Jump to content
Sign in to follow this  
danner

Svinga gäddflugor med enhands laxspö

Recommended Posts

Hej! 

Vad är egentligen skillnaden mellan ett vision big daddy #9 och exempelvis ett enhands switch spö typ LPXe #8-9?

Är det aktionen som är den stora skillnaden, och hur påverkar den mina kast?

Anledningen till frågan är att jag snart kommer stå med båda spöna och funderar på om big daddy spö:et blir överflödigt.

Jag fiskar gädda med ett #10 enhands, tror inte spöet bryr sig om vad som hugger ;) det ska däremot orka bära flugorna...

Switch spön är kalas till gäddfisket om man är överens med spöt. Du behöver en lina som matchar spöt med öh kast, vattenankrade kast har i alla fall inte jag fått att fungera, gäddflugor sitter rejält fast i vattnet och hela skiten kollapsar för mig när jag försöker, vanliga hederliga öh kast, gärna med två händer är grejen. Jag har köpt på mig ett beulah surf spö just för detta fisket, det kommer fram när jag behöver kasta långt för att få fisk.

Enhandsspöt är däremot överlägset på kortdistans när det går att komma nära fisken, till detta fisket är jag sugen på att testa tex ett sage bass.

9fotarn känns som en kompromiss mellan dom båda, ingen dålig sådan för den skull, skulle jag bara ha ett spö till gäddfisket är det fortfarande en 9fots klass 9-10.

anders@gäddfiske.se

Tack.

Linan jag har (Vision intermediate gädd.... nånting) verkar ha samma rekommenderade klumpvikt som för spöet. Min plan är att se om det går att skippa gäddkittet och köra med switchspöet istället.

Då skulle jag kunna ha en extra spole till Haze-rullen till swtichspö:et med gäddlinan på.

Antar att jag får testa mig fram när jag har båda spöna i handen.