Jump to content
Sign in to follow this  
Makrillen

Tips till nybörjare på fluga i Göteborg

Recommended Posts

Hej

Efter ett halvt liv som renodlad spinnfiskare efter torsk, makrill, horngädda och någon förvirrad HÖ hade jag tänkt prova flugfiske eftersom jag alltid varit nyfiken på det, men inlärningskurvan har alltid verkat lite för brant för att jag skulle ha haft tid.

Jag bor i västra Gbg och är bekant med några av de mer kända HÖ platserna (Vita gaveln, Sillvik, Långholmen, Röda sten etc). Vid Röda sten har jag också sett folk få försvarliga mängder sik vissa höstar.

Jag tänkte försöka rikta mig mot HÖ och sik eftersom de håller till precis där jag bor. Dessutom är jag sugen på att försöka flugfiska efter gädda i någon insjö, då jag vet ett par bra vassruggar inne i landet där de ofelbart hugger på i alla fall wobbler.

Nu har jag tusen frågor och vill helst slippa trial and error, vill någon tipsa om en bra bok, några forumtrådar eller artiklar så duger det som svar:

• Hur lär man sig var i vattenmassorna man ska fiska efter olika arter och när på året man ska söka dem var?
  • Hur lär man sig vilka flugor som funkar i vilka sammanhang?
  • Själva de generella fiskeplatserna för bland annat HÖ har jag koll på, men vad ska jag tänka på angående den exakta punkten där jag placerar flugan? Den frågan gäller även sik/gädda.
  • Hur ska man dra in flugan? Jag är van vid spinn och har olika tekniker beroende på drag, jag antar att det gäller även för fluga. Men finns det generellt bra /dåliga sätt?

Allmänna och grova frågor, jag vet. Men just nu är jag så superokunnig att jag lyssnar på allt. Och vad det gäller kastteknik får det bli ett kapitel för sig.

Edited by Makrillen

Detta är mina personliga åsikter och de gäller havsöringsfisket!

• Hur lär man sig var i vattenmassorna man ska fiska efter olika arter och när på året man ska söka dem var?

- Beroende på fluga så skall den presenteras på det djup som det man imiterar brukar befinna sig på! Generellt fiskimitationer-> högre upp mot vattenytan, Märlor/räkor -> längre ner mot botten!

• Hur lär man sig vilka flugor som funkar i vilka sammanhang?

Det viktigaste är att man tror på flugan och att det finns liknande mat i närheten. Märlor,räkor och fiskimitationer brukar fungera!

• Själva de generella fiskeplatserna för bland annat HÖ har jag koll på, men vad ska jag tänka på angående den exakta punkten där jag placerar flugan? 

Brukar fiska flugan över de ställena dr jag tror fisken jagar (tex över tångområden eller precis mellan grunt och djupt vatten eller vid steniga partier)

• Hur ska man dra in flugan? Jag är van vid spinn och har olika tekniker beroende på drag, jag antar att det gäller även för fluga. Men finns det generellt bra /dåliga sätt?

Beroende på fluga så får man anpassa hastighet och även vid flugfiske skall man variera hastighet och längden på indragningen.... Generellt kan man väl säga att märlor fiskas långsammare än räkor som fiskas långsammare än fiskimitationer. Men att göra stopp och variera hastigheten brukar fungera!

Skitfiske!

Tack  för tipsen.

Jag har fått förslag på två olika böcker, någon som har åsikter om dem. Är de något att ödsla tid på?

http://www.bokus.com/bok/9789175865645/kustfiske-efter-havsoring-regnbage-torsk-och-horngadda/

http://www.bokus.com/bok/9789175865690/gaddflugfiske-under-ytan/

Har ett erbjudande om att köpa dem begagnat för ungeför halva priset, därav frågan.

Alla böcker är bra - kunskap är inte tung att bära.

Det är just det som är ett stort problem idag... ( säger inte att det gäller just dig, känner dig ju inte :)  ) Folk är helt enkelt inte villiga att lägga TID på att lära sig saker - läs allt som går att läsa, låna varenda bok som biblioteket har som på minsta vis berör det du vill veta, läs varenda fisketidning du kommer över, se mängder av filmer, häng på youtube, gå med i en klubb....   Gör allt du kan för att LÄRA dig det du vill veta.

Det finns ingen "Quick fix" och ingen genväg.

• Like 3

Något som jag ångrar från min start som flugfiske är att jag inte hängde med någon erfaren ut.

Jag skämdes över ringa kunskaper och usel teknik och ville Kunna flugfiske innan jag Visade upp mig.

Dumt tänkt.

Ta rygg på någon som kan mer än dig och försök att vara med så många olika som möjligt. Varje enskild fiskare har ju unika kunskaper.

Tänk bara på att om någon visar dig förtroendet med en "hemlig" spot så är det en hemlighet mellan er, inte en handelsvara att sälja vidare :)

Lycka till!

Rickard.