Hoppa till innehåll

Tips på fjädermyggmönster till rödingen?


Andreas89

Recommended Posts

Jag tillbringade delar av helgen på en nacke i Jämtlandsfjällen med ett stim röding runt mig som långsamt vajade fenorna i vädret och glufsade i sig vad jag antar var fjädermyggpuppor för de åt enbart strax under ytan. Tyvärr kom jag oförberedd på den fronten och lyckades endast lura en liten stackare med ett haröra efter att ha luftat hela asken. 

 

Jag tänkte binda upp ett gäng puppor och köpa riktigt tunt tafsmaterial till nästa gång och undrar om ni har några vassa tips på mönster som fungerat bra för er? Jag sökte i forumet men hittar enbart generella tips och inte så mycket om vare sig mönster eller storlekar. 

 

Tacksam för tips! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. Fjädermygg! ..minns jag satt å kikade på dessa kryp i en tjärn kring Kiruna......Rödingen vad jag så då...tog hellre en Fj-mygga som låg horisontellt..än hängandes!...Tillfällighet?

 

De kanske ser större och godare ut i profil :)

  

Kör små Griffiths och klipp dem på undersidan och sätt in glitter  som stjärt.

 

Tack för tipset!

 

Tänkte ge upp i förrgår, började ta in lina och plötsligt small det. Det kan ju va att flugan sjönk lite och rörde sig. :)

 

Det där har hänt mig märkligt ofta senaste året. Jag börjar undra om man inte borde svinga torrisarna nedströms våtfluga-style oftare innan flugbyten om fisket är trögt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...