Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har aldrig fått så mycket lax sedan jag började kasta vartannat kast med endast klumpen.

Inga problem funkar bra här också bara du med det det andra (dvs vartannat) når nära andra stranden.

PS, Vi får räkna det första som mellanlägg. ☺

Edited by Jolly Roger
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Jag gillar att fiska ganska fort, hellre ingen mendning än uppmendning på 45grader kasten.

Jag försöker dock vara noggrann med att låta flugan gå ända in mot den egna stranden och fiska hela vägen in. Har fått i alla fall rätt mycket öring när flugan precis kommer in precis nära egna stranden.

Posted

snabbare i varmare vatten dvs sommartemp,höst långsammare  mindre vinklat  med  o möjligen mendning uppströms!! förutom på skymningsfiske natt då  är det tvära kast med stora svart flugor o flytlina som gäller för mig!.

• 2 years later...
  • 4 years later...
Posted

Jag läste denna tråd och kom att tänka på denna video :)

ganska intressant hur Frödin tycker att man absolut aldrig ska menda utan vinkla spöet huruvida du vill fiska snabbt eller långsamt!

tankar på det?

Posted
59 minutes ago, Ismo said:

Tycker allt beror på hur pass bred strömfåran är..en skall anpassa sig efter strömfårans bredd!..& där en TROR!!..var Laxen står..

Håller med till 100% men tycker Frödin kommer med vettiga tankar och alternativ på hur man ska göra istället för att menda. Frödin fångar ju onekligen fler laxar än de flesta av oss. 

Posted
23 minutes ago, Ismo said:

Mmmm..men han fiskar ju knappast i Älvkarleby längre..! Vad heter div. Rysska älvar nu?..Alta ärju ett bra allternativ oxå..

Men han förtjänar väl nu oxå detta.

Sant iofs men han tar väll säkerligen en och annan lax i Sverige också? 

Men man funderar kanske för mycket med att menda eller inte menda ska prova Frödins filosofi och ge fan i att menda och istället bara styra linan och hastigheten genom att vinkla spöet. Med flytlina gör man väl någon nedströms mend men inte mer än så, aldrig uppströms menda enligt Frödin 😬

Posted
22 minutes ago, Ismo said:

Hel vadare den tiden !!..var ingen HIT!!..höll på att pinka ihjäl!!!..efter varje fiske-pass!...typ 14 tim.

Holkvadare ska inte underskattas, det är alldeles för många som vadar alldeles för mycket på många sträckor (inklusive mig).
Egentligen vet man att det oftast räcker att vada tillräckligt långt ut för att kunna bilda en schysst loop bakom sig, men samtidigt så vill man instinktivt vada så långt ut att man kan kasta upp på land på andra sidan, oavsett om det betyder att man har huvudfåran bakom sig 😋

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
On 9/5/2015 at 9:21 PM, suzyhector said:

Jag gillar att fiska ganska fort, hellre ingen mendning än uppmendning på 45grader kasten.

Jag försöker dock vara noggrann med att låta flugan gå ända in mot den egna stranden och fiska hela vägen in. Har fått i alla fall rätt mycket öring när flugan precis kommer in precis nära egna stranden.

Du har inte funderat på varför du upplever att du får mest fisk när flugan hänger rakt ner i den egna stranden?

Mendar du hårt uppströms efter ditt 45 grader kast och sakta följer med, med spöet så fiskar du flugan på samma sätt hela vägen över älven som på det sättet som du upplever att du får mest fisk på. Bara en tanke... 

Posted
1 hour ago, KiddeBraun said:

Du har inte funderat på varför du upplever att du får mest fisk när flugan hänger rakt ner i den egna stranden?

Mendar du hårt uppströms efter ditt 45 grader kast och sakta följer med, med spöet så fiskar du flugan på samma sätt hela vägen över älven som på det sättet som du upplever att du får mest fisk på. Bara en tanke... 

Han skrev inte fisk, han skrev öring.
Förklaringen är enkel, den trötta öringen orkar inte simma ikapp en snabbt fiskad fluga ;)

• Like 1