Hoppa till innehåll

T-spetsar/Sjunkspetsar


PatrikM

Recommended Posts

Jag kör med #11, bellyn väger 37,5 vill jag minnas. 4,5 meter t tip väger ca 10-12 gram så total vikten blir uppåt 50 gram. Jag kastar vanliga underhandskast men

man får ha lite lugnare stroke och sikta mer uppåt än vanligt men jösses vad det flyger :)

 

Jag har testat med lite olika tafslängd och tycker att det blir mer harmonisk kastning med fullängdstafs dvs ca 15 fot.

 

4,5 meter är lagom längd på tips till de flesta bodies i #10/11, lite beroende på hur man vill fiska förstås, minns att jag testade ut det för ett par år sedan. Därefter har jag lyckats försnilla eller kapa upp ett antal spetsar så nu behöver jag göra nya. Varifrån köper ni T-spetsarna på metervara?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl SA som kör med nylonkärna...typ 0.40 :( vet inte om det är på alla deras t-tippar på metervara men de jag köpt hade alldeles för klen kärna

 

Jo dom är ju odugliga. En perfection loop på kärnan så är man väl nere på 0,35 eller nåt motsvarande ett bra tafsmaterial. Så idiotiskt. Om man någon gång verkligen behöver hög brottstyrka så är det ju vid fiske med bottenslickarlinor. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har användt SA spetsar av typ Custom Express.  Dessa har en längd på 30fot (9m) och är öglat i båda ändar så att man kan göra två eller fler spetsar i önskad längd av en sådan.  T10 och T12 har flätad kärna med samma dragfstyrka som en normal fluglina.  Denna lina i T14,och T18 har jag inte provat, men dessa brukar att ha en "fireline" kärna.  Personligen föredrar jeg en längre T12 i stället för en kort T18 om jag skal djupt.   http://www.skittfiske.se/Avdelinger/FISKREDSKAP/Linor/Tafsar---polyleader1/SA-Custom-Cut-Express-Tips/SA-Custom-Cut-Express-Tip-Farge-Black141680-p0000125231

Redigerad med Norrbaggen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bar uppe Och fiskare I Dalälven Drillade två Fick upp en. Jag måste säga med syftning på sjunkspetsar. Körde iS6S7 och 1-3-5 S med super fast poly. Scandi. När det kommer till havsöringsfiske är Skagit oerhört effektivt Det får så lätt att hänga flugan och "kicka den" framför nosen på dom Ska plocka fram Skagitlinorna igen :) och tung hänga mig fram

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag fiskade jag i Dalälven Körde en 1-3-5a Bytte sen till en Sc short versitip med en S8 spets Drog på 3 fiskar Var helt kanon hur jag kunde styra och meta flugan Kul när fisket funkar som man hoppas :) Väldigt behagligt och kunna dra ner tempot så mycket med en flyt bakdel Kul att fiska

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyndade en träsko(scandi body s4 #10) som jag ville provdra för att säkerställa hållbarheten. Snabbdrog på butiken utan att den gick av. När jag kom hem öglade jag på 0,35 nylon(Trabucco) och drog hela linan till nylonspetsen gick.

Ville testa dra ytterligare så jag plockade fram 0,45 nylon. Eftersom nylonet skar lite i öglan så plockade jag fram en SA t18, med flätöglor, som jag öglade på mellan träskon och nylonen. När jag sedan drog så slutade det med att t-spetsen gick av! Fick dra rätt ordentligt men nog vill man gärna att nylon spetsen ska gå före t-materialet.

Slutsats: Antar att träskon håller måttet, eller vad säger ni? Däremot får jag se mig om efter nytt t-material med bättre kärna till kommande säsong :/.

Ps. Det är en obehaglig känsla att stå och tokdra en lina så där. Man håller andan hela tiden... Ds.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyndade en träsko(scandi body s4 #10) som jag ville provdra för att säkerställa hållbarheten. Snabbdrog på butiken utan att den gick av. När jag kom hem öglade jag på 0,35 nylon(Trabucco) och drog hela linan till nylonspetsen gick.

Ville testa dra ytterligare så jag plockade fram 0,45 nylon. Eftersom nylonet skar lite i öglan så plockade jag fram en SA t18, med flätöglor, som jag öglade på mellan träskon och nylonen. När jag sedan drog så slutade det med att t-spetsen gick av! Fick dra rätt ordentligt men nog vill man gärna att nylon spetsen ska gå före t-materialet.

Slutsats: Antar att träskon håller måttet, eller vad säger ni? Däremot får jag se mig om efter nytt t-material med bättre kärna till kommande säsong :/.

Ps. Det är en obehaglig känsla att stå och tokdra en lina så där. Man håller andan hela tiden... Ds.

Vad var det för T-spets?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...