Jump to content
Sam

Stjördalsälven

Recommended Posts

Hej!

Tänkte prova på laxfiske i Norge. Har kollat på kartan och Stjördalsäven ligger närmast till hands.

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips på ställen efter älven samt vart köper man fiskekort? Kommer dra med mig husvagnen, så om någon vet någon bra camping så vore jag tacksam.
Har läst om desinficering, vart kan man göra det?

Alla tips är välkomna!  :)

Mvh

Sam

Jag har för mig att flora camping har desinficerat tidigare år, mina kompisar försökte desinficera där tidigare i år utan framgång. Så i år verkar det bara vara midtkil camping som gör det.

Tack för svaren. Får åka förbi båda och kolla.

Någon som fiskat där och har något stalltips?

Säljer campingarna fiskekort?

Mvh

Sam

Tack! Lutar åt Midtkil.

Ska bli kul med att prova ett nytt ställe.

Förslag på flugor? Sjunk eller flytlina?

Banan 4 cm, Sunray små 4-5 cm, svart och grönt på låg och klart vatten. Orange, svart, brunt från 80 kubik och uppåt, det brukar vara lite tefärgat då. Linor efter temp. och djup i polen. Så här på sommaren sitter det fs3 på många spön på Midkil. Kanske en någorlunda fingervisning.

• Like 1

Jag var där från onsdag 1 juni och skulle egentligen stanna till igår. De två första dagarna var fantastiska, kanske egentligen den tredje också. Sedan försvann vattnet. Det sjönk undan riktigt fort. Jag for hem på söndagen och jag vet att det har fortsatt sjunka. Dock ser det ut att komma mycket fisk i fjorden enligt rapporterna från forskningsstationen på Agdenäs. Så snart det kommer nytt vatten kommer det bli ordentligt läge...

Edited by Fenan
  • Like 1

Tack för info. Låter lovande. Åker över på torsdag och stanna över helgen. Får hoppas på lite vatten då. 

Har varit till stjördal 2 gånger i år . Och har bot på Flora camping båda gångerna . Trivs jättebra där , och man har älven precis bakom stugan.  Sen har man självklart åkt runt till andra poler och fiskat på .  Men hittills så har iverhølen, bruhølen och Mölnskhölen levererat.  

Funderar redan på att åka tillbaka nästa år och 1 vecka efter premiären .

Hej

jag var i Stjördal vecka 25 och fast de regna och inte var så varmt. Såg vi en fisk i älven på en vecka och såg en på land. Och de vit kortet är de alldeles för mycket folk på dom sträckorna för de vita korte. Annars tyckte jag var en trevlig älv för flugfiske. Meråker bruk var de inte lätt att få till fisk. Kort fanns men boendevar de billigts var 5000 norska för en vecka. Alldeles för dyrt. Så Stjördals älven blir de nog inte för mej mer. 

Fisket verkar vara segt i dom flesta tröndelagsälvarna. Hoppas på bra steg med mellanlax👍

Jag måste säga att det va en bra och trevlig resa till sjørdalselva och flora camping . Va ditt i början av augusti 2018 igen. Då det vart en 2 sväng , då vattnet hade ökat till 200kubik.  

Lyckades landa en laxhane på 15kg och en på 7kg Och tyvärr så tappade jag några stycken också.  Vart tyvärr ingen resa till sjørdalselva 2019 , då det var mycket på jobbet och kollegor på semester.  Försöker att planera en resa till sjørdalselva och flora camping  i år .

Måste säga att , sjørdalselva och flora camping ligger gott och varmt i mitt hjärta . 

Underbara sträckor och poler. 

Edited by jocke_möller_88
  • Like 1

On 1/8/2020 at 9:43 PM, jocke_möller_88 said:

Jag måste säga att det va en bra och trevlig resa till sjørdalselva och flora camping . Va ditt i början av augusti 2018 igen. Då det vart en 2 sväng , då vattnet hade ökat till 200kubik.  

Lyckades landa en laxhane på 15kg och en på 7kg Och tyvärr så tappade jag några stycken också.  Vart tyvärr ingen resa till sjørdalselva 2019 , då det var mycket på jobbet och kollegor på semester.  Försöker att planera en resa till sjørdalselva och flora camping  i år .

Måste säga att , sjørdalselva och flora camping ligger gott och varmt i mitt hjärta . 

Underbara sträckor och poler. 

Alltid gott att bo på Flora, Geir Roar har  bra service. Siktar på en sväng dit i sommar 🙂