Jump to content
Sign in to follow this  
Makrillen

Vad behövs i ett baskit för HÖ i Göteborgsområdet

Recommended Posts

Hej

Jag är precis på gång att börja flugfiska. Har en del erfarenhet av HÖ på spinn i trakterna kring GBG så jag tänkte börja flugkarriären med fiskar och vatten jag är något bekant med.

Har precis fått ett #6/7 spö med tillhörande rulle WF-lina och en basuppsättning flugor i en ask. Dock inga tafsar så det ska jag köpa. Och glasögon som skydd och hjälpmedel, låter som en billig försäkring för synen.

Förutom ovan nämnda, finns det något jag definitivt måste ha i utrustningsväg för HÖ i Göteborgstrakten?

En kastkurs är visserligen ingen utrustning men en bra investering som lär spara dig en del frustration!

Snacka med Tellis, han är bra!        :)

Edited by Gillholm

Tack för tipsen.

Kastkurs kommer nog, det verkar råda konsensus kring att det är bra. Ska bara blöta ned utrustningen lite själv först.

Gör det alltså så stor skillnad med vadare? Jag funderade på det tidigare, men tänkte sedan att det nog får bli en senare investering.

Peang har jag redan och termosen är självklar. Pipa får jag nog avstå eftersom jag varit rökfri i tre år, men det låter lockade :) . 

För att utveckla- vadare eller ej skulle jag säga är helt beroende på hur det ser ut där du fiskar. Är det grunda vikar eller små öar du vill kunna vada ut till är det ju en förutsättning, på vissa andra ställen gör det varken till eller från, exempelvis då det är >1,5 m djupt alldeles nedanför fötterna. Lite beroende på säsong också skulle jag säga. Många av mina sommarplatser är på djupare vatten och klaras utan vadare, medan vår- och höstplatserna med fördel fiskas med vadare.

Skall du ge dig ut på nattfiske den kommande tiden (vilket jag rekommenderar) är pannlampa inte dumt. Inte just under fisket men för att få upp trassel och för att förflytta sig i mörkret. Kör det gärna på platser du är bekant med.

För att utveckla- vadare eller ej skulle jag säga är helt beroende på hur det ser ut där du fiskar. Är det grunda vikar eller små öar du vill kunna vada ut till är det ju en förutsättning, på vissa andra ställen gör det varken till eller från, exempelvis då det är >1,5 m djupt alldeles nedanför fötterna. Lite beroende på säsong också skulle jag säga. Många av mina sommarplatser är på djupare vatten och klaras utan vadare, medan vår- och höstplatserna med fördel fiskas med vadare.

Skall du ge dig ut på nattfiske den kommande tiden (vilket jag rekommenderar) är pannlampa inte dumt. Inte just under fisket men för att få upp trassel och för att förflytta sig i mörkret. Kör det gärna på platser du är bekant med.

Jag har väl framförallt ett ställe som är grunt. Men det är uppe i Bohuslän och inget ställe jag kommer till på ett tag. Men jag ska allvarligt överväga vadare, om inte annat för att man slipper oroa sig för att vattnet ska gå över stövelskaften.

Nattfiske är ett av skälen till att jag vill testa fluga. Var ute med en kompis och han hade fluga och jag wobbler. Nattwobbler var ingen jättehit.

Jag hade inte hoppats på några framgångsrika natturer än på några veckor, särskilt med tanke på den kyliga våren. 

Men det kanske redan är läge? 

Jo, det är något speciellt med nattfisket! Det är som du säger antagligen lite tidigt ännu. men ge det ett par veckor och hårdsatsa kring midsommar då nätterna är som kortast. Brukar ofta peaka när det skymmer och när det sen börjar ljusna igen så då är det skönt att slippa vänta så länge.

Är det mulet, kallt och regnigt så skulle jag hellre köra på dagtid dock.

Ploga fram en foamfluga i ytan så brukar du få kontakt:

http://www.kystfluer.dk/showfly2.asp?Navn=Skumfidusen

Med risk för att upprepa tidigare inlägg tycker jag följande!

Lina: Flyt eller intermediate med nylon, intermediate och sjunk tafsar. Kör med tipp på rund 0.25mm men det går att spela mycket åt båda hållen när det gäller tjocklek.

En håv är alltid bra att ha

Vadarbyxor

Flugfiske väst eller liknande

Peang

Linklippare

Flugor: märlor, räkor, mask och fisk imitationer i olika storlekar

Keps och polariserande solglasögon