Jump to content
Sign in to follow this  
ErikBerg

Rapport från en helg med cane och silkeslina

Recommended Posts

Rapport från den årliga fiskehelgen i Sorsele.

Inte särskilt högt vatten, men trögt fiske. Harren stod djupt, tog bäst på 2-3 guldskallar fiskade nära botten.

Silkeslinan var stel och styv i ca 1,5 dag, sen "lossnade" den och blev mjuk och följsam.

Hur är det då att fiska med silkeslina? Här kommer några personliga reflektioner från undertecknad.

Några nackdelar finns:

- Kräver ca 5-10 minuters pyssel. Efter fisket behöver den torka, jag drog av den och lade den på golvmattan över natten. På morgonen ett varv infettning och avtorkning, sen klar.
- Den skjuter kanske inte riktigt lika bra som en plastlina, men det kan bero på att det är en dt-lina och att den är alldeles ny och behövde fiskas in. Men, med lite dubbeldrag gick det att skjuta ut ordentligt.

Sammantaget var nackdelarna färre än jag hade trott, t.ex. det lilla pysslet med torkning och infettning var mest trevligt.

Fördelarna visade sig vara desto fler:

+ Absolut noll linminne, drog ut 15 meter lina och inte ett enda "rullvarv" = härligt trasselfritt.
+ Linan är tunn, så den tar lite vind.
+ Den sträcker ut spikrakt på vattnet.
+ Silkeslinan känns väldigt töjfri. Tänk ungefär "superlina kontra nylon" = riktigt fin känsla vid hugg och drillning, vartenda napp kändes ordentligt!
+ Väldigt trevlig känsla i handen, och ett härligt ljud i spöringarna.
+ Känns väldigt rätt till cane.
+ Håller uppåt 30 år sägs det.

Summa summarum, så är jag väldigt nöjd. Kolspöet med plastlina plockade jag aldrig ens fram på hela helgen.

Rekommenderas! :)

PS. Kan säga att drillningen av harren på bild var duktigt gåshudsframkallande. DS.

post-11117-0-54526900-1441115033_thumb.j

Edited by ErikBerg
  • Like 4