Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

Näverhandtag

Recommended Posts

Tänkte göra ett laminerat näverhandtag på mitt nästa spö, och har några frågor:

Jag läste om en gammal metod att laminera, som gick ut på att man gjorde fyrkantiga plattor av näver, monterade dessa på en stång, varannan i 45 graders vinkel, och sedan tände eld på alltihop. Då skulle alla hörnen brinna upp, och den näver som fanns kvar limmas ihop med något ämne som fanns i nävern och aktiverades av värmen.

Någon som provat, eller hört talas om detta? Och ska man använda torkad eller färsk näver i så fall?

Om denna metod inte verkar fungera, utan man väljer att limma ihop nävern, vad ska man använda för lim?

Eller skulle det rentav fungera att man bara lade hela handtaget i linolja/terpentinbad och sedan lät det torka? Linolja fungerar ju bra som bindemedel i t.ex. oljefärg.

Hur mycket behöver nävern bearbetas innan man limmar ihop den? Jag antar att man pillar bort allt löst fnas, men behöver man slipa eller dra bort allt det vita?

MVH

Joakim

Hej! Jag är inne på samma idé med näver. Jag har limmat ihop näver till knivhandtag och knopp till min spinnrulle. Här använde jag vanligt vitlim men vattenbeständigt. Har aldrig testat att värma ihop näver, skall testa det i veckan. Skall ha mitt handtag till ett spinnspö. Mvh Ingemar

• Like 1

Har ingen aning om ifall nävern binds ihop av värmen, men jag tänker mig att den måste vara i ordentlig press, så att syretillförseln stryps, om det skall fungera. Näver brinner ju som bekant ganska bra...

Kolla med knivtillverkare/knivhantverksforum och böcker. Rätt vanligt att göra knivhandtag av, ballt med ett näverhandtag!, det måste jag testa någon gång. :)

Hej Joakim!

Jag har tillverkat en kniv med precis den metod du pratade om. Istället för eld körde jag den i ugnen 150 grader i en halvtimme, det fungerar lika bra! Jag nitade tången efter upphettning och nu sitter som berget. En förutsättning för att det ska fungera är nog att du har den under konstant press. Jag tror att de ämnen som utlöses av värmen visserligen gör lamellerna tillräckligt "kladdig" för att det ska hållas ihop i kombination med nitning, men på ett spöhantag är jag tveksam om det räcker. Jag skulle nog satsa på trälim istället. Epoxy kan nog också fungera, men risken är nog större att du förlorar den där härliga "näverkänslan".

En WIP-länk till en duktig näverknivtillverkare: https://nordiskaknivar.wordpress.com/2012/08/20/joonas-kallioneimi-work-in-progress-2/

Med vänlig hälsning

/Tobias