Jump to content
Barkarby

Långan-ny damm o kraftverk godkänt

Recommended Posts

Med sorg ihjärtat hittade jag följande notis igår : http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/Mark--och-miljooverdomstolen-meddelar-domar-i-malen-rorande-verksamheten-vid-Langforsens-kraftverk-i-Krokoms-kommun/

Det finns möjlighet att överklaga, men det vet jag inget om. Surt som fan!

Men fiskejournalens brev går till Östersunds kommun, inte Krokoms där dammen planeras byggas.

" citat "  Brevet går också för kännedom till AnnSofies kommunalrådskollegor i Krokoms och Åre kommuner, som äger små delar av Jämtkraft. Slut citat

Skrivit på  ;) 

• Like 2

Tror ni Ann-Sofie Andersson vet vem Yvon Chouinard är?

Han förklarar i brevet vem han är och vad han och Patagonia gjort, om hon sedan bryr sig är en annan sak.

Nu får ni ger er! Att posta under rubriken – ny damm och kraftverk godkänt!  Jag höll på att smälla av och särskilt när jag läste de första inslagen tills jag insåg att det var inläggen från 2015. Glädjande att kraftverket rivs, om Jämtkraft nu fullföljer sin avsikt. Jag håller till i västra Jämtland på somrarna och har tagit en dag vid Långan varje år så när som de två senaste åren. Första gången jag var vid Långan var kanske tio år sedan med väldigt bra resultat. Sedan måste jag säga att det gått sämre och sämre. Kanske är andra delen av juli ingen bra tid. Långan anses som näringsrik med mycket dagsländor. Dock sällsynt med vakande fisk. Har nästan uteslutande fått fisk på nymfer, främst harr och inga stora exemplar. Har väl egentligen kommit fram till att prioritera andra vatten. Kul att höra om det är någon som varit mer framgångsrik. Det är ju ett trevligt vatten med många forssträckor.