Hoppa till innehåll

Menda på lax? Fiska fort eller långsammare?


caran672

Recommended Posts

Har sett de senaste åren (norgefiske) att folk fiskar flugan ganska olika i samma pooler. Så farten på vattnet i poolen spelar ingen roll.

 

Själv fiskar jag i ganska små vatten 30 kubik eller mindre. Ofta flytlina.

 

Den ena tekniken innebär kast som är lagda ganska långt nedströms och får en liten medning i starten. Resultatet blir en fluga som "hänger" på tafsen. Fiskar med huvudet motströms hela vägen, ofta riktat rakt mot toppöglan. Linan får nästan ingen båge och flugan fiskar relativt sakta genom poolen. 

 

Den andra tekniken som jag själv oftare utövar är tvärare kast omendat, några grader mer än 45 vinkel. Fluglinan får då en stor "böj" i strömmen. Flugan börjar fiska nästan snett nedströms med huvudet före och kommer göra en ganska kraftig sväng där den i nån slags "apex" i kurvan går tvärs i strömmen och huvudet på flugan är helt riktat mot stranden jag fiskar från. Sedan planar den ut för att hamna på rak lina nedströms. Farten är hög. Kasten fiskar ut ganska fort genom poolen.

 

 

  Båda teknikerna fångar fisk men jag skulle vilja höra med er andra hur ni tänker när ni fiskar?

 

Själv gillar jag fart och att fisken ser en fluga som visar fisken sidan (apexläget) och snabbt simmar nästan flyendes iväg från ståndplatsen.

Men mer och mer växlar jag mellan teknikerna i fisket. Ibland vill jag, utan att jag kan förklara varför, visa fisken flugan lite längre tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tankar. Har också funderat i dessa banor (och undrat om jag gör rätt eller fel). Precis som du beskriver, varierar jag också kast/mendstil och fart på flugan, oftast på en obeskrivbar "känsla" för vad jag tror är rätt. Men självklart står jag där och fiskar ut kastet och funderar på om laxen har samma referenser som jag, gällande vad som är rätt fart. Tror jag får ta en pilsner och fundera lite till  :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på vad för fiskeplats och tid på säs. Ståndplatser där fisken haft det kämpigt att ta sig till. Hård fors,kallt vatten ofta tidigt på säs när laxen hugger som vilken hungrig gädda som helst. Så försöker jag få ner farten lite. På mer stryk under senare delen av juni och i stort sett säsongen ut så brukar jag försöka få det att gå så fort som möjligt. En sunray på lite snett uppströmskast som får bra fart brukar vara ett säkert kort. Ungefär så om man ska generalisera

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ett 45 graderskast och sedan ett ca 80 graderskast och sen upprepar jag det hela rundan. Att menda är astråkigt och tungt samt att det gör lite nytta om du fiskar lite mer sjunk. Det handlar enligt mig väldigt lite om flugans fart då jag blir mer och mer säker på att laxen anpassar sig till olika farter. Då har djup mer betydelse enligt mig men det viktiga är att det finns lax och att den vill bita. Tänker alltmer sällan på farter och mendning utan mer på beprövat och lyckat fiske.

Här kommer en liten jämförelse som jag gjort i helgen: Jag och min fru plockade kantareller i helgen och vi tog var sin påse. Då vi kollade vem som fått mest var jag slagen i hästlängder, jag hade knappt fem stycken och hon tre liter ca. Hon visste var de fanns för hon kan sina platser och vädret hade varit gynnsamt. Min reflektion över detta blev att svampplockning liknar laxfiske då det är bra att veta var svamp och lax finns. Hade det inte funnits någon svamp hade det varit svårt även för henne och det gäller ju laxfiske med, finns det dåligt med lax är det svårt även med erfarenhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man måste hitta svampen/laxen men tyvärr är det ju bara att plocka laxen och med, men med en svamp kan man få kämpa i timmar med att få den att hugga och inte nog med det utan när svampen väl huggit så kan man ju förlora svampen i all mossa om den bestämmer sig för att gå in i skogen... ;) ...

Själv försöker jag anpassa kasten och mendningarna efter om det finns virvlar etc som förstör linbågen ....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag mendar nästan 100% av mina kast på något vis, ofta flera gånger per drift. Allt som oftast handlar det om nedströmsmend (framförallt vid laxfiske, öringfiske brukar jag försöka sänka farten), för att öka farten på flugan, inte minst i svepets slutskede.

Vid trixigt vatten krävs ibland både upp och nedströmsmend i samma kast för att presentera flugan rätt.

För mig är det helt obegripligt att man låter strömmen ta all kontroll över driften av din fluga, när du faktiskt har möjligheten att styra flugan som du själv behagar.

Svepet/driften av flugan är en oerhört viktig paramete ( bland flera andra).... Tycker jag

Liknelsen Svamp/laxfiske var ingen hit...

Redigerad med Jonke
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Jonke och tack för din sågning men jag vidhåller.

Men vad vet jag som har fiskat lax i över 20 år på Västkusten och i Norge varav jag lägger 6-7 veckor per säsong bara i Norge samt att jag fått mycket, mycket lax utan att menda eller sänka fart/ öka fart.

För mig så gäller det att inte försöka att sätta sig in i en lax psyke och gissa varför den biter och vad den gillar för farter på en fluga för vi har ingen aning om hur de resonerar innan de biter!!! Men en sak är klart, chansen att få lax att bita ökar om det finns lax där man fiskar...

 

Och Jonke dina teorier om upp och nedströmsmend i samma kast är ju en kanske inte heller en hit då sådana mendningar oftast tar ut varandra i strömmande vatten. (Har filmat med undervattenkamera och sett hur lite effekt mendning har då fluga och lina sjunker). Men gud så jobbigt och konstlat och föga effektfullt denna upp och ner stressade fiskemetod känns enligt mig, i synnerhet då man kör allt annat än ren flyt. Men lycka till och skitfiske på dig ändå :)

Redigerad med Laxarnas prins
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Jonke och tack för din sågning men jag vidhåller.

Men vad vet jag som har fiskat lax i över 20 år på Västkusten och i Norge varav jag lägger 6-7 veckor per säsong bara i Norge samt att jag fått mycket, mycket lax utan att menda eller sänka fart/ öka fart.

För mig så gäller det att inte försöka att sätta sig in i en lax psyke och gissa varför den biter och vad den gillar för farter på en fluga för vi har ingen aning om hur de resonerar innan de biter!!! Men en sak är klart, chansen att få lax att bita ökar om det finns lax där man fiskar...

 

Och Jonke dina teorier om upp och nedströmsmend i samma kast är ju en kanske inte heller en hit då sådana mendningar oftast tar ut varandra i strömmande vatten. (Har filmat med undervattenkamera och sett hur lite effekt mendning har då fluga och lina sjunker). Men gud så jobbigt och konstlat och föga effektfullt denna upp och ner stressade fiskemetod känns enligt mig, i synnerhet då man kör allt annat än ren flyt. Men lycka till och skitfiske på dig ändå :)

 

 

Det där beror förstås väldigt mycket på var man fiskar, i "karaktärslösa" enkla vattendrag med rak ström, som stora delar av nedre gaula och orkla med fler vatten så behöver man knappast menda för det mesta,

visst är det så. Enformigt, enkelt "maskinfiske".

 

Fiskar man i mindre vattendrag, eller vatten med mer karaktär så behöver man vara mer noggrann med sitt fiske - men det är klart att det går att få fisk ändå.

Tur slår skicklighet när som helst. Men tur som strategi är inget vinnande koncept.

Nä, det gäller att hålla koll på hur man fiskar, läsa sitt vatten och anpassa sitt fiske efter det.

Gör man inte det så missar man garanterat många möjligheter.

 

Utveckla gärna dina teorier om laxens psyke och dess kognitiva förmåga, det kan bli spännande det här  :blink:  ^_^

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Vad gäller laxens psyke och kognitiva förmåga kan jag som ovan sagt inte utveckla för jag har inte en susning om hur de tänker och därför lämnar jag det ( tror för övrigt inte att någon kan tala om hur en lax psyke och dess kognitiva förmåga ter sig). Det jag vet är att de biter i bland, oftare då det finns många av dem. De biter väl för att de vill ha mat eller hävda revir eller leka, vad vet jag.  Och varför de inte biter spekulerar jag aldrig i.

Har som sagt fiskat i många delar av de älvar du nämnde Henka och har klarat mig galant utan att menda. Ett 45 kast och ett 80 kast som jag ovan nämnt är min teori oavsett vattnets karaktär, jag riktar mer in mig på djupet då flugan ofta sveper över en pool fort.

Jag vet inte om du menar att jag fått alla mina laxar på tur? Jag kan bara säga att det får stå för dig. Jag vet att många laxfiskare vill överdriva sin del i att laxen vill ta dess fluga, att de vill framhäva att just de kan läsa vatten och att de besitter en teknik som gör att de får sina laxar vilket givetvis stämmer på dem och då får de ha sin tro för den funkar ju för dem och de är lyckliga. Men ingen kan någonsin säga att just deras teknik är den som en lax biter på då laxen tar på så många olika sätt och med så många fångstredskap.

Sen är det så att en bra pool vinner över en sämre pool. Den som fiskar mycket har stora fördelar med då den får vara med då laxen kommer.

Nu är jag en stor vän av C/R och det har gett mig en klar bild över att lax som tar på hägnande fluga som går sakta eller nästan stannat oftast sitter dåligt och inte sällan tappas. Därav är det inte enligt min teori att bromsa en fluga i slutet då den fiskar ut.

Som jag sagt tidigare så fiskar jag vartannat i vinkel 45 kast och vartannat 80 kast och skillnaden mellan hur bra flugan sitter i dessa kast är stor och med övervägande fördel åt 80-kastet oavsett om du kör med slinga eller direkt på rulle. Men det biter på bägge kast!

Jag har lärt mig fiska av en man som bor vid en av nämnda älvar, han har 55 års erfarenhet och han har själv tagit mer lax än vad många, många  fiskare tillsammans inte kommer att komma upp i hela sitt liv. Han mendar aldrig, bara ändrar vinkel i kastet.

Alla får tro på sitt för min del och jag tror på mitt oavsett vad andra säger för de laxar jag fått talar sitt språk att jag inte gör fel. Kan även tillägga att då jag fiskar på kortvatten biter laxen minst lika ofta hos mig som hos andra med andra tekniker och teorier.

Summa kardemumma: Erfarenhet och antal fångade laxar ger en tro på det man gör. :) 

Att menda är enligt mig asjobbigt, gör fisket stressigt och inte förenat med skönt avslappnat fiske. Det finns ju olika sjunkgrader på linor och lätta/tyngre flugor som enligt sköter mendjobbet lika bra om inte bättre :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant Sasse. När man har en åsikt här som andra inte håller med om så är det en del som är snara att hugga för de tror sig veta bättre. Och skam om man jämför laxfiske med svampplockning vad gäller lokalkännedom och tillgång. Och om man inte mendar i laxfiske så har man bara tur i sitt fiske. I denna tråd har man redan hånats några gånger av folk som man kanske tagit många mer laxar än..... ;)

Tack för mig i denna tråd :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laxfiske är knepigt och ungefär som med loppan "ingen som vet, ingen som vet. Huggen är i allmänhet för få för att bygga upp någon hållbar teori kring, även om många har försökt. Men som i allt annat i livet med " trial and error" är det väl bra att ha en grundstrategi att hålla sig till så man inte går vilse (vinklar, linor och flugor,utarbetad under 150 år). Från denna kan man väl sedan exprimentera lite men inte hela tiden så man är " borta" när typ laxen kliver in i poolen.

Min grundprincip är väl ungefär som laxprinsens, ett 45 graders med uppåtmend för att lungna farten och få ner flugan, ett 90 graders(dubbelspey) för att få lite fart ev med nedåtmend (vid varmare älv)

Henka är naturligtvis helt rätt ute med att anpassa sig efter älv och de förhållanden som råder och att tur slår skicklighet men att man inte kan räkna med den. Motivation slår klass sa Sandlin ishockeyprofessorn, och ju mer jag tränar desto mer tur får jag och he lönsch int förklar ...........sa Stenmark.

Att menda linan har man väl också gjort i 100 år och kommer nog fortsätta med. Att menda en sjunklina låter sig som alla vet bara göras i luften strax innan eller precis vid nedslag men alla andra både går (desto längre spö desto lättare) och bör mendas upp eller ner beroende vad man vill åstadkomma. Om man tex har en stark ström strax intill sig och inte vill att flugan skall dragga eller skjuta fart utan istället hinna sjunka och börja fiska så mendar man ju uppåt kanske tom flera gånger för så tung är ju inte fluga, tafs och ev sjunkdel att de inte påverkas av en stor flytande linbåge i stark ström. Tycker inte detta är tråkigt eller jobbigt på något sätt då det mer eller mindre sker nästan omedvetet dvs sitter i ryggmärgen då man hela tiden också omedvetet försöker "läsa" av strömmen och flugans framfart. Det är väl bla detta aktiva sätt att fiska som gjort att vi älskar flugfisket och valt det till vår fiskemetod istället för spinnfisket som är något mer passivt men också kan vara roligt och kräva sin man och sina metoder.

Det ideala ( förutom att det kryllar av huggvillig lax) är när man kommer till en folktom av erfarenhet bra pool (händer ibland) och kan gå första rundan snabbt men ändå försiktigt med längre avstånd mellan kasten och sedan efter en paus andra rundan med en rejält tyngre lina noga ja rent av snigelaktigt och ge laxen tid vid varje kast. Men då måste man ha både tro och ork och för mig med en mycket trasig fotled tryter tyvärr ofta orken i steniga ojämna underlag.

En sak som jag märkt vid den lilla älv jag för det mesta fiskar i är att det är extra viktigt att med hyfsat sträckt tafs och med ordning på grejorna helst nå nära andra stranden eller så långt att flugan börjar "fiska" så snabbt som möjligt helst innan den närmar sig mitten av älven.

Ju mer man fiskar desto duktigare blir man och desto oftare befinner sig flugan i vattnet och desto mer flax och lax får man.

Ungefär så här ser jag det, dvs inga nyheter utan i princip bara självklarheter.

PS: Hej Laxprinsen ta nu inte illa upp men nog haltar svampjämförelsen lite, men det jag undrar lite över är om din kvinna är lite som vi laxfiskare överlag dvs hon vill behålla sina svamp och smultronställen för sig själv eller är det du som är en man med visioner som återvänder med tom hink som Ronny Eriksson i lingonrap. ☺ B-)

Äh,tänkte försöka lätta upp stämmningen med lite lingonrap med Ronny och Euskefeurat, men det skiter sig så goggla själv, skratta och njut.

Redigerad med Jolly Roger
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I allmänhet försöker jag fiska flugan långsammare i kallt vatten och snabbare i varmt. Jag kan inte påstå att jag mendar speciellt mycket mer än att jag luftmendar vid kastet, men visst händer det ibland att jag rättar till snöret när jag tycker att det ligger helt fel. Utöver det så vinklar jag kasten lite olika beroende på virvlarnas karaktär och vattnets temp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ideala ( förutom att det kryllar av huggvillig lax) är när man kommer till en folktom av erfarenhet bra pool (händer ibland) och kan gå första rundan snabbt men ändå försiktigt med längre avstånd mellan kasten och sedan efter en paus andra rundan med en rejält tyngre lina noga ja rent av snigelaktigt och ge laxen tid vid varje kast. Men då måste man ha både tro och ork och för mig med en mycket trasig fotled tryter tyvärr ofta orken i steniga ojämna underlag.

En sak som jag märkt vid den lilla älv jag för det mesta fiskar i är att det är extra viktigt att med hyfsat sträckt tafs och med ordning på grejorna helst nå nära andra stranden eller så långt att flugan börjar "fiska" så snabbt

som möjligt helst innan den närmar sig mitten av älven.

Ju mer man fiskar desto duktigare blir man och desto oftare befinner sig flugan i vattnet och desto mer flax och lax får man.

 

 

Där spikar du på en rad viktiga huven! :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkt vid den lilla älv jag för det mesta fiskar i är att det är extra viktigt att med hyfsat sträckt tafs och med ordning på grejorna helst nå nära andra stranden eller så långt att flugan börjar "fiska" så snabbt som möjligt helst innan den närmar sig mitten av älven.

Ju mer man fiskar desto duktigare blir man och desto oftare befinner sig flugan i vattnet och desto mer flax och lax får man.

 

 

Jag har aldrig fått så mycket lax sedan jag började kasta vartannat kast med endast klumpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...