Hoppa till innehåll

Systemkamera... min första... VÄGLEDNING?


Recommended Posts

Är intresserad av en systemkamera men vet inte vad jag är intresserad av. Det enda jag vet är att den ska vara PRISVÄRD, men eftersom jag är helt ny på området är det svårt att avgöra sådant från specifikationer som finns att läsa. Men jag är rätt säker på att det finns folk här som vet vad dom talar om. Kanske lite om vilka specifikationer jag ska titta extra på? Kanske lite om egenskaper jag vill se? Kanske lite om egenskaper jag inte vill se? Kanske till och med lite produkttips? ALLA sorters bidrag är välkomna när man är en vilsen nolla i behov av hjälp...

 

 

Hyfsad kvalitet för ett överkomligt pris. Jag vill inte ha skräp, för dom 6-7000 jag är beredd att betala för min första systemkamera är ändå en del pengar.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag skulle börja med att titta runt på det amerikanska sittet DPreview - dom gör väldigt bra testar av olika kameraer.

 

Har du ett maxpris? Kolla vad du kan få Innan för din budget ock leta sedan fram dom på DPreview och titta vad dom tänker om de olika kameraer.

 

Jesper DK, som för flere år sedan gick BORT från sytemkamera till kompakt-kamera i stället (titta på t.ex. Panasonic Lumix LX 7 - litet, smart och det kan oerhört mycket - jag har sjalv LX5 sedan flera år och är väldigt nöjd med det)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en uppsjö fina kameror, så det är bara att välja och vraka :) de stora tillverkarna är jämförbara i kvalitet och funktioner. Vad du ska ha beror ju lite på vad du prioriterar, tex vädertätning? filmmöjlighet? fullformat? snabb seriebildstagning? Osv

Känn o kläm på tex en canon och en nikon o kanske en sony och välj det system du gillar bäst. Optik (av god kvalisort) håller ofta jättelänge och andrahandsvärdet är därför bättre än på kamerahus och de kan hänga kvar när/om man uppgraderar sitt hus.

Jag har använda nikon d700 och d300s och någon glugg till salu för övrigt om du är intresserad av begagnat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är de flesta kameror idag riktigt bra så börja med att fundera på vilket system du vill ha, m4/3 alt Fuji eller Sonys spegellösa för smidiga och mindre systemkameror eller "vanlig" systemkamera och då kanske det är lättast att kolla Canon eller Nikon eftersom det finns mycket info om dem OCH för att det finns mest begagnade objektiv att köpa till bra priser. Kolla sen om det är någon funktion du verkligen vill ha, t.ex. film, touchdisplay, vridbar display etc

Kolla vad familj/polare har för system, kan vara en fördel att hålla sig till samma så man kan låna grejer. Jag använde länge Canon men bytte till Nikon eftersom resten av familjen körde Nikon.

 

Antal MP är inte direkt viktigt, min förra kamera var en Nikon D700, en kamera som många fotografer använde länge trots "endast" 12 mp. Fler MP gör att du kan croppa/förstora bilder lättare förutsatt att du har haft ett tillräckligt bra objektiv som klarar av att ta så skarpa bilder. Om du inte har tänkt förstora jättemycket osv så är överdrivet mycket mp något som mest tar onödigt mycket minne på minneskort och gör att datorn får svårare att hantera dem i efterarbete.

 

Billiga och bra instegskameror: Nikon 3000-serie (så högt som möjligt). Canon 600/700-serie. I det spegellösa segmentet finns det en hel uppsjö men jag skulle kolla Sonys A-serie lite extra.
 

Lite bättre: Nikon 5000-serien (typ 5200 och uppåt). Canon, kolla 700 och uppåt.  I det spegellösa segmentet finns det en hel uppsjö men jag skulle kolla Sonys A-serie, Olympus OM-D alt Panasonics kameror.
 

Riktigt prisvärt under 4000kr: Köp begagnad Nikon 7000. Finns ofta för 3500kr. D700 är också en riktigt bra begagnad kamera trots några år på nacken. Nackdelen är att eftersom det är en fullformatskamera är den lite större och objektiven blir generellt dyrare.
 

Gällande objektiv råder jag till att skaffa ett ljusstarkt fast objektiv som komplement till kit-zoomen tidigt eftersom du snabbt kommer att inse hur mycket lättare det blir att ta bilder i lite sämre ljus samt hur mycket skarpare det blir. Ex på objektiv 35mm/1.8, 50mm/1.8 för "vanliga" kameror alt t.ex. 20/1.7 om du köper spegellöst.

Slutligen, fundera en extra sväng på hur du kommer att använda kameran och hur mycket du orkar släpa med. Jag började med några mindre systmekameror, ville ha bättre och gick upp till Nikon D7000 och bytte efter ett tag till fullformat, Nikon D700 med riktigt dyra och tunga ljusstarka objektiv. Till slut tröttnade jag på att släpa runt på 2 kg kamera som tog all plats i ryggan och att jag många gånger fick välja mellan kamera och några extra flugaskar/kläder i väskan. Trots att kameran var sanslöst bra sålde jag den och köpte en Panasonic GX7 istället. Inte samma känsla och inte vädertätad men bilderna funkar kanon för mina ändamål och kameran tar jag med mycket oftare pga formatet

Redigerad med Sahlberg
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är intresserad av en systemkamera men vet inte vad jag är intresserad av. Det enda jag vet är att den ska vara PRISVÄRD, men eftersom jag är helt ny på området är det svårt att avgöra sådant från specifikationer som finns att läsa. Men jag är rätt säker på att det finns folk här som vet vad dom talar om. Kanske lite om vilka specifikationer jag ska titta extra på? Kanske lite om egenskaper jag vill se? Kanske lite om egenskaper jag inte vill se? Kanske till och med lite produkttips? ALLA sorters bidrag är välkomna när man är en vilsen nolla i behov av hjälp...

 

 

Hyfsad kvalitet för ett överkomligt pris. Jag vill inte ha skräp, för dom 6-7000 jag är beredd att betala för min första systemkamera är ändå en del pengar.

Hej !

 

Jeg fotograferet digitalt i snart mange år, har vel slidt en tre compakt-kameraer op. Har varit mycket nöjd med dessa - dock många bilder blir liksom lite för lagom = drömmen om en systemkamara. Har tidigare fotograferat en del med systemkamera ( er endast en glad amatör inget super-seriöst ) En del bilder blev riktigt bra men oftast var kameran inte med ut - den blev för klumpig.

Förra våren bestämde jag mig så för en uppgradering till en systemkamera med med minnet från tidigare erfarenhet och övriga familjens bra men stora Canons i minnet köpte jag så det minsta som finns att få och en kamera som fått mycket beröm Panasonic Lumix Gm 1, Det var ett bra val, kameran är inte mycket större än en kompakt, väger endast 250 gr.  med 12-32 zoom därtill har upp till fyra gånger digital zoom så det räcker långt. Jag tror att detta lilla under kan fås för 5.400 något nu för tiden och det är mycket kamera för pengarna och den kommer med ut varje gång ! Köpte i julas till en 45-150 ( 90-300) mm zoom läcker och lätt den också och vilka bilder !  Panasonic har gjort ett bra arbete. Kritiken mot denna kamera har varit att batterierna inte håller så länge - jag har inte upplevt det som något problem för min del - sedan kunna jag bara inte låta bli att köpa ett retrofodral + extra batteri + 8 G minneskort för ett tag sedan allt detta för kr. 698,- och vilket fodral läckert inte bara att titta på men också förstklassigt läderarbete.

Men med enbart kameran inkl. 12-32 zoom kommer du riktigt långt för ca. 5.500,- att köpa till för 2.700,- som jag gjort det behövs nog inte men.....

God jakt !    Steen     PS. Tänk på att ett bra objektiv kostar en del - inte fel att få köpt det från början !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, skulle behöva lite mer info om vad du prioriterar för funktioner.

 

Eftersom att Nikon redan rekommenderats så slänger jag in ett ord för Canon. En 7D med en en Sigma 17-50mm 2.8f stannar nog inom budget och ger dig ett bra allroundsystem. Kan ta ganska många bilder per sekund, är något tätad, stöttåligare än budgetvarianterna i plast osv. Att köpa Canons egna optik är dyrt och spräcker nästan per automatik din budget. Iaf om man vill ha ljuskänsliga objektiv (vilket man vill). En fast 50mm 1,8f om du vill få bra bilder direkt. Du har ingen zoom så benen får jobba men kvaliteten på bilderna blir riktigt bra. Värt att tänka på med en 7D är att sensorstorleken gör att du får en brännviddsförlängning på 1,7, dvs multiplicera zoomen (tex 50mm) med 1,7 så får du det riktiga värdet.

 

I valet mellan Canon och Nikon kommer det nog mest ner till tycke och smak. Även om valet rent kvalitetsmässigt spelar mindre roll så skulle jag rekommendera att du känner på systemen i butik och går på magkänsla. Det är nämligen ganska svårt att byta när du väl vant dig vid ett märke.

Redigerad med gurchan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp en riktigt bra kompaktkamera istället, typ Sony eller Canon t.ex. Jag har sålt bort mina systemkamera-grejor för de var bara besvärliga att ta med.

Har du en bra kompakt så kommer du att ta fler bilder då den är lättare att ta med....  ;)

 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7x

 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk3

 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk2

Redigerad med kent.flyfish
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sony RX10 II dyker snart upp på marknaden, och med den nya sensorn Sony byggt kommer den bli något riktigt trevligt. Sedan kommer ju också RX100 IV med lite kortare lins men lite ljusstarkare. Om man nu kan tänka sig en bättre icke-dslr. Eller så tar man i från fötterna och köper en RX1 fullformat kompakt, men det gör lite ondare i plånboken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också rekommendera en kompaktkamera tex rx100 eller dylikt. Problemet med dslr är att man tröttnar på att ta med den. Och den bästa kameran är den du har med, oavsett prisklass och kvalitè.

Håller med! 

 

Skall själv köpa en RX100 III eller IV då fullformats-monstret och dess gluggar alltför ofta får stanna hemma. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan, jag gick också turen om tunga DSLR innan jag tröttnade på att bära runt allt. Har länge nu istället haft en Panasonic GH2 (micro four thirds), med enbart 20m lins (pancake), där går min smärtgräns. Den har snart 4 år på nacken men jag kan fortfarande bl överraskad av kvaliteten på både foto och film... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den (förmodligen) bästa sensorn som inte är fullformat och den (förmodligen) bästa 18-55mm glugg som någon någonsin kallat "kitobjektiv" kostar bara drygt 3500:- tillsammans på blocket eller fotosidan numera - http://www.ljudochbild.se/test/fujifilm-x-e1

 

Det bästa med Fuji är att de satt sina filmkunskaper i användning och knåpat ihop en JPEG-motor som man verkligen vill använda. Det är skönt att fatta besluten med rattar på kameran och komma hem och fippla igenom bilderna med ett leende på läpparna istället för att först behöva kröka rygg i photoshop. Tidigare körde jag fullformat och RAW som så många andra och jag saknar det inte ett dugg. Särskilt inte när man kommer hem med en stor batch med bilder och blir sittandes i dagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tittade länge på Canon EOS 700D, men det blev lite mycket pengar med det som skulle köpas TILL den också. Det var ju 5 lappar för bara kamerahuset. Nej, det ville jag inte vara med om. Så i stället blev det denna... Nikon D5200

 

Den här fanns i ett paket med 18-55-objektiv, väska och minneskort för 5190kr, men det visade sig att det inte var mycket billigare än att köpa grejorna löst. Så jag bestämde mig för att köpa löst och valde en större väska istället, för att få plats med 55-200-objektivet jag samtidigt hittade på Blocket för en tusing. Sen dröjer man ju alltid några extra dagar innan man beställer för mycket pengar, för att vänja sig med tanken... och den här gången var det ju bra. För under dom tre dagarna hann väskan sjunka en femtilapp i pris och även killen på Blocket blev otålig och sänkte en hundring för objektivet. 

 

Så nu kliar det i fingrarna. F*n vad posten går trögt när man har leksaker på ingång...  <_<

 

https://www.youtube.com/watch?v=-xkVq3o6nrw

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till fin kamera! Du har alldeles rätt med posten. När man väl beställt vill man de ska plinga på dörren hemma med grejerna! ;)

 

... och sånt här tycker jag inte om heller... när tillbehören kommer före dom riktiga grejorna. Objektivet står på bordet och tittar på mig med ett hånflin. Alldeles nyss sade det "Haha... långnäsa. Nu önskar du säkert att du hade en kamera så du kunde prova mig."  <_<

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... och sånt här tycker jag inte om heller... när tillbehören kommer före dom riktiga grejorna. Objektivet står på bordet och tittar på mig med ett hånflin. Alldeles nyss sade det "Haha... långnäsa. Nu önskar du säkert att du hade en kamera så du kunde prova mig."  <_<

 

... men när man ser sånt här glöms bitterheten fort och det blir lätt att förlåta.    :)

 

_______________________________________

Händelser: 

2015-06-25 15:14 OKQ8 Norralagatan Försändelsen har kommit till Postens serviceställe

2015-06-24 23:51 Örebro Sorterad

2015-06-24 15:23 Göteborg Sorterad

2015-06-24 11:16 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

_______________________________________

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...