Hoppa till innehåll

Cortland Trout Boss HTx


Jonas

Recommended Posts

http://www.cortlandline.com/fly-fishing/freshwater/precision-floating/trout-boss-htx-0

 

Här har vi en riktigt spännande nyhet från Cortland som jag tänkte skriva ett omdöme om när jag fått kört den i lite olika förhållanden. 

 

Jag har spolat på en WF4F på en rulle och kände lite på den vid bäckfiske i helgen. Här är mina tankar så här långt. 

Det första jag noterade var att man hade satt på färdiga loopar i båda ändarna av linan. Det är bra, men bara om man inte kan eller orkar knyta knutar. Ser man däremot till ren prestanda så tycker jag tyvärr att det blir alldeles för tungt med den här typen av färdig loop i linspetsen på en #4 lina. Harmonin och linans helhetskänla förstörs av den tunga loopen som i praktiken ger en fem centimeter och dubbelt så tjock linspets så jag började med att klippa av looparna och montera linan precis som jag alltid gör i lägre klasser. (#3-5) se bildexempel. Man behöver en nål för att dra backing och tafs genom coatingen och en tändare för att smälta in tafsänden i tafsknuten. Det här ger absolut optimala övergångar mellan backing, fluglina och tafs.

 

post-12-0-17023900-1432583829_thumb.jpg post-12-0-26488600-1432583841_thumb.jpg post-12-0-73692300-1432583854_thumb.jpg post-12-0-21158700-1432583865_thumb.jpg post-12-0-63230200-1432583876_thumb.jpg post-12-0-35245900-1432583890_thumb.jpg 

 

Det första jag noterade när jag började repa av rullen lina var att coatingen kändes annorlunda än andra cortlandlinor. Cortland har hittat på en ny coating och min bild efter några timmars fiske var att linan verkar behålla glattheten bra och linan har märkbart mindre rullminne jämfört med tidigare modeller jag testat. 

 

Linan är väldigt harmonisk och har samtidigt ett bra skjut när man vill trycka ut lite extra lina. Den längre baktaperingen stabiliserar upp klumpen bra och mitt spontana intryck är att det är en riktigt fin allroundlina. Det ska bli spännande att se hur linan känns i lite större vatten. Har bara hunnit testa den vid bäckfiske än så länge.

 

post-12-0-74058800-1432584526_thumb.jpg

 

Återkommer när jag testat linan i lite större vatten också.

 

Kommentera gärna med egna erfarenheter av linan eller frågor i tråden :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återkom med en kommentar om 5:an. Jag ska mäta skjutdelen.

 

Undrar hur de tänkt taperingsmässigt? de visar ju bara en taperingsskiss på hemsidan. Innebär det att de kör exakt samma tapering på alla linorna i så fall? I praktiken skulle det innebära att en fyra och en sjua blir två helt skilda linor upplevelsemässigt.

Mig veterligen har cortland bara gjort så med Classic Sylk tidigare? det normala är att man anpassar taperingen efter klassen så man får samma produkt oavsett vad man köper...

ska försöka kolla upp det här.

 

Jag köpte en HTx i klass 5, skall bli intressant att se hur den står pall mot konkurrenterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

När jag såg hur lekande lätt kast efter kast du (Flyrod)la ut långa kast med precision, blev jag bara tvungen att testa troutboss!

 

Kan bara säga att jag inte kastat en bättre wf-lina i fiske, grymt lättkastad är den!  ;) Skall slå till på en troutboss #5 utan tvekan!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är http://www.wiggler.se som är generalagent i Sverige så de butiker som tar in deras sortiment kan ta hem linan.

 

Tar gärna emot tips på butiker som säljer den!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men om man inte säger att sina linor är bra eller bäst så blir det inga sälj. :)

Det är vad som beskrivits om coatingen som imponerar mest på mig. Tapering är viktigt men om det går att kasta åtminstone hjälpligt med flugor som inte passar linan så är det oftast okej. Men om coatingen är svampig eller hjälplös inför lite smuts så är det ett no no för mig.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misslyckades med multicitat så jag får redigera lite...

 

Flyrod:

"Linan köptes lätt begagnad och var inte i bästa skick när jag fick den, trögkastad helt enkelt. Efter rengöring så var det en annan femma, linan kastade som en raket. Dessutom, tidigare så trasslade den en hel del.

Spannet mellan högsta och lägsta nivån var så stort så jag blev fundersam."

 

Flyrod:

 

"Linan rengjordes/sträcktes dagen före fisket. Jag kopplade helt enkelt bakänden på linan på altanräcket och drog linan bakifrån och framåt lätt genom en tuss med en droppe Tiemco på. Linan sträcktes och vevades in. Under hela fiskedagen så trasslade linan ingenting! Jag hade väntat mig mer problem med detta...men icke!"

 

jag som är ny inom flugfisket kastar in en lite OT fråga... Tvättar och sträcker Ni era linor inför varje fiskepass, och om inte hur ofta bör linan sträckas och tvättas? Jag använder mig av en Orvis-produkt (Super SLick Line Dressing) för att få en glattare lina, antar att den påminner om Tiemco?!

Redigerad med GustavA
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Köpte mig Troutboss htx #7 wf flyt.med 13m klump längd.Vilken makalös grym lina, går så snyggt i luften(stabil) och vilken linhastighet och sen drivet i den. Provade att dra ut lite backing o ta i lite mer(distans) o linan skjuter ut som en raket (twinturbo)och slår ut perfekt, backingen hamnade 1,5 utanför spötoppen helt sjukt vilket driv i linan, den skulle lätt kunna vara 5-8m längre linan med sina 30.4m .

Själv fiskar jag nästan enbart med skjutlina o klump, men nu blir det troutboss framöver aldrig blivit så imponerad av en wf lina tidigare. Testade linan med Sage xi3 890-4 och Tcx 690-4. ........Snart vakar det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har testat nya troutboss htx flyt 10,8m klump längd  #7 i 5 timmars fiske oj oj säger jag bara vilken lina! Den behåller skjutet hela tiden, precis som den är ny, ingen behandling av linan alls. Coatingen är det finaste jag känt på så slät och hal o hård..Otroligt lättkastad lina.Enligt mig den absolut bästa wf linan som existerar...Var grymt imponerad av min troutboss htx gamla modellen med 13m klump. Men den nya är så j....la mycket bättre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago T3 sa:

Har testat nya troutboss htx flyt 10,8m klump längd  #7 i 5 timmars fiske oj oj säger jag bara vilken lina! Den behåller skjutet hela tiden, precis som den är ny, ingen behandling av linan alls. Coatingen är det finaste jag känt på så slät och hal o hård..Otroligt lättkastad lina.Enligt mig den absolut bästa wf linan som existerar...Var grymt imponerad av min troutboss htx gamla modellen med 13m klump. Men den nya är så j....la mycket bättre...

Hur är den nya bättre? Det är väl samma coating som på gamla? Skillnaden borde väl isf vara att den nya är mer aggressiv (en hel klass för tung och 3m kortare klump)? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej coatingen kan inte vara samma för den här behåller skjutet konstant! Aldrig fiskat med någon lina som behåller skjutet konstant....Sen är den lättare att fiska i trånga lägen tack vare klump längden, fast jag e van med lång klump typ ed tävlingslina...har aldrig varit så imponerad av en lina..så jäkla glad att det äntligen finns en wf flytlina som behåller skjutet...Den gamla modellen håller skjutet men inte alls lika länge som den här nya som verkar oberörd..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte poängen med att klassa en lina en klass lägre än vad den är i verkligheten... vilket vansinne det har blivit, det kan inte vara lätt att vara nybörjare idag....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns i alla fall mer information om linor , jag menar vikt, tapering, klumplängd osv, än vad det finns om spön. Jag menar från tillverkaren. Att det står typ #5 på ett spö, kan ju i realiteten vara allt emellan #4-7. Om man som jag vill känna tyngden från linan och vill ge kraft å fart med hjälp av spöt i kastmomentet så är det enda raka att prova olika linor och klasser till det specifika spöt tills jag hittar rätt. Det har knappt hänt att min #6 lina funkar bäst på mitt #6 spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick hem en trout boss htx  idag klass 6 och står nu och kastar lite med ett Hardy zenith #6 och vi passar alldeles utmärkt ihop vi tre. Det har alltså hänt nyss att en lina märkt #6 och ett spö märkt #6 passar utmärkt ihop, och det med en man också märkt av (#)6.

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, ett Zenith klarar väl ledigt en klass tyngre lina, varför inte klassa dom rätt från början och köpa en klass tyngre om man nu vill det, nybörjare skulle bli mindre förvirrade i allafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Morgan sa:

Jag fick hem en trout boss htx  idag klass 6 och står nu och kastar lite med ett Hardy zenith #6 och vi passar alldeles utmärkt ihop vi tre. Det har alltså hänt nyss att en lina märkt #6 och ett spö märkt #6 passar utmärkt ihop, och det med en man också märkt av (#)6.

Fin combo det där ?

Har bland annat kört samma combo i ett par år och dom passar riktigt bra ihop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ponera att spötillverkarna kanske sen länge konstaterat att konsumenterna av någon anledning vill ha spön som är underklassade, alltså  att ett typiskt #6 spö säljer bättre om det står #5 på klingan. Ja men då är det väl  bra att lintillverkaren till slut gör samma sak!  Jag tror att det finns nån märklig prestige bland flugfiskare att ha lättare klass på utrustningen . Att det känns bättre att visa upp ett spö märkt #5 än ett som är märkt #7 . När jag började med flugfiske så var standarden #7/8 till Harr och Öringfiske, för mindre vatten 6/7.  Jo jag tror nog att det finns en viss skrytfaktor i att kasta långa fina kast.  "Men det är ju inte så konstig att den där killen når ut bakom den där stenen,  när han står å dänger med en sjua!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-07 at 09:10 Ixoye sa:

Jag förstår inte poängen med att klassa en lina en klass lägre än vad den är i verkligheten... vilket vansinne det har blivit, det kan inte vara lätt att vara nybörjare idag....

Detta skall belastas på spötillverkarna som använder allt starkare och styvare material som gör spöna allt lättare och rappare. Då följer lintillverkarna efter. Detta har pågått sedan tidigt 90-tal och har blivit nästintill standard idag. Till skillnad mot en del så är Cortland öppna med det här och talar om vad linorna väger.
När det gäller Trout Boss så har inte jag stött på några problem gällande vikten, en "femma" har hittills passat på samtliga spön i klass 5, en "sexa" på spön i klass 6 osv.
Som info, Cortland 444-serien följer systemet och väger som de ska och man får ofta välja en klass tyngre lina för att få ut "allt kräm".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Flyrod sa:

Till skillnad mot en del så är Cortland öppna med det här och talar om vad linorna väger.

Eftersom alla skriver ut linvikten på hemsidan kan man väl lämpligen ge fördelen här till de som ids skriva ut den på kartongen också? RIO/GL/SA har jag köpt med klumpvikt i grains angivet på lådan. Aldrig sett det hos övriga men du får gärna rätta mig om det bara är mina 444:or som saknat den infon. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
På 2015-05-25 at 22:12 Jonas sa:

http://www.cortlandline.com/fly-fishing/freshwater/precision-floating/trout-boss-htx-0

 

Här har vi en riktigt spännande nyhet från Cortland som jag tänkte skriva ett omdöme om när jag fått kört den i lite olika förhållanden. 

 

Jag har spolat på en WF4F på en rulle och kände lite på den vid bäckfiske i helgen. Här är mina tankar så här långt. 

Det första jag noterade var att man hade satt på färdiga loopar i båda ändarna av linan. Det är bra, men bara om man inte kan eller orkar knyta knutar. Ser man däremot till ren prestanda så tycker jag tyvärr att det blir alldeles för tungt med den här typen av färdig loop i linspetsen på en #4 lina. Harmonin och linans helhetskänla förstörs av den tunga loopen som i praktiken ger en fem centimeter och dubbelt så tjock linspets så jag började med att klippa av looparna och montera linan precis som jag alltid gör i lägre klasser. (#3-5) se bildexempel. Man behöver en nål för att dra backing och tafs genom coatingen och en tändare för att smälta in tafsänden i tafsknuten. Det här ger absolut optimala övergångar mellan backing, fluglina och tafs.

 

post-12-0-17023900-1432583829_thumb.jpg post-12-0-26488600-1432583841_thumb.jpg post-12-0-73692300-1432583854_thumb.jpg post-12-0-21158700-1432583865_thumb.jpg post-12-0-63230200-1432583876_thumb.jpg post-12-0-35245900-1432583890_thumb.jpg 

 

Det första jag noterade när jag började repa av rullen lina var att coatingen kändes annorlunda än andra cortlandlinor. Cortland har hittat på en ny coating och min bild efter några timmars fiske var att linan verkar behålla glattheten bra och linan har märkbart mindre rullminne jämfört med tidigare modeller jag testat. 

 

Linan är väldigt harmonisk och har samtidigt ett bra skjut när man vill trycka ut lite extra lina. Den längre baktaperingen stabiliserar upp klumpen bra och mitt spontana intryck är att det är en riktigt fin allroundlina. Det ska bli spännande att se hur linan känns i lite större vatten. Har bara hunnit testa den vid bäckfiske än så länge.

 

post-12-0-74058800-1432584526_thumb.jpg

 

Återkommer när jag testat linan i lite större vatten också.

 

Kommentera gärna med egna erfarenheter av linan eller frågor i tråden :)

Hej Jonas, lina inköpt efter lovorden. BTW fint foto men det är väl inte Orust eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago bratteus sa:

Hej Jonas, lina inköpt efter lovorden. BTW fint foto men det är väl inte Orust eller?

Vad kul, hoppas du blir lika nöjd som jag varit med mina linor. Nej det där är inte På Orust utan Lisslyån, ett biflöde till Ogströmmen uppströms från Öje i Dalarna.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...