Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska eventuellt prova på lite kustfiske i Norge nästa sommar. Vi kommer att fiska i tidvattenströmmar som är relativt grunda. Torsk, sej bleka,makrill,havsöring är de vanligaste arterna. Torskar upp mot 4-5kg lär inte vara ovanliga.

Klarar jag mig med min vanliga havsöringsutrustning med 9,6´#6 för detta fiske?

Ordentligt med backing och grova tafsar på kanske 0,30?

Posted

Du klarar dig, men det blir lite i klenaste laget...   Skulle ju utan tvekan hellre ha ett 10´ # 7-8  eller 8-9 till sånt fiske, om inte annat för att det ofta är stora flugor + vind - gärna sjunklina.

"grova tafsar på kanske 0.30"???  :P     Jag vet inte riktig i vilken värld som 0.30 är "grov", men jag skulle nog inte gärna gå under 0.40 om jag skulle vara ärlig. En hygglig bleka spränger 0.30 utan större problem och om en torsk virar din tafs runt en tångruska så räcker nog inte 0.40 heller...

Men om du drar på en sej eller bleka av hygglig storlek så glömmer du det aldrig.  :blink:

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Man måste ta fisken ganska hårt direkt så saltvatten klass 8-10 och tafsen bör palla minst 10 kilo, dom simmar ner i kelpen direkt annars och då är det kört.

• Like 1