre koll på. Antar att det är smart att ha en blandning på olika sorters flugor redan från start. Hur vet man vad man ska välja för fluga i olika vatten och vilka sorters flugor bör man införskaffa?

Är som sagt helt ny på området, så har ni tips utöver det jag undrar så är jag tacksam för det med.

/Marcus

Välkommen ner i träsket kan jag väl börja med att säga :) 

Ang. Sameos set så kan jag inte uttala mig annat än att jag läst en del gott om spöt. 
Sameos linor (Phyton) har jag goda erfarenheter av dock. VTS' profil ser ut att passa en nybörjare så det är nog ett bra val! 

Vad har du för budget? Ett tips kan vara att spana av läget på "Säljes"-delen här på forumet där du kan hitta mycket fina prylar för bra priser. 

Jade-spöt är säkert mycket bra annars som sagt, rullen vet jag dessvärre inte mycket om. Om jag vore dig skulle jag spana efter en Danielsson Dryfly t.ex. som ligger i ungefär samma prisklass, begagnad. De brukar dyka upp titt som tätt på "Säljes", inte sällan i nyskick. Då har du en rulle i fleeera år. Min har jag haft i 10 år tror jag. 

Ev. att du kanske ska kika på en utrustning i klass 5 f.ö.  

Flyt- och sjunklina beror lite på var, när och hur du vill fiska. Jag har viftat på i kanske 15 år nu och har aldrig riktigt känt behovet av en sjunklina (kan ju vara för att jag tycker att det mycket roligare med en flytlina) medan andra inte kan leva utan dem. Varma (eller mycket kalla) dagar kan det vara överlägset. I år ska jag nog införskaffa en. Annars räcker det långt med en flytlina, ev. någon sjunktafs samt lite tyngre flugor. Tycker jag. 

Flugor är, precis som typ allt annat inom flugfiske, en j-vla vetenskap om man ska ge sig in i det ordentligt. En grundregel är ju att titta efter vad du kan se för något på ytan och sedan välja en fluga som liknar den. Vakar fisken är detta extra giftigt såklart. Vakar det inte kan du lyfta på lite stenar och se vad som kryper där under. Är det totalt hopplöst så knyter du på en streamer (fiskimitation). Ett av de bästa tips jag kan ge är att inte ha bråttom, sätt dig ned vid vattnet och kolla av läget ett tag. Efter en stund inser man tempot i fisket och ser till fullo vad fisken, insekterna och fåglarna har för sig. De tre hänger ganska mycket ihop nämligen. Där fåglarna flyger och dyker finns insekterna, där insekterna är finns fisken. 

Sedan finns det s.k. universalflugor, de som liknar lite allt möjligt (eller egentligen ingenting) i insektsväg. 

Flugor.se som du tidigare nämnt har färdiga askar, jag kikade på dem och ex. "Sensommarasken" ser ut att täcka ganska många situationer. Den skulle du mycket väl kunna satsa på. Annars finns det alltid folk på forumet som binder upp flugor åt dig, släng ut en annons i "Köpes" så ordnar det sig nog. 

Om du känner att flugfiske är något för dig vill jag tipsa om att börja binda dina egna flugor. Det tillför en ytterligare dimension och är mycket stimulerande när man fastnar. Men det tar vi en annan gång :) 

Alla tycket så otroligt olika i detta så du kommer inte att bli klokare av att fråga innan du själv vet vilken fråga som är rätt för dig. Visst finns det fynd att göra bland begagnafe grejer men då måste man ju veta vad man letar efter. Jag råder dig att köpa något du gott och väl har råd med som hållet erkänd kvalitet och lägga din tid och pengar på att fiska, fiska, fiska. Ha en fin flugfiskesommar.

• Like 1

Det smartaste draget är nog att skapa sig en basic överblick.. utan för mkt krångel.

Köp ett kit som fått bra recensioner, i klass #5 eller #6.

Köp sedan en eller två askar där du får plats med grundflugorna.

Måste ha:
Peang
Två tre kompletta tafsar.. + tippet-material (alltså för att skarva på ny änddel i önskad dimension) 
Thermos (kaffe?)
Dry Fly Silicone Mucilin (eller ngt annat som håller flugan i fint flyt)
Myggmedel
En smart väska/midjeväska/ryggsäck eller vad du väljer - för att bära saker i. Får mer än gärna vara bekvämt för heldagar.
Polariserande brillor i neutral färg för allroundbruk. Skriver den under måste då skyddet är BRA. Polariserande effekt är trevligt men inget måste för att njuta av fisket.. tycker jag.

Bra att ha:
Håv (med knutlöst garn) är bra men ingen förutsättning tycker jag - så länge man återutsätter fisk utan att de behöver sprattla på land.
En pipa med god tobak - för den som gillar det
Vadarbyxor + skor .. (ofta ett måste men INTE alltid som vissa tycks tro)

I övrigt:
Följ mig på instagram: https://instagram.com/dryloops/så att du får vettig inspiration  :ph34r: 

MVH & välkommen - du med!

Edited by DRYLOOPS
  • Like 1

Sameo (flugor.se) ska ha bra kvalitet, har själv köpt på mig ett spö därifrån som jag inte hunnit testa ännu. Dock så kan du hitta saker i en billigare prisklass, t ex ett Vision Vipu eller liknande. Började själv med ett Guideline exp4 från fishline.se som funkade jättebra, tror inte det kostade mer än 1700 inklusive rulle, lina och hela paketet. Kan vara skönt att inte börja med en allt för stor utgift innan man vet att man gillar det. När du väl är biten sen så kommer du att köpa på dig alldeles för många spön ändå :)

Börja med flytlina är mitt tips, det räcker för att lära sig och du klarar dig i nästan alla situationer med en sådan. 

Sen slänger jag in ett tips med mer personlig prägel, och det är att kanske köpa en tvinnad tafs. Finns en på forumet som gör suveräna sådana, furledbyhand.com. Är lite enklare att ha att göra med än en nylontafs om du frågar mig.

Glömde den kanske viktigaste investeringen du kan göra: Gå en kastkurs.

Jag har kastat med Mattias Drugge några gånger, både genom hans kastkurs men också genom klubbverksamhet och han är verkligen någon jag kan rekommendera. Även som "erfaren" kastare har man stort utbyte av någon timme med honom.

Självklart finns det gott om andra instruktörer att tillgå, men ingen jag själv testat.