Jump to content
Edgeforum

Silkeslinan är här! :-)

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Jag har skrivit lite om mina iakttagelser här: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/175483-rapport-från-en-helg-med-cane-och-silkeslina/

Sammanfattningsvis:

På kvällen, efter en heldags fiske, drog jag av linan från rullen, lade den på golvmattan, och lät den torka över natten.

På morgonen tog jag Mucilin (röd tror jag, följde med linan) mellan fingrarna och drog genom linan. 1 eller 2 gånger. Därefter drog jag linan 1-2 gånger genom en tygtrasa, därefter vevade jag på linan på rullen.

Klart! Hela proceduren tog 5-10 minuter som max, och jag upplevde den inte jobbig på nåt vis.

Tvärtom är det ju en trevlig känsla att sköta om grejorna.

Och, linan är så trevlig att kasta och drilla med att det är värt den lilla stunden! :)

Efter denna lilla stund av pyssel flöt linan galant de 10-12 timmar jag fiskade. Vill man så kan man ju dra av främre delen och hänga slingorna på en gren medan man tar lunchpaus, om man nu skulle vilja det.

Har svårt att se när jag ska få användning av min kolpinne och plastlina igen - cane och silke är jättetrevligt! :D

Backing: jag har en helt vanlig sådan.

Tafs: köpte en furled (flätad) tafs i samband med linköpet, och den sträcker ut och presenterar flugan jättejättefint! :)

Hej Erik, kul att du har "upptäckt" silkelinan. Den i särklass trevligaste linan är "Phoenix", inte så styv.  http://www.phoenixclassics.com/

Jag har några som jag har använt sedan -80 talet, dom är fortfarande som nya!

OBS! Använd endast RÖD Mucilin.

Vad gåller tafsar så anväder jag en silketafs från Terenzio, inte så dumt.

Ang. ditt val av rulle till Nisses Perfectionist Kopia, borde du ju ha en S-vevs rulle, N.K. använde ju själv

en Ingvar Nilsson till detta spö eller en Hardy LRH. (En System 2:a var väl inte så lyckat, tycker jag).

Hej Nodeless!

Kul med din input! Kände du herr Kulle? Jag har sökt info om hans spöbyggande, vilka aktioner han byggde etc, men gått lite bet. :)

Jo det är röd Mucilin, följde med linan.

Linan "lossnade" efter någon dags användning och känns nu riktigt smidig. Jag ska vända på den och köra in även den andra halvan.

Jag hade en Orvis Battenkill-rulle till spöet, men gillade den inte riktigt. Däremot är jag svag för System2 - drömrullen när jag var fisketidningsläsande tonåring! :)

Hej
Jag har en Terezio lina mjuk och fin, och en Phoenix, kan säga att den linan var inte bra, som en vajer den jag har, men det fixade jag med en rundstång gissa vilken avlagrings hög det blev ,men nu funkar linan som den ska, båda DT.

Tack för all input i på det här området. Det låter kanonkul att kunna gå all in på klassikerfisket och inte bara köra splitcane. Ytterligare en fråga: DT eller WF. Vad kör ni? Fördelar nackdalar? (Förutom de vanliga, som gäller när man kör plastlina)

• 5 years later...

Hej,

Mina linor:

En WF-5, Thebault, som funkade bra, men som hade lite "gångjärn" trots att den var renoverad av Wolfram Schott. Till sist togs den av en stor Båge, när den supertunna skjutlinan gick av. (Tunn skjutlina = risk för trassel eller att linan fastnar i ris å ljung.)

WF-4 och WF-5 Peche au soie. En lina utan ett tjockt ytskikt av Linolja, vilket gör att det "viner" om den när man skjuter linan.  Ingen tapering vid spets eller skjutlina. Men funkar bra!

Köpte en Terenzio men den var för tung.    Som Pech au soie, inte ytbehandlad, så det låter om den. Men gav ett bra intryck.

Diverse egenhändigt renoverade linor, enl Wolfram Schott / Vidar Steimlers beskrivning.   Främt DT eller Level.

Här finns stora möjligheter att själv bestämma vilken linklass du vill skapa, mha att lägga på fler eller färre tunna skikt av linolja/bensin-blandning.

Någon NY Phoenix har jag inte ägt men kommit i kontakt med. Generellt kan sägas att de är för "stela", troligen pga att lina inte "brytits in" tillräckligt. En kompis reklamerade sin lina. Fick tillbaka en bättre lina.