Jump to content

Grekland Kreta

Tidanfly

Recommended Posts

Hejsan, har ni tips om var/hur man ska fiska i Kreta? Har tänkt att ta med mig #7 spö i bagaget, räcker det med klass 7? Går det bra att stå vid strandkanten och fiska eller är det nödvändigt med båt ut i djupare vatten? Vad finns det för fiskar nära land?flugval? mm.

All information är tacksamma.

Tack på förhand.

//Joe

Edited by tidanfly

Jag var i Grekland i sommar. 

Efter lite research kom jag fram till att spöt får lämnas hemma. Detta trots vistelse på segelbåt och stora möjligheter till fiske.

Finns massa trådar på nätet av folk som ska semestra i medelhavet och frågar om fiskemöjligheterna. Nästan ingen får nåt svar som känns upplyftande.

Jag såg under min vecka bara båtar som bottenmetade på 50 meters djup  och spearfishing. 

Såg  heller inga direkt möjligheter till fiske.. utom mete med bröd efter multe. 

Hela medelhavet verkar vara ganska fattigt på fiskemöjligheter med fluga. Finns heller inga kända fiskeresmål för flugfiskare?

Edited by caran

Var öster Chania för något år sedan (typ Kalives). Där kom en helt 'ginklar'  å rinnande från bergen ned genom badstranden.! Lokala grabbar "metade" med något slags gräshoppor, efter rejält med fisk som stod i strömmen. Lyckades aldrig förstå vad det var för fisk, men dom liknade Multe i 1-2 kilos klass. Vandrade  ca en kilometer upp efter denna å och det fanns fisk på fler ställen. Vetefan om man får fiska osv, och då jag saknade spö forskade jag inte i det...

So 'dont leave home without it'..!

Såg nu att rubriken var "saltvatten" så du kan ju dissa detta.

Edited by DAP

Det är inte så vanligt med flugfiske i saltvatten i södra europa. Går du in i den största sportfiskeaffären i Chania så finns inte något relaterat till flugfiske. Spearfishing, baitfishing, etc etc

Men det går lika bra att fiska fluga i havet där som på svenska västkusten. Har fiskat i havet i Kreta, Rhodos, Turkiet, Kroatien, Italien med fluga. Jag har aldrig fått något att skryta med, men har matchat de lokala metarna i antal och storlek. Leta efter en djupkant, ta en snorkeltur. Fundera på flugval. Bäst resultat - haröra guldskalle på grunt vatten, blå/silver streamer på djupare. För multe så gäller tålamod!!!

Det är inte så vanligt med flugfiske i saltvatten i södra europa. Går du in i den största sportfiskeaffären i Chania så finns inte något relaterat till flugfiske. Spearfishing, baitfishing, etc etc

Men det går lika bra att fiska fluga i havet där som på svenska västkusten. Har fiskat i havet i Kreta, Rhodos, Turkiet, Kroatien, Italien med fluga. Jag har aldrig fått något att skryta med, men har matchat de lokala metarna i antal och storlek. Leta efter en djupkant, ta en snorkeltur. Fundera på flugval. Bäst resultat - haröra guldskalle på grunt vatten, blå/silver streamer på djupare. För multe så gäller tålamod!!!

Tusen tack för tipset!

• 3 weeks later...
Hej,
Jag kommer själv från Kreta och det som finns och kan fiskas med fluga - enligt mig - är seabass (Layraki), bonito, barracuda,  dorado (främst i oktober efter att det har regnat) greater amberjack,och en mängd andra fiskar. Dessa finns nära kusten. 

Fiskar alltid på mina semestrar hemma på Kreta men inriktar mig mest på tuna, swordfish och djupets giant squid som jag tycker har bästa ... fajten .. :-)

Kan tillägga att på Kreta finns både Öring och regnbåge.

http://www.cretanbeaches.com/el/%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B4%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B6%CF%8E%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82/%CF%88%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82

Tack Yannis!

Tyvärr tog inte jag med mig fiskeutrustning denna gången var lite tveksamt om det skulle va värt besväret. Men nästa år som vi redan nu bestämde oss att åka till Kreta igen. Blir dock i slutet av augusti. Hur är fiske under denna perioden? Är det djupfiske med båt ut som gäller eller?

Edited by tidanfly

• 1 month later...

Hej,

Augusti är den månad då vi fiskar mest, "svart fiskar" brukar vi säga på Kreta, och med det menas Grouper familjen, men den här sortens fiske är inte direkt lämpat för flugfiske. 

September är enligt de gamla yrkesfiskarna månaden då all fisk alltid nappar. Dorado är en fisk som man verkligen skulle ge en försök på Kreta, men nackdelen är att den kommer in lite senare, först i september/oktober och det nappar som bäst efter första regnet :-)

Eftersom fisket är bäst i gryning och skymning kan man fråga sig hur glad frugan blir om du även på semester håller på både tidigt på morgonen och på kvällen och 'viftar med en pinne i luften''...? :-)

Nej det kanske är inte populär kanske hehehe

Men vi ska vara där i två veckor så 3-4 dagar borde hon tåla :)

Nää efter att ha kollat runt och som du sa Yannis det är kanske inte lämplig med flugfiske. Får bli att vi hyra ett båt med guide ut till havs och fiska lite det som erbjuds då. Det gjorde mina vänner när de var där sist, sket fulla och lyckliga var de även det inte blev något fiskelycka! ^^)

• Like 1