Jump to content

Veckans Fisk v. 27-2015 - Bobbilon

HåkanViskafors

Recommended Posts

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 27 måndag - söndag.

-------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga utmärkelsen "Veckans fisk". För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är tisdag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.

Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Lycka till!

Håkan Andersson

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer. Jag kommer ändå att ta mig friheten att radera inlägg som inte är tävlingsbidrag och därefter eventuellt låsa tråden :)

Hejsan.

Jag lämnar ett bidrag den här veckan.

Har haft en trög säsong på rödingfisket. Kämpat genom ris och elände kring lapplandsfjällen. Smyger ut på ett vatten med flytringen och inväntar vak. Jag ser ryggen på en röding som verkar ta något under ytan. Jag chansar på en Vulgata nymf. Jag misstänker att det fanns vulgator men såg inga på ytan. Första kastet hamnar för nära och fisken verkar bli skrämd. Lägger istället ut flugan och väntar, tänker ja bara inte flugan sjunker för mycket. Innan jag hinner tänka klart höjs spötoppen reflexmässigt och klingan står i härliga böj. En pigg rackare som snurrar mig ett par varv i flytringen, några rusningar tillslut hamnar den i håven. Underbart, lever ett tag på det här. Konstaterar att det är den grannaste fjällröding jag fått på fluga. Hög och bred rygg, fina färger och en bra fight. Längden mätte 47cm mot flytringens skala. Vikten ger jag mig inte på att uppskatta, blev en snabb mätning, nån bild och sedan åter fri.

post-10497-0-46929700-1436024793_thumb.j

• Like 2

Grattis till rödingen bobbilon!

Jag tänkte jag slänger in vad jag fångade igår natt på västkusten...

Mitt mål var att fånga en hö på över 50 cm på klass 3an. Så det var mitt vapen, yellowline klass 3 med en Orvis Battenkill ( dunderknarr)

Och nu behöver vi la inte diskutera det etiska i att Jag ville göra det, men jag ville ha en utmaning och är van att drilla på lätta grejjor.

Jag hade precis fångat en hö runt måttet som knep en skumfidus i ytan när jag ser och hör att det 'ploppar' lite längre bort på kanten.

Smyger mig närmare, lite för nära indiansmyg visar det sig då den går upp 3-4m bort på grunt vatten.

Första kastet missar den flugan, men andra går den upp resolut och kniper den customgjorda mini-skumfidusen som är gjord så att ja kan kasta den med 3an ( tack Erik)

Såg att den är klart mindre än förra firren men OJ, pulver mina vänner. Här är det styrka.

Tänker att det är väll en ovanligt stark hö men den knycker en del

Får in den nära efter en del stök och ser inga prickar alls?! Bara en silvrig sida, och ett ganska stort huvud.

Skriker till Erik att "det är en sik..eller en havsabborre?! "

Får in den till tafsen och nu är det stenklart, en ej så glad borre med uppspärrat segel kommer glidande med gapet öppet!

Erik kommer med håven och hjälper till.

Jag är i extas och studerar borren noga, jäklar vilken häftig firre! Att den dessutom tog i ytan och på klass 3 gjorde ju inte upplevelsen sämre direkt! :) 37 cm litet pulverpaket.

post-12588-0-94681700-1436089308_thumb.j

// Tobbe

Edited by guidetobbe
  • Like 4

• 1 month later...

Hejsan.

Jag lämnar ett bidrag den här veckan.

Har haft en trög säsong på rödingfisket. Kämpat genom ris och elände kring lapplandsfjällen. Smyger ut på ett vatten med flytringen och inväntar vak. Jag ser ryggen på en röding som verkar ta något under ytan. Jag chansar på en Vulgata nymf. Jag misstänker att det fanns vulgator men såg inga på ytan. Första kastet hamnar för nära och fisken verkar bli skrämd. Lägger istället ut flugan och väntar, tänker ja bara inte flugan sjunker för mycket. Innan jag hinner tänka klart höjs spötoppen reflexmässigt och klingan står i härliga böj. En pigg rackare som snurrar mig ett par varv i flytringen, några rusningar tillslut hamnar den i håven. Underbart, lever ett tag på det här. Konstaterar att det är den grannaste fjällröding jag fått på fluga. Hög och bred rygg, fina färger och en bra fight. Längden mätte 47cm mot flytringens skala. Vikten ger jag mig inte på att uppskatta, blev en snabb mätning, nån bild och sedan åter fri.

Grattis!!

Svår omgång detta men juryn kommer fram till att det är Rödingen som skall premieras!

Alltid kul med bra storys!!

PM:a din adress så kommer det en premie på posten :)