Jump to content
caran672

Tradera "Kina" rullar?

Recommended Posts

Har sett att det finns en del rullar på tradera. Löpande eller återkommande annonser. Antar att det är Kinaprosucerat. Prisbild på runt 300 kr för en storspolig rulle i aluminium.

Jag har hört att en del grejer är fullkomligt värdelösa men att det även finns rullar som är jämförbara med betydligt dyrare produkter.

Någon som handlat och kan lämna ett utlåtande? :)

Bremsen på enkelte fungerer dårlig når det er kaldt. Rengjør og smør på med eksempelvis loon reel oil. Ellers vil jeg si at dem 3 jeg har er mer en bra nok. Til det tyngre fisket annvender jeg ikke billig ruller

Jag hittade den andra tråden. Det blev en ebay-rulle 3/4 för 170 kr. Jag skulle heller inte använda en bristfällig rulle till exempelvis laxfisket. Får se hur den kommer funka till öring o regnbåge

Har 4 själv... tyvärr har hela 3 gått åt fanders hehe å då pratar vi vanligt abborrfiske... bromsen håller inte, rullen glappar å en rulle förlorade jag i vattnet för fästet gick av hehe men men dom är ju i allafall billiga ;) en rulle funkar en! men jag hoppas HOPPAS att jag aldrig behöver använda slirbromsen på den ;)

Kör bara kina rullar, kvalitén e givetvis skit när det handlar om att bromsa stora fiskar, plockar man isär rullen hittar man en fjäder, typ en sån som sitter i billiga kulspetspennor :blink:, med en liten metallkon längst upp... Inte mycke o hänga i granen med andra ord...

Men eftersom jag bara fiskar hö i ganska medioker storlek jämfört med andra ställen, så har det aldrig besvärat mig, har typ 4 likadana, på den jag kört hårdast finns d bara ett läge på bromsen numera o d e max... :)  fast d e precis lagom för västkustöring och e d stor fisk bromsar jag med handen helt enkelt, och dom flesta fiskarna halar jag sen in med samma hand utan att hålla på och rulla in all löslina, det gör jag bara om d drar till ordentligt... Vågar nog påstå att jag inte tappat en enda fisk på grund av rullen ännu... Ser rullen mest som ett förvaringsställe för linan i det fisket jag gillar och bedriver mest. Skulle jag däremot fiska i vatten där d går mycket och stor fisk, ja då skulle jag nog kolla på nåt annat, drömmen e väl ett par loop classic i olika storlekar, eller ett par Danielsson kanske... Superfina rullar, men lite overkill för egen del när man mest kör slit o släng-fiske längs kusten... Hade inte känts bra o slänga dom i berget när man skall greppa en stadig bit med darrig hand...

:)

dom brukar väl ha en tendens att mata ut och in lina från rullen medans du kastar, p.g.a att rullen snurrar så lätt.

vilket man kanske skulle tro va bra men är motsatt i själva verket.

enkelt att få linresning och trassel också om rullen är välfylld.

dra av x antal meter med det du tänker skjuta ut, 6 luftkast senare så har allt rullat upp sig på rullen igen

och du blir snoopen då det tar tvärstopp när du släpper iväg ekipaget ;)

Fast självupprullning håller sage rullar på med också, min 1860 gör det i alla fall.

Skickat från min D2203 via Tapatalk

Fiskekompisarna beställde rullar direkt ifrån fabrik i Kina, samma rullar som säljs på tradera. Priserna låg från 47kr till 150kr.

Det de beställde var typ, varuprover.

Jag har ägt några av dessa samt köpt ett par på tradera.

Generellt så har de väl hållt och funkat till regnbågsfiske men nästan samtliga har haft problem med för korta skruvar till rullfoten, endast suttit med ett par gängor och ej med någon loctite vilket lett till tappad fisk då rullen trillat av spöt under drillning.

Även hållbarheten gick att diskuteras, tappade man rullen i källargolvet så var det kört...iaf i mitt fall.

Jag tycker många tillverkare sänkt sina priser rejält sedan traderarullarna kom och man kan köpa en bra rulle av känt märke (=bättre garantier) till bra pris idag, jag köpte tex en Loop Multi för under femhundralappen på rea. Även rullar från Vision är prisvärda, tycker jag.

Sedan ska man väl kanske tänka på miljöaspekten med långa transporter mm, så gott det går.

Det intressanta med mina vänners beställning ifrån Kina var att den rullen som hållt bäst och kändes bäst var den för 47kr. Såg ut som den på bilden.

post-8701-0-01580900-1455872339_thumb.jp

Edited by Christian1971

Och var tror du dom sage rullarna är tillverkade?

Fast självupprullning håller sage rullar på med också, min 1860 gör det i alla fall.

Skickat från min D2203 via Tapatalk

Nu är det ju så att kineserna är mästare på att kopiera men det innebär ju inte automatiskt att det är samma kvalitet som originalet, det kan skilja massor i material och komponenter

• Like 1

jag avråder med det bestämda att gå in på Alibaba och söka på flyfishing.

då kommer du snabbt se prylar som du känner igen och som du säkert betalat

10-20 ggr mer för.

smacka på ett märke/logo är ett känt fenomen.

sen när stora företag köper stora volymer så kan dom begära av tillverkaren att ändra på en obetydlig detalj, vilket gör deras

pryl annorlunda mot de andras.

en flytring eller en jacka får en ficka på ett annat ställe typ.

men i grund och botten är det samma pryl.

sen har jag bott granne med ägaren till Haglöfs och Bagheera, två välkända fritidsmärken.

vi har diskuterat det ena och det andra och jag har fått en god bild över hur branschen fungerar.

men det va inget han hymmlade över, så va det bara.

som ett exempel;

http://www.alibaba.com/product-detail/5-pcs-Lens-Polarized-Cycling-Glasses_739557210.html?spm=a2700.7906341.35.17.oNwBy8

http://www.flugor.se/polariserade-glasogon/fiskeglasogon/twenty4seven-2814

3 dollar kontra 900:- är brutalt ;)

men nu va det ju kinesrullar vi diskuterade i tråden, men jag ser ingen större skillnad där sett till pris in och ut till kund ;)

Nja! Det var väl en ganska dålig liknelse.

Naturligtvis så finns det exempel men mycket från kina är piratkopierade med betydligt sämre material och utan kvalitetstest.

Håller med dig att vi nog blir lurade i mångt och mycket av att köpa "dyra" produkter från de flesta brancher.

Men med din liknelse så är detta samma rullar ;):)

post-8701-0-81601700-1455880270_thumb.jp

post-8701-0-15809000-1455880282_thumb.jp

Edited by Christian1971
  • Like 1

Jag köpte en vadarstav som liknade Simms värstingstav, fick hem den och den hade tom logga på stav hölstre. Men det var inte ens nära att det var samma kvalla, jag völl på att drunkna då staven gick av under belastning

Så lärdomen är att en Skoda med BMW märke är ändå en Skoda

På 2016-02-19 at 20:46 meek sa:

så klart att det finns usla kopior och annat.

men helt klart så är det mkt kinaskräp i våra butiker med olika loggor.

Ron Thompsons flytring = Vision och andra märken, same shit, different price

Jo, en hel del är ju bara rebranded, finns ju många "vision deep" med olika loggor på ute i världen exempelvis, och numera verkar ju Lamson liquid kopior finnas med fler och fler olika loggor på, dock verkar det ju som de kör med vanlig skivbroms eftersom de inte kan sno den patenterade koniska bromsen.