Jump to content
Sign in to follow this  
Jonas

Hardy Artisan 8'6'' #4

Recommended Posts

Det var länge sedan jag verkligen längtade efter ett flugspö men just nu gör jag faktiskt det. Jag har beställt mig ett Artisan 8'6'' #4 som jag tänkte ha till strömfisket hemma i Ogströmmen och det ska bli otroligt kul att få ta med det på premiärtur när jag väl fått det.

Ska dra lite fisk på spöt och testa lite olika förhållanden och sen återkommer jag med ett omdöme. Har någon annan av er testat spöt eller har ett ex så skriv gärna några rader. :)

Länk till spöt på Hardys sida:

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/sintrix-flyfishing-rods/artisan/

Ska i första hand testa spöt med Cortlands nya Trout Boss HTx WF4F samt Hardys Premium WF4F, vi får se vilken jag gillar bäst? 

har inte testat enhands. Dock provade jag mitt 13,9 för första gången, för några veckor sedan. Mitt nya favoritspö!

• Like 1

Vackert spö Jonas, ett äkta Hardy tillverkat i Alnwick dessutom, den nya Cortland linan är jag väldigt intresserad av, så jag ser fram emot ditt omdöme av den, även spöt naturligtvis. 

Edited by Ixoye
  • Like 1

Jag och var ute och provkörde spöt tillsammans med Trout Boss WF4F linan i ett litet biflöde till Ogströmmen i går. Fick ett helt gäng med bäcköringar så det var riktigt kul. Skickar med lite bilder så ni ser hur spöt ser ut. Än så länge har jag inget att anmärka på. Både spöt och Cortlandlinan är väldigt fina. Ska köra grejerna några turer till i lite varierade vatten innan jag ger ett slutomdöme.

post-12-0-91299700-1432574727_thumb.jpg post-12-0-23952100-1432574760_thumb.jpg post-12-0-73230000-1432574782_thumb.jpg post-12-0-68745200-1432574800_thumb.jpg post-12-0-74375400-1432574820_thumb.jpg post-12-0-47713100-1432574838_thumb.jpg post-12-0-42526600-1432574872_thumb.jpg post-12-0-16463600-1432574924_thumb.jpg post-12-0-74335100-1432574962_thumb.jpg post-12-0-76127700-1432574990_thumb.jpg post-12-0-04710900-1432575015_thumb.jpg post-12-0-44921300-1432575040_thumb.jpg

• Like 1

Ser ut att vara ett trevligt ställe att fiska på de där. Fint spö också skall väl tilläggas. :)

Det var ett vackert spö - och fina bilder. Själv hade jag kanske monterat spöt med en Golden Sovereign 3/4/5 men alla kan ju inte tycka som jag och en sådan rulle måste ju hittas på begagnad-marknaden.

Tight Lines !   Steen

post-11411-0-21206000-1432578877_thumb.j

post-11411-0-82324200-1432578889_thumb.j

post-11411-0-54650800-1432578902_thumb.j

Edited by sovereign

Tackar, produktbilderna var mitt bidrag men Frida tog alla fiskebilderna, hon är grym med kameran :)

Just Sovereignserien kan jag hålla med om är extremt fin och den ligger mig varmt om hjärtat. Jag lyckades samla på mig samtliga modeller av de rullarna för runt 15 år sedan men sen tyckte jag storspolarnas fördelar var att föredra och jag ville hänga med i utvecklingen så jag gjorde mig av med alla rullarna en efter en. Idag hade det varit kul att ha dem kvar. Om jag kunde backa bandet och spara något sen den tiden skulle jag valt favoritspöt Hardy Deluxe Smuggler 7-del 8'2 1/2  kombinerat med en Sovereign 5/6/7 guldrulle och lädertub. Det var en fantastiskt snygg kombination med en extrem fiskekänsla. För mig är just det kittet starkt förknippat med det många talar om när de pratar om "Hardykänsla". Jag jobbade en hel sommar för att ha råd med kittet och sen fiskade jag nog med det i 8-9 år innan jag sålde det. Jag tror det var runt -93 som jag köpte spöt...

• Like 2

Det var ett vackert spö - och fina bilder. Själv hade jag kanske monterat spöt med en Golden Sovereign 3/4/5 men alla kan ju inte tycka som jag och en sådan rulle måste ju hittas på begagnad-marknaden.

Tight Lines ! Steen

Ja självklart skall detta spö användas med en gammal Hardyrulle typ den du just angav. Elr en Cascapedia. :)

Bara en amerikanare kan tycka att en guldfärgad rulle är vacker....   ;)  ;) 

En Perfect, St John, Bouglé eller Marquis hade däremot suttit fint på det spöt! 

• Like 1

Bara en amerikanare kan tycka att en guldfärgad rulle är vacker....   ;)  ;)

En Perfect, St John, Bouglé eller Marquis hade däremot suttit fint på det spöt! 

Hej !

Det finns åtminstone en dansk också, jag. Jag har förstått att det är en del som har svårt för den gyllene färgen, själv har jag egentligen aldrig funderat så mycket över det - flugrullen Hardy the Golden Sovereign bara ser så ut. Rullen kom på marknaden 1990, den minsta och största ett år senare 1991, 1997 försvann rullen från marknaden, troligtvis var den för dyr att tillverka.

Hardys Sovereign-rullar är nog de bästa flugrullarna som Hardy någonsin gjort, i princip allt har Hardy tänkt på. Lätta och starka flugrullar med superbroms, ändra från v till h vevning med ett tryck på en knapp inuti spolen. tyst broms eller med ljud regleras med en knapp på utsidan, redan från början finns ett monterat linskydd i nickelsilver för både v o h vevning. Bäst av allt rullen är kullagret, går så lätt så lätt vid invevning. Ett par lätta slag med fingrarna på spolkanten och löslinan är uppe på spolen, mycket bättre och säkrare att drilla fisken direkt från rullen. Att det är så lätt att få in löslinan är nog det jag tycker mest om och tyvärr, kanske, också en nackdel, nu har jag lärt mig tekniken och tycker faktiskt att andra flugrullar är jobbiga att använda.

Hardy The Golden Sovereign försvann från marknaden 1997 - ersattes 1999 av flugrullen Sovereign 2000. Den är i princip samma flugrulle, lite enklare ( mer modern produktionsteknik ) Rullen är svart och fanns endast på marknaden till 2001. Troligtvis tycke inte marknaden om denna rulle. De första 1000 fanns för båda modellerna med individuella nummer, jag har aldrig sett en Sovereign 2000 utan nummer så det har troligtvis inte tillverkats mer än 1000 st. i varje storlek och dessa är spridda över hela världen. The Golden Sovereign har nog tillverkats i en del fler exemplar men fortfarande inte så väldigt många, skulle tro att 2000-4000 per storlek, minsta och största nog i minst antal kan vara en bra gissning.

+ och - mellan de två modellerna : Golden Sovereign hade en lite väl optimistisk lin-klassifiering, den minsta 3/4/5 är bra för # 4, nästa 5/6/7 passar perfekt för # 5 och nästa 7/8 för # 6. Sovereign 2000 har en mer realistisk klassificering.- Spolen på Sovereign 2000 kan vara lite svår att få loss. The Golden Sovereign levererades med ett svart lamskinns-fodral ( läckert ), 2000 i en tygpåse av grått bomull eller rött gummi-fodral. Med lite tur kan en Sovereign 2000 köpas för kring kr. 2000 ny och i ask den gyllene kostar nog det dubbla. Ebay är bästa stället att leta.     Tight lines !  Steen

post-11411-0-33680600-1432625667_thumb.j

post-11411-0-79763600-1432625687_thumb.j

Edited by sovereign
  • Like 1

Imponerande rullkunskap :) du har inte koll på om det finns någon Hardyrulle som matchar anodiseringen på Artisan handtaget perfekt? 

Imponerande rullkunskap :) du har inte koll på om det finns någon Hardyrulle som matchar anodiseringen på Artisan handtaget perfekt? 

Tyvärr inte - men det hade ju varit riktigt snyggt och helt klart i Hardys ( åtminstone i äldre tider ) ande. // Steen

• Like 1

Det finns ett par rullar som skulle passa bra till Artisan spöt, Hardy St George 3 Spitfire eller den nya Hardy Duchess.

Själv har jag en Bouglé på mitt nya Artisan 9fot klass6. Det är en kombination som jag tycker är lyckad.
Är otroligt nöjd med detta spö finns nog inget bättre att köpa enligt mig.

Har provat med Rio Gold In Touch fungerade mycket bra, ska även prova med Rio Perception In Touch och SA Mastery GPX

Blir svårt att välja spö (splitcane) när man har ett sådant bra spö som Hardy Artisan, föredrar för det mesta splitcane men nu vete fasiken.

post-5462-0-06736500-1433012196_thumb.jp

Snyggt med bouglen :) Jag har en sån rulle i matchande #4 storlek som jag kör på ett annat spö men jag gillar inte riktigt knarrljudet som jag tycker är i högsta laget. Fast det kanske man kan ta bort. Tänkte jag skulle försöka mig på att döda ljudet helt vid tillfälle om det är möjligt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som jag har väntat ....på ett äntligen få möjligheten att äga och kasta med ett Artisan .

Så igår satt jag ihop det, ett Artisan 8,6 #4 och äntligen fick vandra stigen ner till sjön.

Kärlek vid första kastet uppstod :wub: ...satan vilket spö det levererade och levde upp till alla förväntningar med råge .

Så nu står frugan i garderoben bland dom andra spöna .... :) 

//brokenrod

• Like 1

Snyggt med bouglen :) Jag har en sån rulle i matchande #4 storlek som jag kör på ett annat spö men jag gillar inte riktigt knarrljudet som jag tycker är i högsta laget. Fast det kanske man kan ta bort. Tänkte jag skulle försöka mig på att döda ljudet helt vid tillfälle om det är möjligt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är det inte, om inte du är så händig att du kan hitta på en mekanism själv. Jo givetvis kan du fiska helt utan broms om du vänder på / tar bort bromspalen. // Steen

Edited by sovereign

Kul och höra, jag instämmer i hyllningskören. Det här spöt är en riktig fullträff. Vad kör du för lina? Jag har provat flera alternativ som alla funkat bra men jag har ändå fastnat för Cortland Trout Boss HTx som jag tycker maxar upplevelsen.

Som jag har väntat ....på ett äntligen få möjligheten att äga och kasta med ett Artisan .

Så igår satt jag ihop det, ett Artisan 8,6 #4 och äntligen fick vandra stigen ner till sjön.

Kärlek vid första kastet uppstod :wub: ...satan vilket spö det levererade och levde upp till alla förväntningar med råge .

Så nu står frugan i garderoben bland dom andra spöna .... :) 

//brokenrod

Ok, det var ju synd. tack. 

Det är det inte, om inte du är så händig att du kan hitta på en mekanism själv. Jo givetvis kan du fiska helt utan broms om du vänder på / tar bort bromspalen. // Steen

Håller med om att Marksmanlinan är riktigt trevlig.

Men visst är det ett häftigt spö. Så himla lätt, tunt och djupt med kanonkänsla även med mindre fisk samtidigt som det ger jämna fina kast även på längre håll. Hardy är tillbaka med besked.

Det ska bli riktigt intressant att se vad deras nya snabbare serier som kommer till 2016 med Sintrix 550 klarar. Är lite sugen på att beställa en 7:a till havsöringsfisket...

Artisanspöna tror jag kommer hänga med i toppen för lätta och lite djupare spön under lång tid framöver. Allt som saknas nu är en superlätt rulle med bra och ljudlös broms med matchande anodisering. Såg att de har nya rullar med rätt färg på g i högre klass men ingen som passar en #4 ännu vad jag sett?

Skickat från min IPhone

Jag har 2 Hardy Ultralight DD en svart och metall och båda gjorde sig riktigt bra. I och med att det är ett spö väger så lite så får det nog inte vara en för tung rulle på och ultralight rullen kändes bra .

Jag har provat det mesta och lite till i spö väg men det här spöt tog flugfiskande till en än högre dimension.. så det är bara att hålla med Häftigt !!

10500kr på ett flugspö?! Är ni galna? :o

Om du hittar ditt flugspö för livet så nej ! Om du däremot måste ha årets modell så kan det ju bli ganska kostsamt.

Tight lines !  Steen

Ps. Har i många år fiskat med Hardys Spön, om Artisan håller kvalitén som på Hardys 1990 tals spön så får du väldigt mycket flugspö för dina pengar ! Har under många år fiskat med spön av modellerna Sovereign och Ultralite och dessa spön är i princip som nya fast jag använt de mycket  ! så sett i t.ex. kostnad för spö per fiske-timme så har affären varit mer än bra!

Edited by sovereign
  • Like 1