Hoppa till innehåll

Hur letar man efter Hö med fluga?


Snöhäst

Recommended Posts

Halv ny med fluga, har nog ägt flugspöet i ett år nu... Men aldrig använt de mer än några sving per gång förens för 2 veckor sen, drog med de till ett en liten älv med regnbåge... Självklart "råkade" jag få två st direkt, så nu är jag mer elr mindre fast. Ta de inte fel, jag gillar fortfarande spinn... Men gillar utmaningen i allt inom flugfiske.

 

Så nu till problemet, har haft med flugspöet till kusten där jag hänger mycke å jagar ståltorpeder... Men var ska jag leta efter fisk med flugspö? Jag har testat vanliga ställena där de brukar i alla fall finnas några småttingar utan resultat.

 

Som sagt hur letar man efter Hö med fluga? Runt stenar? Ytligt elr djupt? Har även köpt på mig en jäkla massa flugor för detta, men vad skall användas? Kan tänka mig att alla tobis imitationer är killers, men de verkar inte fungera...

 

Har precis lärt mig dubbeldrag... Vart mycke lättare än jag trodde och jäkla vilken skillnad de blir i kastlängder. Allt känns mycke enklare, man känner när man ska vända med spöet i både fram å baksvingen. Det gjorde jag inte innan med enkeldrag. Nu sitter de som gjutet!

 

Som sagt, behöver lite tips på vart man ska leta dessa små rakarna med fluga, verkar som ett helt nytt fiske jämfört med å bara stå å dänga med spinn... Eller så gör jag jäkligt fel bara! :P

 

Har tillgång till båt och vadare, använder dock helst vadare för de är något speciellt med de... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte tro att du behöver leta nya ställen. Det är inte spinn eller fluga som avgör var fisken står. Har du ställen som funkat med spinn så nöt där.

Mina erfarenheter:

Vid varmare vatten går fisken djupare dagtid och kan vara svårare att nå med flugan. Pröva från båten med en Jiggy så du kommer ner lite djupare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Är själv rätt ny men börjar få kläm på det. Det som funkade för mig; lär dig kasta så du sträcker ut tarsen. Lär dig hur du ska fiska olika flugor och variera. Märlor så långsamt du kan, streamers snabbt. Som spinnfiskare bäddade jag ut så långt jag kunde, nu som flugfiskare fiskar jag grunt, de är ju ofta där de jagande öringarna går. Fiska där vattnet är som skvalpigast, där det är lugnt o skönt för dig trivs ofta inte öringen. Lefta efter strömt o lite färgat vatten. Och framför allt - ha tålamod. Tog mig ett antal turer innan första satt. Ha det! /Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, men syfta mer på var man ska kasta å vad man ska sikta på. Ska de vara lågvatten elr högvatten, blåsa in elr ut hur mycke ska de blåsa osv. 

 

Var ute å testade imorse... Knappt att jag hann få vatten över midjan innan dessa jävla horngäddorna blev galna, kunde knappt lägga ner fluglinan sidanom... Dem högg för fasiken på allt... Gav upp efter 5-7 st, blåste upp som fan också. Svårt att kasta dit man vill i 8ms, dessa kastvindarna var nog de värsta. Rätt som de fick man linan över sig och man hann inte lägga ner den för den fick tag i linan innan vinden kom fram till en själv så man kände den..

 

Fick i alla fall boka av en ny art på flugspöet... Horngädda, jag har snart alla andra "vanliga" saltvattens arter förutom Hö haha! Till och med en skrubba, den hade flugan i munnen så antar att den högg frivilligt. Kvällsfiske med en tobis imitation...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gav upp efter 5-7 st, blåste upp som fan också. Svårt att kasta dit man vill i 8ms, dessa kastvindarna var nog de värsta. Rätt som de fick man linan över sig och man hann inte lägga ner den för den fick tag i linan innan vinden kom fram till en själv så man kände den..

När det är så där måste du kasta med spöt på andra sidan axeln. Enklast är att vända dig mot stranden, kasta som vanligt och leverera i bakkastet. Annars kan du göra dig själv illa.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...