Hoppa till innehåll

Danielsson flugrulle


Recommended Posts

Hej

 

Jag har nu flugfiskat ett par säsonger med ett nybörjarpaket och jag trivs djävulskt bra med hobbyn! Det börjar bli dags att uppgradera utrustningen och har en kamrat som förordar Danielsson orginalrulle (Dry Fly). Det vore toppen om jag kunde få lite synpunkter på den rullen och vad det är som gör Danielssons rullar så bra.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som gör Danielsson så bra är dels servicen som dom ger plus bemötande av frågor samt att dom är tillverkade i Sverige. Dryfly är en bra och enkel rulle, svårt att krångla med något som är bromslöst. Man handbromsar med den och har enbart övervarvningsskydd. Finns dom som kan berätta mer om Danielssons kvallité här och uttrycka sig bättre än mig.

Jag har ägt många rullar och föredrar Danielsson framför alla andra.

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det här med handbromsat vara negativt? Är det någon som vet om den "knarrar" åt något håll? Jag gillar knarr då linan löper ut...

 

Du har ett härligt knarr vid in och ut vev, iallafall på L5W serien som jag använder.

 

Dock inget jobbigt ljud som en del riktiga kaffe kvarnar kan ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Edge har en något religiös inställning till Danielsson Original så jag passar på att tipsa om att det finns potentiella störningsmoment :)

 

En Dry Fly kan få in skit i bromshjulen emellanåt. Hur ofta är upp till dig och ditt handhavande men det är något man får ha i åtanke hela tiden. Den har ett ganska grovt rasslande i sin övervarvningsmekanism så räkna inte med någon vidare finmekanisk känsla. Konstruktionen låter och känns och lever om lite, hur genialiskt enkel den än må vara. Notera också att denna känsla och detta ljud infinner sig oavsett riktning - när du skruvar åt "bromsen" får du samma motstånd vid invevning. Du får heller inte glömma övervarningsskyddet åttraget mellan passen, då får du något av en ståsula på gummihjulen och gången blir lite ojämn. 

 

Den stora fördelen med rullen är att du har ett näst intill obefintligt startmotstånd på bromsen. Handbroms är även något som jag aldrig velat vara utan sedan jag hade en original. Det är otroligt användbart att hela tiden ha full kontroll över bromsverkan.

 

Däremot gillar jag inte ovan störningsmoment alls utan jag har gått över till att använda min Danielsson FW på samma vis - alltså med en svagt inställd broms, bara tillräckligt för att skydda mot övervarvning. På så vis får jag en rulle med samma kontroll och låga startmotstånd men jag får en stum men silkesmjuk finmekanisk känsla, lätt löpande invevning och en konstruktion som inte behöver ses över efter att ha legat i slänten eller vattnet vid fiskhantering eller dylikt. 

 

Mina 2 cent, men jag tror du blir nöjd oavsett. Danielsson har skapat denna kult med bra rullar rakt igenom sortimentet och ännu bättre service :)

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, håll rullbanorna rena. Och vart 10:e år eller så, byt löphjulen.

En snabb rengöring gör du genom att doppa rullen i vattnet, dra ut lina snabbt och swoosh så är rullen ren igen! :)

Tänkte byta rullarna på min 1,5W men får inte loss dom. Jag fick nya av Danielssons på kistamässan(gratis!!!!!).

Så.... lite religiös är nog jag med.

Min LW4seven är det bästa jag fiskat med och jag har flugfiskat i över 40 år.

Pip

post-8320-0-79920100-1431256040_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...