Hoppa till innehåll

umeåkusten?


suzyhector

Recommended Posts

Många bra havsörings älvar/åar i området, vilket skvallrar lite om att det finns bra med öring i havet. Jag fiskar runt svall och härnösand, här nere är hösten bäst, några veckor innan dom ska upp på lek. Då kommer dom in kustnära och ska äta upp sig en sista sväng, då kan det vara race. Kan tänkta mig att det är samma visa där, om inte bättre;) 

 

bind några tobisar och andra fiskimitationer, dom täcker nästan hela året förutom på vintern då kan det fungera med stygga rosa/orangea diverse flugor. 

 

Ut och kör! enda anledningen att det fångas så lite flugöringar på norrlandskusten är att det är så få som fiskar!

 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Kan bara instämma, ut och testa! Vet att folk brukar vara utanför vindsnurrorna i holmsund. Vitskärsudden på Obbola och kusten utanför Kont kan också vara värt ett försök? Har själv väldigt dålig koll då jag är nyinflyttad och notorisk fjällfiskare, så hoppas folk som vet kan fylla på nu när jag lyft tråden! (:

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ute vid vitskärsudden några gånger men man vet ju inte riktigt vad/hur man ska bära sig åt så man "tror" ju inte riktigt på det. Det enda jag har lärt mig är att man ska skölja rullen efteråt...

 

samma här- Har varit där också men känns så tafatt. Har dock sett hoppande öring eller lax nära mynningen till rickleån. Dock 100 meter ut från stranden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sysslat med kustfiske, så vet inte riktigt vad jag ska leta efter.. Men antar att man ska leta längs 1,5-3 meterskurvan? stenig botten? uppvärmda vikar? Tycker det ser fint ut ute på Vitskärsudden, hade jag vart öring hade jag nog bosatt mig därikring.. (: vore ju extra lägligt då jag flyttade till Obbola i höstas, cykelavstånd! [emoji6]

Redigerad med gideonsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sysslat med kustfiske, så vet inte riktigt vad jag ska leta efter.. Men antar att man ska leta längs 1,5-3 meterskurvan? stenig botten? uppvärmda vikar? Tycker det ser fint ut ute på Vitskärsudden, hade jag vart öring hade jag nog bosatt mig därikring.. (: vore ju extra lägligt då jag flyttade till Obbola i höstas, cykelavstånd! [emoji6]

kan verkligen vara något, det man nog ska ta reda på är hur "maten" ser ut / beter sig i området. jag är långt ifrån proffs, men gissar på att kusten/skärgården där är väldigt annorlunda från t.ex sthlm. 

men hittar man födo platserna så borde man hitta fisken - rent teoretiskt, men eftersom det är fiske, så ska man nog vara glad över att få kasta ett par fina flugor i vattnet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här låter ju lovande! Hade dock ett bompass ute på Vitskärsudden och vid vindsnurrorna på holmsund idag.. Men intalar mig att bara tempen kommer upp några grader så blir det lite hetare :) Kan det vara en Kenneth K. som är mannen med modifierade wobblers?

Redigerad med gideonsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har själv dålig koll, men enligt en "gammal fiskegubbe" jag träffade ute på vitskärsudden så blir fisket från land svårt under sommaren när strömmingen kommit. Borde bli bättre igen mot hösten när vattentempen sjunkit något?

Redigerad med EmanuelGideonsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är väldigt outforskat, men de måste väl gå ganska nära land när de ska upp i åarna. :)

Vi får se till att nån går all in på det här så vi får nån statistik.

Känner till en gubbe som köpt ett flugspö på äldre dar och fångar hö ute i Järnäs på somrarna. Det är det enda jag vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan passa vidare några tips jag fick i våras av en rutinerad trollingfiskare här i Umeå; 

"Vi som har båt kan flytta oss ut med fisken och ha kul ända till slutet av Juli, men från land är det fram till midsommar som det är bra. Leta på områden med stenar som bryter vattenytan och gärna ganska grunt. Från en meter till tre kanske. Även gärna en djupkant utanför tremeterlinjen. Egentligen alla vikar med stenar som bryter ytan längs kusten håller öring. Stå inte där massa annat folk står, orört vatten och ostörd fisk är helt klart en fördel. Väldigt snabbt intag, med några korta pauser. Max 30 min fiske på samma ställe om det inte nappat. Tidig morgon är bäst, kväll funkar också om det inte blåser för mycket. Sydliga vindar ökar chansen rejält (varmt ytvatten kommer in) öringen letar alltid efter varmaste vattnet denna tiden på året. "

 

Redigerad med EmanuelGideonsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag var ute ikväll och svingade flugan i Norrmjöle. 

 

Det såg ju riktigt fint ut direkt från land med grova stenar, klippor och djupa hålor. Svingade ungefär från kl 21:30-23:15. Hade på något litet som blänkte silvrigt under ytan men det var nog sik, mört eller i bästa fall harr. Såg inga vak värda att lägga energi på. 

Hade med mig spinnspöt också men på det fick jag bara en spigg som fått kroken rakt igenom kroppen.

Kan tänka mig att det borde bli bättre fiske där senare :)

Någon annan som haft lycka? 

IMG_2308.jpg

Redigerad med Nuncio
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...