Jump to content
Sign in to follow this  
jani

Epic 590 C

Recommended Posts

Såg synnerligen intressant ut. :)

Eller hur? Är lite sugen på att snurra ihop ett under kommande vinter, men skulle vilja se några flera recensioner först...

Borde komma ut om ett tag. Antar att dom där är helt nyproducerade då man inte direkt hittar nånting om dom på andra forum. :)

Tillverkas högst sannolikt av CTS. Det finns troligen en del andra fina klingor som aldrig blir omskrivna och få köper.

Det är CTS som rullar dom enligt hemsidan. Det skulle va kul att se/läsa mer. Har man en MCI och en professionell filmare under samma tak så kan man ju tycka att Carl borde kunna vifta lite epic-grejer på vimeo med relativt liten insats :)

Coola spön iaf. Jag blir sugen på amboyna och helsvart.

590-C-x_1e5a110f-b57b-431e-b781-6da187d8

835736080_tp.jpg

Jag blev erbjuden en klinga ur första matchen redan förra året, men har inte haft tid att testa. I nuläget ser det inte ut som jag kommer hinna prova den heller, på ett bra tag... Men känner jag Carl rätt så är det ingen dålig klinga!

• Like 1

Måste bara uppa denna lite... nån som hört nåt nytt eller testat? Nån som tänker beställa?

Måste bara uppa denna lite... nån som hört nåt nytt eller testat? Nån som tänker beställa?

Jeg prøvekastede en Epic 590 C i august, og blev meget imponeret ........ rigtig behagelig stang, hurtig men arbejder ned i klingen under kastet. Den har også kraft reserver til lange kast. Jeg prøvekastede stangen med en Rio Gold WF5 ........ jeg synes, at det er en rigtig lækker stang, så lækker at jeg har bestilt en stang hos en dygtig stangbygger ....... stangen får jeg leveret engang i foråret , marts/april 2016.

Mvh

Allan

Jeg prøvekastede en Epic 590 C i august, og blev meget imponeret ........ rigtig behagelig stang, hurtig men arbejder ned i klingen under kastet. Den har også kraft reserver til lange kast. Jeg prøvekastede stangen med en Rio Gold WF5 ........ jeg synes, at det er en rigtig lækker stang, så lækker at jeg har bestilt en stang hos en dygtig stangbygger ....... stangen får jeg leveret engang i foråret , marts/april 2016.

Mvh

Alla

Roligt! Vad skulle du jämföra den med för andra liknande klingor?

Roligt! Vad skulle du jämföra den med för andra liknande klingor?

Nu er klingen jo fabrikeret på CTS fabrikken, så jeg vil sige at den måske minder om en CTS Affinity MX ...... men bare dybere i aktionen, og masser af feeling, og stadig med kræfter til længere kast.

-Allan

Nu er klingen jo fabrikeret på CTS fabrikken, så jeg vil sige at den måske minder om en CTS Affinity MX ...... men bare dybere i aktionen, og masser af feeling, og stadig med kræfter til længere kast.

-Allan

Tack för din input! Guld värt! Hur upplevde du att det gick att kasta med spöet i t.ex. starkare vind? 

Edited by jani

Mark på Taniwah Rodworks hade en bild på en liten recension också.

il_570xN.807672306_bpd1.jpg

Börjar låta mer och mer som att jag inte kommer klara mig utan detta spö!!!

Taniwah ser ut att ha klingorna i lager så du kan börja bygga innan veckan är slut ;)

Sen extrapolerar du dina fynd till 690:an och gissar fram en recension till oss på den. 

George Minculete lade upp ett 590 C på sin blogg så nu har vi lite bättre bilder på hur klingan kan förväntas se ut irl. Mindre nattsvart än på produktbilderna helt klart.

I was really impressed how the rod came out and how it felt in the hand. The rod is amazingly light with a sweet medium fast action/fast recovery

speed that is well suited for anything. I really like its overall small diameter. This is a true do-it-all five weight  that you can cast

all day without fatigue, loads extremely easy in close (extremely important for a trout angler IMO) and has backbone for those longer casts.

Very accurate fly rod.

DSC_0209.JPG

Länk - http://tightloopflyrods.blogspot.se/

• Like 1

testade en fiskebroders egenhändigt fabricerade epic 690 C i helgen vid öringfiske på ostkusten... HELT SJUKT spö..! och dessutom grymt snyggt ihopsatt... fick en våldsamt Ha begär.. skulle lätt kunna slänga ut min 7:a till förmån för detta..

Skickat från min iPhone med Tapatalk