Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ullsocken är en ganska ful och tråkig fluga, men är som bekant ett mycket gångbart mönster framförallt i Mörrumsån. Ett måste i asken om man ska dit. Vad är det som gör denna lite tråkiga fluga så effektiv? Det är också ett mönster som kan varieras ganska mycket efter tycke och smak. Hade varit intressant att se hur din favoritullsock ser ut? Ska det vara långt eller kort hackel? Mjukt eller styvt? Tjock eller smal kropp? Glittrig eller diskret? Krok eller tub? Förtyngd? Och vilken färgsättning har gett bäst fiskelycka för dig?

Här är två varianter jag knåpat ihop inför min stundande debut i Mörrum. En lite mer klassisk variant med kort tupphackel och mörkbrunt garn som kropp. Och en speyvariant med tyngddubbing som man kanske hädar om man kallar den en ullsock...  :blush: Båda i storlek 8. Hur ser din bästa Ullsock ut?  :)

16icd2u.jpg

• Like 1
Posted

Längst ner i den här asken ( med just såna flugor jag själv använder i Mörrum - just här är det för Em ) så sitter ett par Ullsockar som jag vill ha dom, alltså väldigt lika din egen av "klassisk" modell.

Bredvid sitter också en av otaliga varianter, med JC och lite glitter, som kan vara effektiv ibland.

post-2477-0-33297100-1438885964_thumb.jp

• Like 1
Posted

Intressant att se era varianter!  :)

Sunray - jag gillar den varianten med jungeltupp. Tycker det piffar till den lite utan att bli för mycket. Visst är det så att alla laxflugor blir snyggare (och bättre???) med jungeltupp! ;) 

spo1nk - tycker den lilla brunröda känns het i lågt humusfärgat vatten!  :)

Har ni fångat någon lax eller öring på dem??

Posted

Kan det vara så att Ullsocken liknar någon insekt eller kräftdjur/räka som fisken åt mycket av när den var mindre, så att det är det beteendet som utlöser huggreflexen??

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Ullsock är ofta en underskattad fluga. Den är en riktigt bra fluga till havsöring på kusten.

Varianten som 94:än eller 89:än är riktigt bra.

I grunden så är ju Ullsocken en kopia av en typisk grub fluga som används på mycket på Irland.

Posted

Ska se om jag kan fixa en fluga från mannen som är upphovet till flugan vid Mörrumsån. Alf Jansson är hans namn och en klubbkompis till mej i SSFK.

• Like 1
Posted

Ska se om jag kan fixa en fluga från mannen som är upphovet till flugan vid Mörrumsån. Alf Jansson är hans namn och en klubbkompis till mej i SSFK.

Minns inte namnet nu men var det han som Erik Erlandsson berättar om i boken Mörrum i historien om Ullsocken? Som ryckte djungeltuppen från Jungle Hornet?

Posted

Vet ej men då Erik även var medlem i SSFK tidigare så är det möjligt. Har talat med Alf nyss och en fluga är på väg till mej.

Mvh Mats

Kul! Vore intressant att se en bild!

• 4 weeks later...
Posted

Letade upp artikeln om ullsockens ursprung, FiN nr 2, 2002. Det var inte Erik Erlandsson som skrivit utan Kent Håkansson som gjort en djupdykning i Ullsockens historia. Inte för att vara tråkig men denne Alf nämns inte alls. Upphovsmannen fastslås med säkerhet vara Carl-albert Johansson och tiden troligtvis 1963. Den var en förenklad variant av Jungle Hornet som han köpte från DAM i Tyskland. Även grubflugorna hade en del i bilden. Han höll den hemlig en tid innan den spreds till de andra Mörrumsrävarna på den tiden. Och efter det skapades ett otal varianter på temat, men originalet fastslås med säkerhet komma från denne Carl-albert. Väldigt intressant artikel faktiskt!

• 2 weeks later...
Posted

Letade upp artikeln om ullsockens ursprung, FiN nr 2, 2002. Det var inte Erik Erlandsson som skrivit utan Kent Håkansson som gjort en djupdykning i Ullsockens historia. Inte för att vara tråkig men denne Alf nämns inte alls. Upphovsmannen fastslås med säkerhet vara Carl-albert Johansson och tiden troligtvis 1963. Den var en förenklad variant av Jungle Hornet som han köpte från DAM i Tyskland. Även grubflugorna hade en del i bilden. Han höll den hemlig en tid innan den spreds till de andra Mörrumsrävarna på den tiden. Och efter det skapades ett otal varianter på temat, men originalet fastslås med säkerhet komma från denne Carl-albert. Väldigt intressant artikel faktiskt!

Jo, den artikeln har jag också i mina samlingar. Flera av de gamla rävarna vid ån är eller har varit medlemmar i SSFK och de är rörande överens om att Alf är den rätta upphovsmannen till Ullsocken. Tror nog att de som var med är mera trovärdiga faktiskt. 

• 3 years later...
Posted
På 2015-08-19 at 23:22 CZECH sa:

43fc7e81156da45189731526f25fa93d.jpg

Dräpare!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Grym fluga! Vad är det för material till kroppen och vad är det för krok?

Hoppas man kan få svar även fast tråden är 4 år gammal?