Jump to content
Sign in to follow this  
Stregnil

Kastteknik

Recommended Posts

Hej,

Var ute på gräsmattan idag och testade mitt nyinköpta gäddkit. Jag fick ut flugan hyggligt en 15-20m, men tyckte den kändes obehagligt nära ansiktet hela tiden. Bör jag ändra tekniken något, eller är det bara storleken på flugan som gör att det känns närmre än vanligt?

Förstår ni hur jag menar?

Sent from my iPad using Tapatalk

Du kan kasta något mer horisontellt, alltså byta kastplan några grader. Kommer flugan nära ansiktet beror det ofta på trackingbekymmer, dvs du för inte spötoppen i en rak bana genom dina kast.

Fäller du ut spöt något och dessutom ser till att kasta rakt slipper du nog den känslan. Inget kul att ha 30 cm gäddrigg swishande intill kinden.

Good luck!

Hade också samma problem i början, men precis som Staffan säger så blir det lättare att vinkla ut spöt lite... Satsa på att sätta bra med fart med dubbeldraget så du klarar dig med så få luftkast som möjligt, att försöka hålla lina i luften med påken blir bara jobbigt... ;)

Skickat från min HTC Incredible S

Tack för tipsen, har klippt av krokspetsen och nöter lite till på gräsmattan ikväll. Bara av nyfikenhet, hur långt lyckas ni skjuta flugan med gäddprylar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om du går ut från ansiktet med spöt i bakkastet och närmare kroppen i framkastet kommer väl flugan att svänga in mot kroppen av den cirkelrörelse som uppstår (kallades det för  "Belgiskt kast"?)

Det kan alltså vara bättre att gå närmare kroppen i bakkastet och längre från i framkastet? SÅ sker cirkelrörelsen utfrån kroppen. Samma resonemang gäller väl vid ändring av kastriktning , flugan kommer att gena från positionen i bakkastet till tänkt kastriktning i framkast.

Tack för tipsen, har klippt av krokspetsen och nöter lite till på gräsmattan ikväll. Bara av nyfikenhet, hur långt lyckas ni skjuta flugan med gäddprylar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Några luftkast och runt 20 meter kanske, sällan man behöver dom där sista metrarna... Bättre att spara axeln, blir ju som några kast på en dag ;)

Skickat från min HTC Incredible S

• Like 1