Jump to content

Vilka vadarkängor använder ni?

Recommended Posts

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vision loikka med gummisula är lätta och höga och ger bra stöd för anklarna. Tycker att gummisulan ger mig ett bra grepp men har inte något att jämföra med då loikkan är den enda skon jag använt.  

Pensionerade mina Simms Freestone med filtsula förra året. Köpte dem nånstans 2003-2005. Skaplig livslängd. Bekväma. Bra pris.   Ska idag hämta ut mina nya Freestone, den här gången med gummisula. D

Simms G3 Guide boot med filt   Kommer aldrig köpa andra kängor så länge Simms fortsätter att göra G3 Guide boot som den är nu

Posted Images

Grym respons på tråden!

Hoppas den fortsätter. Jag återkopplar med att det blev ett par Simms Rivershed med gummisula för min del. Är nöjd än så länge. Valet baserades på rekommendationer här, kombinerat med vad som fanns att få hemlevererat med kort varsel. (Fishline - leverans nästa dag)

Kängorna har gått utmärkt att vandra i, de är über-stabila och verkar väldigt slitstarka i och med gummivulken som går högt upp på skon. På grus, sand, lera, småsten under vattnet och på land har de mycket bra grepp. På klipphällar och stora hala stenar får man passa sig lite. Rekommenderar inte vibram-sulan för kustfisket t ex.

Jag gick på den storlek jag har på mina Vision, strl 11, vilken anges som 11/45 på Rivershed. En storlek upp från 10/44 som jag har på normala skodon - enligt Simms egna rekommendationer...

Dessa var dock en storlek för stora. Inga problem, hade tunna slitsockor i neopren bland dykprylarna, med dem sitter de perfekt. Men till er andra - Rivershed har en rymlig läst, köp er normala storlek.

Du har inte övervägt dubbar (alu star cleats) till dem för att kunna köra på kusten? Jag är supernöjd med det greppet :)

Jodå! Skall det kustfiskas med dem så dubbar jag, såklart. Mina gamla Vision med filtsula stod i press med lim under norrlandsveckan så nu är de också back in business. Behåller nog Rivershed odubbade tillsvidare, det går utmärkt att uppträda som vanligt folk med dem, tillsammans med midjevadarna. (köra bil, gå in i huset etc)

• 3 weeks later...

Jag kan instämma om att Vision Loikka med gummisula är bra när de är fräscha, men otroligt störande att linan fastnar i sul-mönstret fram på "tårna" hela tiden (går såklart att ta bort).

Mina har gett upp efter en dryg halv-säsong, vilket jag inte tycker är OK. Iofs. sjunger vadarna på sista versen efter lika kort tid. Sulorna har släppt och "tyget" på ovansidan är utslitet. Dock håller de ihop än, men sen dubbarna slets ner för mycket är fästet betydligt sämre.

Nu blir det Simms för mig, så får vi se om de håller bättre!

Edited by AndreasOstlundHall

Använder Patagonia Riverwalker (sticky rubber) anno 2011, är supernöjd med dessa. Lätta, stabila och till synes väldigt slitstarka. Dessutom väldigt lätta att ta sig i och ur, något man inte kan säga om mina tidigare kängor (Pool 12 någonting som jag inte minns). Nästa par kommer definitivt också bli ett par Patagonia för min del! :)