Jump to content
Sign in to follow this  
Harwin

Gamla Fiskegrejer

Recommended Posts

Hej!

Har just fått ärva en massa gamla drag och rullar av märken so michell 306 och Ambassader 5000 samt 12. Jag har dessutom tre spön av märket Arjon och Arjon ocean. Dessutom har jag reservdelar och kuggfett oljor och olika verktyg. Jag tänkte att jag skulle lägga ut bilder på alla detta senare och undrar då om någon vet något om dessa saker och hur mycket de kan tänkas vara värda?

Det finns ju alltid undantag med vissa specialmodeller och annat, men utan att veta mer än det du skriver ovan så är alltihop vanliga "bruksgrejor" som sålts i tusentals exemplar.

Om de inte är i fullkomligt mint condition så är de nog tyvärr inte värda så mycket mer än någon eller några hundralappar styck.

Vad gäller fiskedragen så är de fullkomligt omöjligt att svara på utan att veta vad du har. Allt från en femma upp till hundralappar för nåt sällsynt.

Edited by Sunray

Det finns ju alltid undantag med vissa specialmodeller och annat, men utan att veta mer än det du skriver ovan så är alltihop vanliga "bruksgrejor" som sålts i tusentals exemplar.

Om de inte är i fullkomligt mint condition så är de nog tyvärr inte värda så mycket mer än någon eller några hundralappar styck.

Vad gäller fiskedragen så är de fullkomligt omöjligt att svara på utan att veta vad du har. Allt från en femma upp till hundralappar för nåt sällsynt.

Håller helt med !  // Steen

Det kan vara värt att kolla lite extra på tex ambasadeur rullar, vissa speciella exemplar kan vara värda mycket pengar, men normalt rör det sig om några hundralappar. Det finns mycket bra samlarinformation på nätet, ebay är ett bra sätt att få en aning om reella priser.

anders@gäddfiske.se

Det här är två drag som jag undrade lite varför de låg i en enskild låda och lite kuggfett (har en massa oljor också) samt en spole.

post-18751-0-69134000-1439921740_thumb.j

post-18751-0-99641000-1439921750_thumb.j

post-18751-0-69108000-1439921760_thumb.j

Ett spö... Fiskeäffaren trodde det var till för att trolla, väldigt tungt. 6 och 1/2 inches långt samt at det står Arjon Ocean på det.

post-18751-0-69867200-1439922246_thumb.j

post-18751-0-38700600-1439922249_thumb.j

post-18751-0-39376200-1439922252_thumb.j

post-18751-0-14725900-1439922255_thumb.j

Nja...   Arjon Ocean är ett "båtspö", alltså tänkt för fiske efter torsk och annat ( typ från turbåt i Öresund ). Det ser ut som massiv glasfiber och lär inte ge dig mer än max en hundralapp. Haspelspöet kanske 50 spänn, Mitchellrullen max en hundring. 

Din Ambassadeur 12 är rejält sliten och kanske kan ge 200 kr med lite tur.

Ska jag vara riktigt ärlig så är det tyvärr "skräp" på begagnatmarknaden och allt för vanligt och slitet för en samlare.

Dina drag är möjligen lite intressantare - de tre Arjonwobblerna i en ask är lite mer ovanliga och kan kanske ge dig 200 kr för hela asken om du hittar rätt samlare. Din devonspinnare ( den med alla krokarna ) är inte särskilt ovanlig men kanske kan ge en femtiolapp.

Jag har varit inblandad i den årliga fiskevårdsauktionen i Göteborg i 20 år drygt och sett tusentals av gamla grejor i precis det här skicket. Jag är alltså synnerligen väl känd med prisnivån...  Tyvärr är de egentligen inte värda mer än några tior om du inte har tur och hittar "rätt" köpare. Alltså ligger mina värderingar i det höga intervallet - bli inte förvånad om ingen alls vill köpa...  Sorry.

Spela roll om någon vill köpa eller inte!  upp med grejerna på en hylla eller i ett skåp, fina saker att ha hemma och titta på ju!

Håller med dig :)

• Like 1