Hoppa till innehåll

Tafs!


_tobbe_

Recommended Posts

Frågar du mig, så behövs det ej taperad tafs till gäddfiske. Jag kör med 2-2,5 meter 0,60 FC + vajer. Tycker den är tillräckligt stum, sträcker bra och är nötnings tålig. Till dom största flugorna händer det att jag går ner i längd till 1,5m. Även till sjunkande lina. 0,40 är stark nog för gädda. Får du sträck på den så är det inga problem. En del använder laxtafsar som är uttjänta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både fluglinan och flugorna påverkar längden på tafsen. Stora och yviga samt tunga flugor kan ju vara svårare att vända över. Vikten samt taperingen på linan har ju också betydelse. Det sista är ju kasttekniken. Jag tycker att det är trevligare att kasta med lite längre tafs. För gäddfisket har inte tafsens längd någon betydelse. Fiskar du med sjunklina, får du ner flugan lättare med kortare tafs.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Har kört med 1,5 m av en 1X tafs nu sen i höstas men märker att det kan bli slängigt eller ryckigt eller hur man ska beskriva det när jag kör med tyngre flugor. Mest märks det när jag kastar kortare kast. Hur ska jag göra för att tafsen och flugan blir följsammare med linan i kastet? Korta av tafsen eller längre tafs?  

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ingemar sa:

Knyter du en bit vajer i ändan på denna 0,60 FCtafs?

Ja det gör jag. Färdiga riggar med vire för tub och knytbar vire för krokflugor. Skarvar med öglor. Men är osäker om jag måste ha FC. Funderar på vanlig nylon. Blir det någon skillnad tror ni? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.  Så då kan jag avsluta det hela med en helt vanlig ondskefull Bauerrigg och undulat på tub. Då tror jag nylon räcker om det inte blir för lång bit. Bör ju vara lite stumt för krokningens skull, men ändå fjädra tidigare än spöt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

0,40 räcker fint och sen skarvar du på med halvmeter av exempelvis Visions knytbara stålwire (och smältbara) så är du hemma.

Jag brukar köra en 8-knut på respektive tafsända och bara ögla ihop allt. En bauerrig och en tubfluga blir grymt längst ut och vill du vara riktigt med i matchen så ska du självklart toppa med en matchande Wiggle tail längst ut B) 

_R3V4101.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker redan en Bauerrigg är otäckt stor och brutal när den kommer flygande så svansen avstår jag gärna. Och jag har övergått till endast en enkelkrok. Men riggarna var kul att göra och undulatflugorna med, men att nyttja dem??? Där backar jag numera.

Men knytbar wire är ett bra påhitt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2016-08-16 at 05:46 _tobbe_ sa:

Ja det gör jag. Färdiga riggar med vire för tub och knytbar vire för krokflugor. Skarvar med öglor. Men är osäker om jag måste ha FC. Funderar på vanlig nylon. Blir det någon skillnad tror ni? 

Ja, miljövänligare :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...