Hoppa till innehåll

Första tvåhandsspöt!


Kari

Recommended Posts

Hallå!

Går i dagarna att skaffa mig det första tvåhandsspöt för lax och havsöringsfiske och tittar framför allt på begagnad utrustningen då studielånet är på tok för lågt!

Har kikat på ett begagnat Fenwick Silver Wings 14" klass 9/10 med en Ironfeather rulle i samma klass, min fråga är alltså hur detta spö står sig? Är det något att ha, eller finns det bättre alternativ i en liknande prisklass (läs runt 1500kr)? Kommer huvudsakligen använda spöt för fiske i Västernorrlands pärla Ljungan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Går i dagarna att skaffa mig det första tvåhandsspöt för lax och havsöringsfiske och tittar framför allt på begagnad utrustningen då studielånet är på tok för lågt!

Har kikat på ett begagnat Fenwick Silver Wings 14" klass 9/10 med en Ironfeather rulle i samma klass, min fråga är alltså hur detta spö står sig? Är det något att ha, eller finns det bättre alternativ i en liknande prisklass (läs runt 1500kr)? Kommer huvudsakligen använda spöt för fiske i Västernorrlands pärla Ljungan!

Hej !

 

Är helt "grön" i frågan om två-handsspön, men är själv, kanske, en köpare i en framtid och är lite undrande. Läste här på Edge om andra medlemmars problem ? med spön och tapening av samma. Det är möjligen så att det är nödvändigt att tape ihop ett två-handsspö, men jag tycker det låter lite konstigt. Skall försöka att ta reda på mer från källor i England. Själv fiskar jag enhands och lätt ( Hardy ) och har aldrig haft problem med att mina spön inte kan hålla ihop. Rent omedelbart har jag lite svårt att acceptera att ett två-handsspö inte kan hålla ihop utan tape etc. Vi får se - det kanske är så. Jag tycker att du skall undersöka lite-förlorat fisketid, speciellt oplanerad, det är inte kul- nästan oacceptabelt tycker jag. Jag försöker att hålla mina grejer i trim och då skall de bara fungera !  Tight Lines !  Steen

 

Ps. Missförstå mig inte, min tanke är att det kanske är de lite billigare spön som kan vara problemet. Mina spön har varit ganska dyra att köpa som nya, men jag har köpt på rea och begagnat och då är priserna helt andra - du kanske borde testa det också ?

Redigerad med sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Går i dagarna att skaffa mig det första tvåhandsspöt för lax och havsöringsfiske och tittar framför allt på begagnad utrustningen då studielånet är på tok för lågt!

Har kikat på ett begagnat Fenwick Silver Wings 14" klass 9/10 med en Ironfeather rulle i samma klass, min fråga är alltså hur detta spö står sig? Är det något att ha, eller finns det bättre alternativ i en liknande prisklass (läs runt 1500kr)? Kommer huvudsakligen använda spöt för fiske i Västernorrlands pärla Ljungan!

Hej Kari jag har ett spö du kan få köpa ett loop evotec 14fot #9 för 1500 + frakt2f20593120889654924ba890d52a9d74.jpgb3ed7183dd847842901450b723c8f353.jpg
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore jag som dig Kari så köpte jag Jimmys evotec! Billigt som fan och ett grymt spö , fenwik är inga trevliga fiske spön enligt mig , ofta styva som en fullvuxen fura och helt känslolösa... göt rätt i från början med grejer så kommer du tycka laxfiske är skit kul :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore jag som dig Kari så köpte jag Jimmys evotec! Billigt som fan och ett grymt spö , fenwik är inga trevliga fiske spön enligt mig , ofta styva som en fullvuxen fura och helt känslolösa... göt rätt i från början med grejer så kommer du tycka laxfiske är skit kul :)

 

Jag har ett Fenwick Ironfeather II som jag köpte billigt (650 kr)  nytt på Tradera och det är riktigt bra, Inte lika mycket känsla i som mina bästa CTS-spön dock.  Men Silver Wings har jag läst flera negativa åsikter om.

 

Det finns f.ö. två Loop Opti Power Spey (som trots namnet inte är ett speyspö i europeisk bemärkelse) på Tradera. Ett 14´# 9/10 och ett 15´# 10/11. Det finns även ett Loop Grayline 15´.

Redigerad med magnolia
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som tagit sig tiden att läsa samt svara på denna tråd! Evotec spöt är nu påväg, övriga tips/erbjudanden om rullar samt linor mottages gärna på PM:)!

Skitfiske på er!

Ge mig din adress så skickar jag en 35grams klump .

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...