Jump to content

Veckans Fisk v. 22-2015 - guidetobbe

HåkanViskafors

Recommended Posts

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 22 måndag - söndag.

-------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är tisdag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.

Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Lycka till!

Håkan Andersson

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer. Jag kommer ändå att ta mig friheten att radera inlägg som inte är tävlingsbidrag och därefter eventuellt låsa tråden :)

Där kom vi ner till sjön, jag och John kärki.

För-reken från mig hade vart ambitiös, de första vulgatorna hade dykt upp i bättre antal några dagar tidigare.

Fredag morgon står vi där, 11-12 grader och lite halvblåsigt och torrfluga känns avlägset...

Vi kommer ut med båten och efter 45 min sker det. Varma vindar och solen tittar fram. Vi hör ett vak...

Sen poppar dem upp, vulgatorna.

Vad som sker de närmsta timmarna får vi skriva om en annan gång, men både jag och John upplever bästa vulgata fisket vi någonsin haft.

Iaf, detta är ju veckans fisk, så jag får skriva om dagens höjdpunkt.

Vi har precis lunchat, från platsen och med (om jag får säga d själv) mitt bra öga så har jag spottat en fin fisk över 100 m bort som tar sländorna nära skogskanten, inne på lugnare vatten. "det är en fin öring" -säger jag till john

Vi har under dagen kört varannan fisk hittills medans den andre positionerar båten, även så nu.

John ror bort, jag lägger ut ett fint kast med mitt loop yellowline klass 3.

Efter någon minut går den upp med pondus i ett glufs-take som vi hör tydligt!

Jag spänner upp och möts av en gammal vresig örings urstyrka. Här spilld ingen tid från fisken utan en tung rusning mot några sjunkna träd inne vid land får inleda fighten!!

Jag sätter enorm press i denna dealbreaker, den gamle tar vänster och ökar samtidigt på pumpen och vi når max speed längs med skogskanten. Jag börjar nu även att bromsa med handen på min battenkill som skriker ursinnigt, den gamle pumpar på. YL et står på fullt ställ.jag och John bara kollar på varann

Backing försvinner, meter efter meter...

"du sa ju att den va fin" säger John.

Samtidigt drar ett oväder in över sjön, När jag återvunnet en del fluglina då så backar john ut öringen på frivattnet så jag kan ta fighten där, långt från stenar och rötter.

Vi har inte sett fisken 7-8 min in i fighten. Vi ror mot den så jag vinner lina och kan sätta sido-press. Ett fint huvud bryter ytan.

Efter ytterligare en stund står fisken bara rakt ner i frivattnet, ja kan inte göra någonting.

Planen blir "big game style "

Vi ror bort från öringen så jag får mer vinkel på den och på så sett fighter den mot oss igen så den blir trött.

Detta gör vi en 3 ggr och känner att en håvning hade ju suttit fint alltså!

Försök 1, skit.

Försök 2, inge bra

Försök 3, jag står uppe på sittbrunnen längst bak och pressar öringen mot fören där john häver sig ut, jag ser att håven åker ner och tänker YES.

John får ur sig " DEN VAR INNE I HÅVEN OCH VÄNDE"

Detta går inte konstatera vi i det nu som är ösregn och lite vågor.

Fighten har hållt på tvärs över hela sjön och vi tar sikte på en udde.

Vi kommer in och öringen drar åt sidan och ner med sina sista krafter, jag har redan hoppat i land. Plötsligt är det h-e-l-t stumt, den har gått fast. Jag som är ett adrenalin fyllt vrak skriker!

Jag får order om djupa andetag, hoppar in i båten och ror runt där den sitter i en halvcirkel. Jag tar tag i linan och känner att det är stumt men den är kvar, den har tryckt in sig mellan 2 stenblock på botten, efter en liten lirk och bestämt lyft får jag mirakulöst loss den!!

Hoppar i land och John kan äntligen håva, jag brukar oftast tjoa och gapa men inte nu. Mest paff att det gick vägen....

Release såklart.

En av de starkaste öringarna jag fått.

0.16 tafs

Vulgata imitation

Orvis battenkill med 8.8 fots loop yellowline klass 3.

post-12588-0-08036600-1433056588_thumb.j

post-12588-0-31615500-1433056659_thumb.j

Edited by guidetobbe
  • Like 5

Vi ror bort från öringen så jag får mer vinkel på den och på så sett fighter den mot oss igen så den blir trött.

Försök 1, skit.

Försök 2, inge bra

Försök 3, jag står uppe på sittbrunnen längst bak och pressar öringen mot fören där john häver sig ut, jag ser att håven åker ner och tänker YES.

Vi kommer in och öringen drar åt sidan och ner med sina sista krafter, jag har redan hoppat i land. Plötsligt är det h-e-l-t stumt, den har gått fast. Jag som är ett adrenalin fyllt vrak skriker!

Jag får order om djupa andetag, hoppar in i båten och ror runt där den sitter i en halvcirkel. Jag tar tag i linan och känner att det är stumt men den är kvar, den har tryckt in sig mellan 2 stenblock på botten, efter en liten lirk och bestämt lyft får jag mirakulöst loss den!!

Hoppar i land och John kan äntligen håva, jag brukar oftast tjoa och gapa men inte nu. Mest paff att det gick vägen....

Release såklart.

0.16 tafs

Vulgata imitation

IMG_0621.JPG

IMG_0627.JPG

Ypperligt vacker öring det där :)

Försök 1, skit.

Försök 2, inge bra

Release såklart.

0.16 tafs

Vulgata imitation

Grattis Tobbe!

Alltid kul med läsvärda storys :)

Skicka din adress så kommer premien på posten.

Fan tobbe, hur många hyllmeter keps har du nu :) ???

Får bli ett av sommarens många missions (om d nu blir nån överhuvudtaget), att slå dig på fingrarna i alla fall en gång i veckans fisk...

En flaska whisky till Håkan vid sidan om kanske e d säkraste kortet för att klara av d ;)...

Gillade verkligen Tigern också den här gången, d e en läckert tecknad fisk alltså! Men d va en stöddig sak att dra på en 3:a så d e bara till att gratulera Tobbe, grym story, grym fisk... Grattis!

/K

Fan tobbe, hur många hyllmeter keps har du nu :) ???

Får bli ett av sommarens många missions (om d nu blir nån överhuvudtaget), att slå dig på fingrarna i alla fall en gång i veckans fisk...

En flaska whisky till Håkan vid sidan om kanske e d säkraste kortet för att klara av d ;)...

Gillade verkligen Tigern också den här gången, d e en läckert tecknad fisk alltså! Men d va en stöddig sak att dra på en 3:a så d e bara till att gratulera Tobbe, grym story, grym fisk... Grattis!

/K

Var är gilla-knappen?  *letar som f-n*

• Like 2

Klart värdig vinnare :) Berättelsen därtill var kul!

Så talar en "värdig" förlorare och sann flugfiskare tycker jag... D skall vara roligt att tävla, och fiska... Jävla fin liten öring förövrigt marr, skicka in den igen så får du säkert en keps du me, hahaha :D

Så talar en "värdig" förlorare och sann flugfiskare tycker jag... D skall vara roligt att tävla, och fiska... Jävla fin liten öring förövrigt marr, skicka in den igen så får du säkert en keps du me, hahaha :D

Jobbar på en skånsk lax, den borde vara ett säkert kort. Om jag nu bara hittar den nån gång :P

• 4 weeks later...