Hoppa till innehåll

Vilken längd och klass på Hardy Zenith


estrellaman

Recommended Posts

Jag väljer just nu mellan att köpa en klass 4 eller 5 av Hardy Zenith, kommer användas mest till torrfluga men även nymfer och en del tyngre streamers.

Fiskar mest strömmande vatten i norr, men även tjärnar och sjöar i Norrlands inland och fjäll.

Är det någon speciell längd på detta spö ni rekommenderar framför allt, eller är dom lika fantastiska allihopa? ;)

Lutar just nu åt ett klass 5, men längden känns vidöppet.

Kom gärna med tips!

(Lite nyfiken på en 8'6:a, men de kanske blir för spettiga?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

8'6" femman är mjukare än 9' femman, så den är inte "spettigare".

Annars är ju 8'6" fyran ett kanon spö också och funkar också till det du fiske du säger, men ett fint allround spö är annars just 8'6" femman tycker jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Zenith #5, 9'0 och #4, 8'6 fot. Det är ganska olika (förutom klassen).

 

#5 är relativt snabbt och har en del flex i toppen men generellt tycker jag att det är ett kraftfullt spö. Streamers, vind och längd är inga problem och det dessutom ganska lättkastat, antagligen det spö jag har lättast att kasta "bra" med. Totalt "effortless" i kastning på mellan/långdistans men inte så delikat på kort håll eftersom det inte laddar så snabbt. På kortdistans får man liksom handledssnärta så man sätter igång toppen på spöt.

 

486:an är en sjukt trevlig blandning av en hel del bottenkraft men med lite djupare flex. Riktigt lätt att stå och lägga ut fint på kortdistans när det behövs för att sen dra på längd när det behövs. 486:an upplever jag lite mer elegant och allround i uppträdandet helt enkelt.

 

Med t.ex. en Opti stream på 486:an har jag inga problem att kasta zonkers i strl 6-8 ca 15-20m (har aldrig mätt dock så ta 20 m med en nypa salt). Handlar det om tungstensstreamers skulle jag nog välja ett annat spö om det inte handlade om små vatten.
 

Till det fisket du beskriver skulle jag personligen föredra ett #5 Zenith eftersom det helt enkelt klara tyngd, distans och vind bättre. 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, vilken av de båda 5:orna föredrar du?

Funkar 8'6" fyran även till förtyngda streamers?

Tacksam för svaret btw

Jag har kört förtyngda streamers på min fyra i strömmande vatten med kast upp till ca 15m, men det är ingen optimal kombination direkt.. Då är 8'6 femman ett mycket bättre val isåfall.

Har sålt min 8'6" femma då jag har fyran i samma längd och dom var rätt lika varandra, använder den lugnare dagar och i strömmande vatten.

9' femman är ett kanonspö för sjöfiske när det blåser.

Men som sagt skulle jag bara ha ett så skulle jag valt 8'6" femman..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare, där har du bra beskrivningar. Men skulle vilja slänga in en tanke till här, nämligen #5 10'. Själv har jag en #5 9', men skulle jag köpt spöt idag, hade jag valt 10'. Varför? Spöserien är underbar, har två stycken tvåhandsspön, som jag älskar att fiska lax med. #5 använder jag, precis som du beskriver i strömmande vatten (harr, öring) men ofta också i regnbågstjärn, och där upplever jag att en 10' skulle hjälpa till en hel del, speciellt som du vill kasta lite större/tyngre flugor. Vid den typen av fiske vill man ju oftast nå maximal längd, då tror jag att 10' skulle hjälpa till. Sen är ju den typen av kompromisser (sjöfiske, strömmande vatten) alltid något man måste ta hänsyn till, beror ju ofta på hur mycket utrymme och hur långa kast man vill och behöver.
Mina små tankar i frågan
//Christer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, verkligen intressant!

9' femman är alltså mer av en kastpinne i jämförelse med 8'6" femman.

Fortfarande inte bestämt mig, men blir nog en 8'6".

Är det stor skillnad i kastlängd på de 2, eller handlar mest om teknik?

Frågar för att de tjärnar jag fiskar är det ofta 20m+ till de flesta vaken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat både 9' och 8'6, dock inte hunnit fiska så mycket med 8'6.

Båda spö är otroligt sköna att fiska/kasta med mycket känsla på alla distanser. Men 9' är rappare och klarar längre distans bättre än 8'6.

Om du fiskar mycket mer i strömmande vatten skulle jag ha valt 8'6. Men om du fiskar 50/50 strömmande/insjö är 9' mitt val.

Inte lätt detta, helst vill man ha båda. 8'6 #4/#5 till strömmande och 9'-10' #5 till insjö. ^^)

Redigerad med tidanfly
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat både 9' och 8'6, dock inte hunnit fiska så mycket med 8'6.

Båda spö är otroligt sköna att fiska/kasta med mycket känsla på alla distanser. Men 9' är rappare och klarar längre distans bättre än 8'6.

Om du fiskar mycket mer i strömmande vatten skulle jag ha valt 8'6. Men om du fiskar 50/50 strömmande/insjö är 9' mitt val.

Inte lätt detta, helst vill man ha båda. 8'6 #4/#5 till strömmande och 9'-10' #5 till insjö. ^^)

Jag hade tänkt mig att köpa ett av dessa jag med. Bara kännt på 9' #5 hittils, bra "tryck" i det spöt, kastar ju nästan av sig självt. Är 8'6:an mycket mjukare? Vill ju inte tappa allt för mycket power. Men kan ändå tänka mig att 8'6 i egenskap av att vara lite mjukare blir skönare att drilla fisk på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går ju att anpassa med linan också, på min 9' kör jag Rio Grand eller GL Highwater och på 8'6" körde jag SA Trout gick fint att nå ungefär samma distanser med båda spöna då.

8'6" kanske är något sämre i kraftigare vind men istället skönare att drilla fisk på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat både 9' och 8'6, dock inte hunnit fiska så mycket med 8'6.

Båda spö är otroligt sköna att fiska/kasta med mycket känsla på alla distanser. Men 9' är rappare och klarar längre distans bättre än 8'6.

Om du fiskar mycket mer i strömmande vatten skulle jag ha valt 8'6. Men om du fiskar 50/50 strömmande/insjö är 9' mitt val.

Inte lätt detta, helst vill man ha båda. 8'6 #4/#5 till strömmande och 9'-10' #5 till insjö. ^^)

 

 

Det går ju att anpassa med linan också, på min 9' kör jag Rio Grand eller GL Highwater och på 8'6" körde jag SA Trout gick fint att nå ungefär samma distanser med båda spöna då.

8'6" kanske är något sämre i kraftigare vind men istället skönare att drilla fisk på.

F*n, efter att ha läst era kommentarer blir jag lite rådvillig...

Jag har som sagt 486 och 590, gillar 486:an väldigt mycket. 590 gillar jag också, ett av få spön som faktiskt gör att jag ser ut som en ok kastare. Har haft det som allround/sjö/streamerspö i tidigare brist på #6-spö men nu när jag har skaffat ett skönt #6 (Radian) till sjö/streamer känns det helt plötsligt som att jag kanske "behöver" en något snällare 5:a för att fylla gapet mellan Zenith 486 och Radian 690.

Frågan är då, behålla Zenith 590 för att det helt enkelt är ett riktigt bra och allsidigt spö alt byta ut det mot ett Zenith 586 alt köpa det där Radian 590 jag är sugen på? Hur skulle ni resonera? Hamnar Zenith 586 för nära 486? Har 586:an samma goa topp som 486?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sålde mitt 586 för att jag tyckte det låg för nära mitt 486.

486 och 590 är en bra kombination tycker jag, men kanske ett radian 590 blir bättre.. då det verkar vara mer känsla i det än zenith 590? vet ej då jag inte testat radian 590, bara läst på nätet..

Men då kanske radian 590 och 690 dom du har blir för lika..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan, vad svårt det blir nudå! :)

Tycker ni 590 är för okänsligt att fiska små torrflugor med, eller är det bara i förhållande till 586?

Nej då! Innan jag skaffade Winston b3x #4 som torrflugfiskespö så fiskade jag torrflugor med 590 Zenith.

Jag hade olika linor till olika fiske. Torrflugor körde jag med Rio Lt trout och nymph/streamer med Loop Opti Stream. Fungerade kanon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, ibland funderar jag på att sälja allt, köpa ett Ron Thomson, vara nöjd och fiska istället..

Jag har också börjat tänka så. Sedan min "omstart" i flugfiske för tre år sen har jag köpt ett gäng olika spön och alltid haft minst 2-3st per klass (#4-6). Nu har jag som projekt att minimera det så jag får ett spö per klass (plus kanske nåt extra...), dels eftersom jag helt enkelt inte har tillräckligt många fiskedagar för att sporta alla spön och dels för att fokusera på fisket istället för att ständigt stå och klura hur många och vilka spön som ska följa med.

 

Nej då! Innan jag skaffade Winston b3x #4 som torrflugfiskespö så fiskade jag torrflugor med 590 Zenith.

Jag hade olika linor till olika fiske. Torrflugor körde jag med Rio Lt trout och nymph/streamer med Loop Opti Stream. Fungerade kanon!

fan, vad svårt det blir nudå! :)

Tycker ni 590 är för okänsligt att fiska små torrflugor med, eller är det bara i förhållande till 586?

Håller med Tidanfly, det funkar absolut. Rio trout kör jag också med när det vankas rent torrflugefiske (gärna med en furled leader om det är mycket kortdistans, det gör det lättare med Zenith), Rio perception/SA GPX som allround och Opti Stream när det är trångt eller när det ska kastas tunga grejer. Plus en Rio Outbound F/I för rent streamerfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör mitt zenith 590 som allround, vilket funkar perfekt.

Laddar mycket bättre på kort håll än mina tidigare spön, samtidigt som man kan trycka på rejält om det behövs.

Efter många spön och år har jag landat i att mina spön skall vara:

Klass 5 skall vara 9fot

Klass 4 skall vara 8-8,6fot

Klas 6 skall vara 9-10 Fot.

Men det är ju mitt val.;)

Håkan

Men jag kanske

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...