Jump to content
Jezper

Vision Mag 5-6 eller 6-7

Recommended Posts

Tänkte köpa ett nytt spö och det lutar mot ett Vision Mag. Frågan är bara vilken klass jag ska välja 5-6 eller 6-7 9ft? Fiskar mestadels regnbåge men någon enstaka gång fiske vid kusten efter gädda. Jag undrar om jag väljer ett för tungt spö för regnbågsfiske om jag tar ett klass 6-7? Går det att fiska vid kusten med ett klass 5-6?

Vision Mag är enl. mig styva spön. Jag skulle nog rek. de flesta att gå upp en klass på linan. Frågar du mig, hade jag valt 4-5 till regnbåge. Om det mesta dels fiskas på havsöring en 5-6. Om det är gädda som gäller så hade jag valt 6/7, alt 7-8.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 2

5+ på det svaret. Väljer man ett 4-5 kan man med lätthet köra en klass 6 lina. Jag har haft ett 5-6 för några år sedan. Det är i särklass det styvaste spö jag testat i förhållande till klassen. OBS inget för den oerfarne. Jag vågar nog påstå att jag är en rätt god kastare med 30+ m, men jag hade problem att hantera det. Finns inte längre med i min arsenal trots att jag gillar snabba spön. 

Jag har kört mycket med 4/5 (WF5) och det är även det här spöt vi har använt på kasttävlingarna på sportfiskemässan de sista åren. MAG är styvt och kraftfullt. 

Jag tror du klarar dig bra med en 5/6 i det här fallet.

Svår kompromiss om du vill fiska både regnbåge och gädda? Ett bra alternativ kanske är en Big Daddy #8? det är ett ganska soft spö. Har själv dragit flera harrar i kilosklassen på det spöt när jag inte klarat berga mig under gäddfiskepassen i fjällen... 

Harrarna vaka utanför bryggan där vi la i båten och jag kom som tur var på att jag sett en NR70 proppellerfluga som kommit med av misstag i gäddflugasken. Hade en spole 0,26 mm fluorcarbon i en vadarficka och vips hade mitt big daddy gäddkit förvandlats till ett utmärkt harrjägarvapen B)

Det blev fyra fina harrar i samma klass på 11 kast... lägg märke till Big Daddylinan som ligger på marken. tyvärr syns inte spöt.

jonas.jpg

On 1/18/2017 at 11:13 AM, Jonas said:

Jag har kört mycket med 4/5 (WF5) och det är även det här spöt vi har använt på kasttävlingarna på sportfiskemässan de sista åren. MAG är styvt och kraftfullt. 

Jag tror du klarar dig bra med en 5/6 i det här fallet.

Svår kompromiss om du vill fiska både regnbåge och gädda? Ett bra alternativ kanske är en Big Daddy #8? det är ett ganska soft spö. Har själv dragit flera harrar i kilosklassen på det spöt när jag inte klarat berga mig under gäddfiskepassen i fjällen... 

Har du tips på en bra lina som passar till detta spö och klass 5/6 som klara streamer flugor